syk rotte

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

sitrus
Pinky
Posts: 7
Joined: 31 Jan 2007, 19:19
Location: Trondheim

syk rotte

Post by sitrus »

Hei

Rotta til søstra mi har blitt syk. Det begynnte med at hun hovnet opp på begge sider av halsen, men har nå gått over til å være bare èn stor kul på den ene siden. Hun har også blødd fra nesen. Hun var slapp den første dagen når de oppdaget det (mandag), men kvikknet til utover uken, men i dag har hun blitt veldig lite aktiv igjen. Hun virker også til å ha problemer med å få i seg mat (spiser kun ost og oppbløtt brød, og får i seg litt fløte). Er det noen som vet hva dette kan være, evt hva vi kan gjøre med det?Hun er ikke mer enn ca. året gammel.

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Jeg ville dratt til dyrlegen så for som mulig.
Kan det være en svulst hun har?
Lykke til :)
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

sitrus
Pinky
Posts: 7
Joined: 31 Jan 2007, 19:19
Location: Trondheim

Post by sitrus »

Vi kommer oss ikke til dyrlege (de som styrer med bilen bilen her i huset syns det blir en for dyr rotte hvis man skal dra til dyrlegen med den :evil: )

vet ikke, har vært inne på tanken, men siden den først var på begge sider og nå er kun på den ene har jeg slått det litt fra meg. og syns det skulle være litt rart at det kom så plutselig.. merket ingenting før på mandag da var kulene plutselig på begge sider (egentlig gjevnt rundt hele halsen)

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Dette høres absolutt ikke bra ut! Hm :hm: Dumt at du ikke får deg til dyrlegen, men hvis den ligger ved halsen kan den tette luftveiene o.l! Ville prøvd å komme meg til dyrlegen så fort som mulig! :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Unnskyld for at jeg sier det sånn i denne situvasjonen, men før man kjøper seg et dyr, uansett, så bør man kunne forsikre seg om at man kan komme seg til dyrlege om det blir noe galt med dyrene. Jeg vet ikke om hva du kan gjøre med det. Men som det Karen sier, det kan tette luftever og sånt.
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

sitrus
Pinky
Posts: 7
Joined: 31 Jan 2007, 19:19
Location: Trondheim

Post by sitrus »

Helt enig, men sånn er det desverre ikke i denne situasjonen. Jeg har selv ikke mulighet til å følge opp noen dyr på dette tidspunt og har derfor også valgt og ikke ha noen. Men når både penger og transport sier stopp så er det ikke stor man får gjort med det egentlig, men hadde vært greit å vite hva det var, og om det evt. var noe vi kunne gjøre selv for å gjøre det bedre for henne. og om noen kanskje hadde et tips om noe vi kan gi henne som er mykt og veldig næringsrikt (og ikke minst riktig) å gi henne, sånn at hun i det minste ikke avmagres fullstendig.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Dere kan gi sånn babymat på glass som du kan kjøpe på alle matvarebutikker. Det finnes masse forskjellige typer og det er til forskjellige aldersgrupper som blir skilt på innhold og hvor mye biter det er.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

sitrus
Pinky
Posts: 7
Joined: 31 Jan 2007, 19:19
Location: Trondheim

Post by sitrus »

takk for tispet, da skal vi prøve det i morgen :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hei,
Jeg ble veldig bekymret da jeg leste symptomene til rotta, med opphovning av hals - du risikerer at det er en svært smittsom sykdom som kan være dødelig, spesielt for dyr som allerede har litt dårlig helse. Og hvis dere ikke tar med rotta til veterinær og får diagnosen bekreftet eller avkreftet, kan de andre rottene dere har/har vært i kontakt med ikke få forebyggende behandling.

Hvor mange rotter har dere? Når fikk dere sist en ny rotte? Og hvor lenge er det siden noen i familien traff andres rotter/hilste på dyrene i en dyrebutikk?
Du/din søster bør varsle alle rotteeiere dere har vært i kontakt med de siste 14 dagene før dere oppdaget at rotta var syk. :rottehode:

sitrus
Pinky
Posts: 7
Joined: 31 Jan 2007, 19:19
Location: Trondheim

Post by sitrus »

Hun har kun den ene, og vi har ikke vært i kontakt med andre rotter, så det er ikke akkurat et problem.

men gladnyheten er at hun har fått dyrlege time til i morgen tidlig

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Så fint, da :D Lykke til.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Så bra :) Gleder oss til å høre hvordan det gikk! Masse lykke til!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Lykke til hos dyrelegen, flott du fikk hun der!
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Molly matmor
Hamstrer mat
Posts: 391
Joined: 12 Aug 2008, 13:55
Location: Gloppen, sogn og fjordane
Contact:

Post by Molly matmor »

Masse lykke til :thu:

Håper alt går bra :thu:
Hilsen Meg og Tequila
R.I.P Molly, Mint<3

17 år, jente

sitrus
Pinky
Posts: 7
Joined: 31 Jan 2007, 19:19
Location: Trondheim

Post by sitrus »

litt seint svar, men jeg reiste bort den dagen så har ikke hatt internett siden.
Hun hadde rett og slett en betennelsesbyll som dyrlegen åpnet og drenerte, så hun har gått på antibiotika til i går.Hun virker bedre nå, men dyrlegen sa at hvis det kom tilbake må hun avlives.. og hun sliter fortsatt litt med å spise, så nå går det i myke ting som risgrøt, bløtfor til katt og ostebiter. babymat på glass ville hun ikke ha.

tusen takk for all hjelp, håper nå at hun er frisk og at det ikke kommer tilbake :)

Post Reply