Hvor gammel ble din siste rotte som døde?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Hvor gammel ble din siste rotte som døde eller ble avlivet pga. naturlige årsaker som sykdom eller alderdom?

0,5 år
3
8%
1 år
2
6%
1,5 år
10
28%
2 år
6
17%
2,5 år
8
22%
3 år
2
6%
3,5 år
3
8%
4 år
1
3%
4,5 år
0
No votes
5 år
1
3%
 
Total votes: 36

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Hvor gammel ble din siste rotte som døde?

Post by tore »

Heisann igjen :)

Som dere kanskje har sett, så har jeg postet noen avstemninger. Det er fordi det er en fin måte å få oppklaring i enkelte spørsmål som sikkert surrer litt i hodet til mange.

I denne avstemningen lurer jeg på følgende :

Hvor gammel ble din siste rotte som døde av eller ble avlivet pga. naturlige årsaker?

Med naturlige årsaker tenker jeg på alderdom, kreft og alle andre sykdommer. Avlivning som er unaturlig er ganske vanlig for å spare rottene for smerter, men det er greit å få dem med i statistikken, så ta dem med! Hvis du kan, skriv gjerne en post med litt ekstra-info. Kjønn er greit å vite. Hvilket år rotta ble født og/eller døde i er også en kjekk bonus. Muligens - hvis mange svarer - går det an å få en slags røff anelse om hva gjennomsnittsalderen til rottene våre er.


Rund av som best du kan til nærmeste halve år. Det blir ikke veldig presist, men det bør allikevel kunne bli interessant!


(PS! Med mindre du skriver i en post hva du stemte er avstemningen anonym!)


rediger :

Min siste som døde var en gammel gutt på litt over 3,5 år, kort tid etter broren hans som ble nesten like gammel. Vi fikk dem i begynnelsen av året 2002 og de døde sommeren og høsten i 2005. Savner dere, Grimer og Bursar!

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Saki ble 2,5 år.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Pim ble 1,5 år!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Utenom rotebabyene som døde når de var 1-4 dager gamle, så var min siste rotte som døde var Pippi, hun ble litt over 2 år. :|
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

min siste rotte som døde var min hjemmeavlede Rodentopias merlin, 2 år og en måned. han ble født 3. oktober for litt over to år siden. broren Stumpy (Rodentopias Lohengrin) holder koken.
Merlin døde hos veterinæren, jeg avlivet ham pga aldersrelaterte problemer som svak bakpart, slapphet og redusert matlyst og ditto vekt.
Merlin og broren har aldri vært syke. helt på slutten fikk de midd; jeg lot Merlin få slippe den tøffe behandlingen og lot Stumpy få "gjenneomgå" alene isteden.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Ser ut til at denne avstemningen tar en uhyggelig retning :x
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Rottelooover wrote:Ser ut til at denne avstemningen tar en uhyggelig retning :x
Ja, litt enig, men det er ikke så mange som har svart enda. Skal bli spennende å se om trenden vedvarer etter flere har fått svart!

LindaMargrethe

Post by LindaMargrethe »

Den siste rotta mi ble 3,5år, men hun slippe da jeg fant ut at hun hatte fått grå stær, kreft og diverse andre problemer :( fineste rotta jeg har hatt <3 Fikk 2 fine kull med henne :) ikke helt planlagt, men likevel :rat:

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Etter 14 stemmer ser det ut til at gjennomsnittsalderen til rottene vi hadde som døde sist av naturlige årsaker faller nærmest 2 år (gjennomsnitt ~ 2,1).

Men 14 stemmer er ikke så mye! Stem mer! :D

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Ohio og Kansas ble nesten 2,5 :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Kanskje ikke dette har så mye med saken å gjøre , men ei jeg kjenner har 2 rottegutter på 3 år og 4 mnder de er kjempe spreke og friske enda :) Og den første rotta hennes ble 4 år og 9 mndr :o
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg syntes det blir en litt vansklig avstemming når det er snakk om siste rotte og ikke gjennomsnitt av alle ens rotter siste året for eksempel.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Jeg ville lage en avstemning som ikke var for krevende for de som svarer. Kanskje alle her kan regne ut gjennomsnittet av rotter som døde det siste året, men da krever det mer arbeid og så må alle poste hvor mange rotter det gjelder og så må noen gå gjennom all den informasjonen og gjøre en slags statistikk ut av det. (Det beste hadde vel egentlig vært om alle postet sine døde rotter og alderen dems, så regner man gjennomsnittet på alle til slutt.)

Med et enkelt spørsmål som dette, så kommer statistikken frem nesten med en gang og det er noe alle kan svare på, uansett om de har hatt 1 rotte i livet sitt eller 100. :)


Det stemmer at dette ikke er noen god måte å finne en presis gjennomsnittsalder på rottene våre, men det er en veldig lett måte å få en slags indikasjon på hva den kan være og det var det jeg var ute etter. Hvis noen virkelig har lyst til å gå inn for å finne gjennomsnittsalderen på tamrottebestanden i Norge idag, så burde man nok gå hardere til verks, men da krever det også mye høyere grad av samarbeid og velvilje fra de som har rotter. Et nobelt kall, men ikke lett å gjøre i en slik tråd-avstemning der folk klikker på alternativ. Kanskje jeg lager en ny tråd hvis ikke noen andre gjør det først. :)


Rottelooover, jeg har også hørt om rotter som har blitt over 4 år. Skulle gjerne hatt en slik. :D

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Litt OT

En australsk oppdretter jeg snakket med tidligere sier at der kan en regne med at rottene blir 3 år, mens her kan en bare regne med at de blir 1,5-2 år.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

SLIKE gener skulle vi hatt her i Norge, Kikky! Men det er vell ikke lov til å inportere derfra :(
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply