sår rudt hodet. midd, lus?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

sår rudt hodet. midd, lus?

Post by SunShine:) »

Guttene har begynt å få sår hundt hodet/framdelen av kroppen. Sårene er ganske store og jeg aner ikke hva det kommer av.. det kan ikke være bitt for de krangler jo aldri. Men! De klør veldig mye! Så jeg har brukt en evighet på å prøve å finne tegn til lus eller midd. Men jeg finner ingenting!!! Jeg har lett i pelsen(grundig!!) i hengekøyene, i leker.. overalt! De har til og med fått et bad med gnagershampoo i håp om at jeg skulle finne noe i pelsen. Men jeg finner ikke tegn til noe :shock: Jeg brukte kanskje 15 min på hver rotte etter badet på tørking/leting etter midd...

Vet noen hva det er? Jeg skal til dyreklinikken imorra om det er åpent.. men vil gjerne vite om noen her vet hva det er?

takk for svar!
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Hvis det er midd kan du ikke se de med øynene, kun i mikroskop. Lus kan du se enten selve lusen eller eggene i pelsen
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

Bra! Holdt jeg på sixP For da vet jeg i det minste hva det er :P

Hva er den beste behandlingen mot midd? Og er det noe jeg burde takke nei til? Noe som ikke funker så veldig godt.

1 ting til.. Sitter middene bare på guttene, eller er det på alle tingene i buret også?o.o For eksempel i hengekøyene...
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Midd sitter på absoulutt allt :?

Du kan spørre etter stronghold :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

Å nei!D :

Hva gjør jeg da?! Da må jeg vaske hele buret, alle leker, alle hengekøyer, mat skål +++ 100% grundig!:] Eller... hjelper det å vaske ting?o.o Middene overlever vel ikke grundig vasking av leker, bur osv, og vaskemaskinen?! :shock: Må jeg lage nye hengekøyer?D: Og hva gjør jeg mens de er på behandling? De kan da ikke være i buret? For da kommer middene tilbake i buret igjen.. :( ååååneeeii..D :

for et mareritt.. noen som kan hjelpe meg med noen tips? i need it..
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

Ok! Da har jeg fått litt orden på ting etter å ha snakket med venninna mi som er under utdanning til å bli dyrepleier!:]

Imorra drar jeg og kjøper StrongHold(takk kikky! ;) ) Dette skal de få hvert 3 mnd, (eller hvor ofte det er de skal ha det) for å passe på at det ikke kommer tilbake!

Jeg må sette ALT i fryseren en stund slik at middene dør. Også må jeg kjøpe noe å vaske buret med, eventuelt spray. Jeg kommer også til å spray'e veggen og gulvet rundt buret rett og slett fordi jeg synes tanken på midd på veggen er ekkel!x]

Jaja, kanskje det ikke blir så ille likevel! :)
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg har lært at midden vil dø ut når alle rottene er under behandling, og at ekstra vasking og frysing ikke er nødvendig... Er det kommen noen ny informasjon som jeg har gått glipp av?

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

Åja, neida. Du har nok rett. Venninna mi sa at jeg egentlig ikke trengte å vaske buret osv.. det er bare jeg som synes tanken på midden er så ekkel><
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Du må gi 2. behandling før det har gått 30 dg. Det anbefales å gi 2. gangs behandling etter ca 21. dager. For å være helt sikker på at alt er vekke kan du gi 3. behandling 21. dager etter det igjen :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

Hvor mye kommer dette til å koste?o.o
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Eg meiner å hugse at to Stronghold behandlingar for åtte rotter kosta meg tilsamen litt over 900 kr. Men eg kan ta feil.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Midd er noe herk, har behandlet flere ganger, kommer nesten alltids tilbake.. Så er smart å vaske og fryse allt i tilfelle det er noen som legger egg som blir resistente mot stronghold(var det ikke slik?)

Men den bebsen du får(hvis det blir fra meg) vil være ferdig behandlet så da skulle det ikke være noen fare for midd smitte der :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

Da har jeg vært hos veterinæren med alle rottene! :D Det gikk kjempe bra :rottehode:

De fikk stronghold, og hun var begeistret over hvor fine de var og hvor rolige og fornøyde de så ut :D . De lå som pølser i reiseburet og gnisset tenner og gjorde sånn ting med øynene :rottehode: Jeg må si at jeg følte meg ganske stolt da jeg så utrykket hennes mens hun så på de, skulle trodd hun hadde aldri sett fine rotter før eller noe :geek:

Jaja, da blir det vel tur tilbake om noen uker for å få en ny omgang:] Og sånn itilfelle noen vil vite så betalte jeg 480,- til sammen.

Naw, jeg er så utrolig glad i de :mrgreen:
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Til lusene fikk jeg med medisin runde nr. 2 hjem. Er det anderledes med midd?
Aurora

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Trur ikkje det? Virker som det mest vanlig å få med seg Stronghold og medisinere dei sjølv, men kan jo være greit å få dyrlege til å gjør det isteden. :)

Post Reply