Rotter i forhold til andre gnagere

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Grand danios :P
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

hehe, takk :lol:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Jeg tenker med en gang på sterk grad av innavl når jeg ser hva dere skriver om små hamstre. Det er jo et tegn på innavlsdepresjon, som kan føre til at dyrene rett og slett blir liten i størrelse. Fra store norske leksikon:
Generelt fører innavl til nedgang i vekstkraft, levedyktighet og fruktbarhet (innavlsdepresjon

Ser ikke for meg at man er så nøye med tanke med innavl på slike masseoppdrett?

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

hamstermiljøet er ikke noe spesielt for å kjøpe dyr fra dyrebutikk.
folk avler privat med dem, men det er nok enda færre som driver seriøst med hamsteroppdrett, enn de som driver med rotteer.

jeg har hatt flere hamstere av ulike arter og flere tamrotter, og det er ingen tvil m at rottene har vært hyppigst hos vetten.
noe av forklaringen kan selvagt være som nevnt at de i enda mindre grad enn rotter viser smerte og sykdom. likevel, det er er en klar forskjell i helse. ulike linjer og bakgrunn spiller inn, og også foring/stell.
hamstere blir i likhet med rotter ofte gitt feil mat.

syriske hamstere, mesocricetus auratus, er etter hva jeg har lest alle fra ett eneste avlspar. disse er dermed svært motstandsdyktige mot innavlsdepresjon. det virker som om farge og pelsvarianter kan ha noe å si også- ikke så mye farger og tegninger i seg selv (unntatt for white belly- genet) som at en overpopulær variant avles ekstra skjødesløst.
jeg har sett campbell og vinterhvite av forferdelig kvalitet i samme butikk som hadde svært fine syriske hamstere, og omvendt...

de som ønsker gode hamstere blir oppmuntret til å kjøpe så seriøst som det er mulig etter forholdene, og at de som kan importerer fra sverige fra en registrert oppdretter. så jeg vil ikke si det blir oppmuntret til å løpe til dyrebutikken på senteret. for ørkenrotter av ulike arter, til og med den vanlige mongolske, og for kinesiske hamstere, er det per i dag nesten umulig å finne et godt nok oppdrett. man må prøve å velge så klokt man bare kan.

kanskje noen med erfaring med tamrotter vil starte seriøst med hamster?
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotter i forhold til andre gnagere

Post by torasrotter »

Se bare på belgian blue, som også er et helt ekstremt resultat av avl.. Du kunne aldrig fått en NRF (norsk rødt fe) til å bli like stor uansett hvor mye du matet den.. Dette er ikke naturlig, og skjer desverre hos de fleste dyre arter vi mennesker har tatt kontroll over..

Image
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Rotter i forhold til andre gnagere

Post by renya »

torasrotter wrote:Se bare på belgian blue, som også er et helt ekstremt resultat av avl.. Du kunne aldrig fått en NRF (norsk rødt fe) til å bli like stor uansett hvor mye du matet den.. Dette er ikke naturlig, og skjer desverre hos de fleste dyre arter vi mennesker har tatt kontroll over..
Kyr er heilt ekstremt manipulert, det er heilt sinnsjukt. NRF har vokst den og, ganske mykje berre på dei siste 100 åra, men Belgian Blue er vel prakteksemplaret på menneskets utnytting av dyr.
(Belgian Blue har ein fysisk misdannelse som gjør at dei får "plass til" ekstremt mykje kjøtt på kroppen. Dei må ofte ta keisarsnitt, og har sannsynligvis mykje smerter i løpet av livet. Slaktast vanligvis når dei er rundt året.)
Men det var vel litt OT. ;)

I min barndom da eg hadde hamster og marsvin så var alle "friske", i allefall i den grad eg kunne sjå som 10-12-14 åring heilt uten erfaring, hvilket egentlig ikkje seier nokonting. Ikkje hugsar eg kor lenge dei levde heller, så eg er ganske ubrukerlig for informasjon. :(
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotter i forhold til andre gnagere

Post by torasrotter »

Litt OT, men ja NRF har og blitt mye større, men ikke minst melker mer enn de har gjort noen gang.. Men ja belgian blue er jo noe de fleste som ikke engang er interesert i kyr har hørt om pga råavlen..

Men jeg selv hadde bare marsvin og kaniner når jeg var liten, men de var nesten aldri syke.. Men så kan ikke jeg huske at vi noengang kjøpte i dyrebutikk heller da.. Var mer sånn: Ja nå har kusina mi sin kanin fått unger, så da blir kanin her i huset og.. :hm:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply