Hvilken farge har denne lille karen her?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hvilken farge har denne lille karen her?

Post by kikky »

Rett farge?

Tror nok du heller burde vente til han nærmer seg i hvertfall 6mnd før du eventuellt velger å finne en partner til ham. Med dyrebutikk rotter har man ingen eller liten kjennskap til slekt. Det kan være mye aggressjon sykdommer som kan være arvelig. Jeg ville avventet han til han var minst 1 1/5 år før jeg brukte han i avl.

Men bestemmer du deg for å bruke han i avl og er intressert i få en kombinasjon som vil gi annet en sort og agouti ville jeg sett meg om etter noe russianblue/russianblue agouti eller fawn/beige. Disse variantene er ikke så vanlig i Norge, ennå.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Betina
Pinglerotte
Posts: 41
Joined: 20 Jun 2009, 23:57
Location: Lier

Re: Hvilken farge har denne lille karen her?

Post by Betina »

kikky wrote:Rett farge?

Tror nok du heller burde vente til han nærmer seg i hvertfall 6mnd før du eventuellt velger å finne en partner til ham. Med dyrebutikk rotter har man ingen eller liten kjennskap til slekt. Det kan være mye aggressjon sykdommer som kan være arvelig. Jeg ville avventet han til han var minst 1 1/5 år før jeg brukte han i avl.

Men bestemmer du deg for å bruke han i avl og er intressert i få en kombinasjon som vil gi annet en sort og agouti ville jeg sett meg om etter noe russianblue/russianblue agouti eller fawn/beige. Disse variantene er ikke så vanlig i Norge, ennå.
Jeg må si at jeg føler meg litt "angrepet" i svarene dine. Jeg skjønner at du gjerne vil gi gode råd og brenner for dette. Men det at du automatisk tror at jeg har\har planer om å ha jente og gutte rotter i samme bur og ikke har lest noe om avl før synes jeg blir litt sårende. Og som nytt medlem så føler jeg at det gir meg lite lyst til å poste her.

Og ja, om han er frisk og fin, så kommer jeg nok til å bruke han i avl når han er gammel nok. Synes det ville være spennende å få fram litt sjeldne farger og siden det ikke er så lett å få tak i de så er det jo greit å begynne å planlegge en partner nå. Slik at jeg kan få rett individ fra rett person som vil passe til Tassen. Og det regner jeg med kan ta litt tid siden dette er sjeldne farger.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hvilken farge har denne lille karen her?

Post by kikky »

Det var ikke min mening å virke angrepende, er mulig det kan være min skrive måte.

I følge hva du skrev og at du allerede letet etter en pike til ham fikk meg til å tro at du ikke hadde lest avlsveiledningen, ser dette ganske ofte. Ikke noe galt i det, for da vet man jo ikke noe bedre. Ville bare tipse om den, er jo bedre det enn å ikke gøre det i tilfelle du ikke hadde lest den eller hadde slik info inne fra før av. Kunne sikkert ha spurt før jeg kom med tips, men bedre føre var.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Hvilken farge har denne lille karen her?

Post by BlackNenne »

Betina wrote: Og ja, om han er frisk og fin, så kommer jeg nok til å bruke han i avl når han er gammel nok. Synes det ville være spennende å få fram litt sjeldne farger og siden det ikke er så lett å få tak i de så er det jo greit å begynne å planlegge en partner nå. Slik at jeg kan få rett individ fra rett person som vil passe til Tassen. Og det regner jeg med kan ta litt tid siden dette er sjeldne farger.
Jeg mener iallefall at helse og gemytt burde komme før farge. Selvfølgelig er det spennende med fancy farger, men at det kan gå på bekostning av viktigere ting, syns jeg er trist. Det kan godt hende at hannen din er snill og frisk både nå og om et år, men siden han er fra dyrebutikk og bakgrunnen hans er ukjent, så synes jeg det blir et sjansespill enten hunnen du velger å bruke har kjent bakgrunn eller ikke.

Jeg mener heller ikke å angripe deg, men jeg syns det er viktig å få frem hvor viktig det er å fokusere på helse og gemytt før man tenker på fancy farger. :)
Det at imazo og andre masseoppdrett-gårder kun tenker farge for å tjene mest mulig penger, er mye av grunnen til at rotter i dyrebutikker svært ofte har dårlig helse og gemytt. :?

Betina
Pinglerotte
Posts: 41
Joined: 20 Jun 2009, 23:57
Location: Lier

Re: Hvilken farge har denne lille karen her?

Post by Betina »

Jeg skjønner jo godt føre var prinsippet ditt. Men man bør da tenke litt over hvordan man ordlegger seg, spesielt til nye medlemmer man ikke vet noe om. ;)

Drømmen er i allefall en russian blue, synes dette er den flotteste fargen på rotter! :D Og har skjønt at denne fargen er veldig populær og vanskelig å få tak i.

Har ellers to black hooded jenter som er de morsomste og hærligste jentene man kan tenke seg, og en husky gutt som er en stor kosefant!

Betina
Pinglerotte
Posts: 41
Joined: 20 Jun 2009, 23:57
Location: Lier

Re: Hvilken farge har denne lille karen her?

Post by Betina »

BlackNenne wrote:
Betina wrote: Og ja, om han er frisk og fin, så kommer jeg nok til å bruke han i avl når han er gammel nok. Synes det ville være spennende å få fram litt sjeldne farger og siden det ikke er så lett å få tak i de så er det jo greit å begynne å planlegge en partner nå. Slik at jeg kan få rett individ fra rett person som vil passe til Tassen. Og det regner jeg med kan ta litt tid siden dette er sjeldne farger.
Jeg mener iallefall at helse og gemytt burde komme før farge. Selvfølgelig er det spennende med fancy farger, men at det kan gå på bekostning av viktigere ting, syns jeg er trist. Det kan godt hende at hannen din er snill og frisk både nå og om et år, men siden han er fra dyrebutikk og bakgrunnen hans er ukjent, så synes jeg det blir et sjansespill enten hunnen du velger å bruke har kjent bakgrunn eller ikke.

Jeg mener heller ikke å angripe deg, men jeg syns det er viktig å få frem hvor viktig det er å fokusere på helse og gemytt før man tenker på fancy farger. :)
Det at imazo og andre masseoppdrett-gårder kun tenker farge for å tjene mest mulig penger, er mye av grunnen til at rotter i dyrebutikker svært ofte har dårlig helse og gemytt. :?
Jeg har heller ikke sagt at farge er alt. Selvfølgelig så er helse og gemytt det aller viktigste. Men ser heller ikke noe galt i å velge farger man synes er flotte, så lenge idividet er friskt.

Når det gjelder denne rotta, så er ikke den fra Imazo, men fra privateide rotter som har blitt solgt til dyrebutikk. Det er helt riktig at jeg ikke kjenner avstamningen hans eller evt. arvbare sykdommer, men det kan man aldri vite 100% uansett da mye kan ligge skjult i generasjoner. Og ja, jeg skjønner at det er større sjanse for at det kan ligge noe skjult i en rotte man ikke kjenner opphavet til, men føler ikke at man alltid skal utelukke alle ukjente rotter for det så lenge den er frisk og fin.

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Hvilken farge har denne lille karen her?

Post by Lyngrottene »

Må si meg enig med deg Betina, men skjønner hvor Kikky kommer fra ;)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Hvilken farge har denne lille karen her?

Post by BlackNenne »

Betina wrote: Jeg har heller ikke sagt at farge er alt. Selvfølgelig så er helse og gemytt det aller viktigste. Men ser heller ikke noe galt i å velge farger man synes er flotte, så lenge idividet er friskt.
For meg blir dette litt selvmotsigende, når man vurderer å bruke en hanne uten kjent bakgrunn. Ville du vurdert å bruke han hvis han f.eks var en black? Men greit, så er vi uenige da. :P
Men hvis han er fra et slags privat oppdrett, så kan du vel kanskje spørre og grave i dyrebutikken du kjøpte han og kanskje komme i kontakt med de? :)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hvilken farge har denne lille karen her?

Post by kikky »

Betina, Du kan sikkert søke opp innlegg av meg og se hvordan jeg ordlegger meg ellers, tror ikke det er store forskjellen.

Selvfølgelig skal du ikke utelukke en frisk og god herremann, eneste vi prøver å få frem er det å avvente så lenge du kan for å se ann både temperament og helse :D

Og som sagt, han er super lekker!
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Betina
Pinglerotte
Posts: 41
Joined: 20 Jun 2009, 23:57
Location: Lier

Re: Hvilken farge har denne lille karen her?

Post by Betina »

BlackNenne: Ja, jeg ville også vurdert han om han var en black (som jeg forøvrig også synes er en kjempeflott farge), om han var husky eller hooded. Men nå var jeg så heldig å dumpe over en så flott gutt og synes det er synd å "sløse" han bort om han er frisk og fin. Mulig jeg har gitt inntrykk av at farge er veldig viktig, og i akkurat denne tråden var det jo det som var poenget. Men jeg er absolutt like glad i de andre rottene mine som er helt "vanlige".

Kikki: Det er godt mulig du ordlegger deg likt i andre tråder og det er din måte å være på. Poenget mitt er at man godt kan tenke seg litt om når man poster. Det gagner jo ingen rotter å "skremme" vekk nye medlemer.

Og jeg setter jo pris på alle gode råd jeg får, og har absolutt ingen planer om å bruke han i avl neste måned. Jeg har jo ikke planer om å drive noe masse avl, men har noen få rotter som er en del av familien og jeg synes at det er kjempespenende med litt avl.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hvilken farge har denne lille karen her?

Post by kikky »

Har allerede forklart hvorfor jeg skrev mitt innlegg som jeg gjorde, så det føler jeg ikke at jeg trenger forklare eller beklage nærmere.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvilken farge har denne lille karen her?

Post by wollf »

bare et tips??+ om du finner en super jente nå vil hun nok desværre være for gammel til å få kull til han er gammel nok:(
men nydelig kar det er han.... jeg vet hvordan det er å være ny med avlsplaner, men man bør bruke minst et år på å lese seg opp innenfor gennetikk, avl og slikt først:) og bruk forumet, her har jeg lært masse

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hvilken farge har denne lille karen her?

Post by torasrotter »

Må bare si at jeg synest godt du kunne ordlagt deg litt bedre selv betina, for på måtendu skrive på, fremstår det som om farger er det viktigste for deg.. Det kan godt være at du tenker like mye på helse og gemytt somm alle andre her inne, men jeg kan godt forstå at kikky reagerte, for jeg reagerte selv.. og det er nok kun på grunn av hvordan du har ordlagt deg.. ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Betina
Pinglerotte
Posts: 41
Joined: 20 Jun 2009, 23:57
Location: Lier

Re: Hvilken farge har denne lille karen her?

Post by Betina »

Siden dette er en fargetråd, så selvsagt er jeg opptatt av nettopp det i denne tråden, men dermed er det ikke sagt at jeg kun bryr meg om fargen.
Det er en tråd om farger, ikke direkte om avl og gemytt og slike ting.
Jeg var i hovedsak i denne tråden interessert i å vite hvem farge denne rotta var, og hvem farge evt. partner burde være for å kunne gi litt spennende farger på unger. Men da andre begynte å stille spørsmål til mine planer om avl og min kunnskap osv, så følte jeg jo at jeg måtte svare og diskusjonen har utviklet seg.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Hvilken farge har denne lille karen her?

Post by Elisabeth »

Det er jo egentlig veldig forståelig :)
Det er bare så alt for mange som avler med (nesten) bare farger i tankene, så derfor er det nok mange som reagerer når det egentlig ikke er så mye grunn til det. Litt uheldig ordlegging + engasjerte rottefolk som er fortvilet over hvordan rotteavlen foregår i dette landet kan fort føre til at man reagerer med å spørre litt krassere enn man kanskje hadde trengt hvis man kjente deg. Men det er jo litt vanskelig å vite helt hva folk har i tankene når de sitter og spekulerer mer eller mindre hypotetisk og grubler på farger.
Uansett, nyyydelig tass :) Og hvis gemyttet holder og helse og gemytt på litt nær familie er fin, så hadde han nok vært et fint bidrag til nye generasjoner.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Post Reply