Advarsel angående dyrebutikk i Tønsberg!!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

LanFear1985
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 15 Apr 2007, 22:16
Location: Tønsberg

Advarsel angående dyrebutikk i Tønsberg!!

Post by LanFear1985 »

Viste ikke helt hvor jeg skulle legge dette så moderator får flytte det ditt det hører hjemme om det ligger feil :)

Vill bare skrive en advarsel til alle som er her inne fra Vestfold om å være forsiktig med å gå til Tønsberg Hund&Katt...
Alle har vel hørt om denne butikken alt og vet at ikke de er de beste med rotter fra før av....

Fikk høre dette fra ei vennine av meg i går som hadde vært innom...

Hun hadde sett at rottene der inne hadde noe som lignet utvekster på ørene :shock:
Så hun hadde spørt hun som driver butikken om hva dette er og om hun var klar over det... ¨Vennina mi tenkte kanskje det var midd el noe andre ulumskheter i pelsen dems.
Det var hun og rottene hadde vært til veterinær som hadde sagt at det ikke var midd el noe andre former for parasitter...

Men de trodde det kanskje var et virus av et eller annet slag :shock:
Altså dette er en helt ukjent sykdom på rottene som veterinæren ikke helt kunne vite hva var... Ikke viste de om det var smittsomt eller ikke heller...

Det som sjokkerte meg ved det vennina mi sa var at disse rottene ikke er satt i karantene men står fortsatt ute i lokalet sammen med de andre dyrene :shock:

Noen som har hørt om noe lignende før?

Jeg skal hvertfall ikke sette min fot inne på den butikken føre jeg vet med sikkerthet at alle rotter er friskmeldte eventuelt avlivet...
Fraråder også alle andre med rotter her inne som er fra Vestfold og omegn om å holde seg unna denne butikken...
Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Høres veldig ut som øremidd/øreskabb. Les og se bilder her: http://awas.nvg.org/faq/sarcoptes.html

Men hvis de har vært hos en veterinær som har kunnskaper om rotter, så vet jeg ikke hva annet det kan være?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

tviler på at de har vært hos dyrlegen, dette er samme dyrebutikk som har kanin babier uten pels og slikt ute i butikken.

men hvis de har vært hos dyrlege så er det sikkert han vestfold fyren, og han er ikke mye god på rotter...
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hm, da så. Høres ikke bra ut.

Hva med å ringe Mattilsynet (tlf: 06040) og tipse om at butikken muligens bryter Lov om dyrevern § 5a? Selv om det mest sannsynlig ikke skjer noe, så skader det ikke å si ifra.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

er flere som har sendt brev til mattilsynet, Alvrina? de gjør ikke noe med det.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Ring, send brev, e-post osv. Er dessverre slik at Mattilsynet har få ressurser til å sjekke dyrebutikker. Kan være en idé og ta noen bilder og dokumentere litt også, eventuelt.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

de har heldigvis ingen unger der nå, sist jeg så i hvertfall... kan ta en rask titt i dag etter skolen og ta noen bilder hvis jeg ser noe ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Vi har hatt rotter ra den butikken. Den elste hadde vi i 3 uker før vi fant den død i buret, de andre leverte jeg tilbake i rent sinne.
Jeg har klaget til mattilsynet 4-5 ganger, men de bryr seg lite. Har snakket med piolitiet, de henviste meg til mattilsynet, som igjen ikke gjør noe.

Det endte med at jeg printet ut dyrværn loven, og ga den til dem sammen med en lang preken og dyrehold! :evil:

LanFear1985
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 15 Apr 2007, 22:16
Location: Tønsberg

Post by LanFear1985 »

Det er jo fortsatt unger der da...
greit de ekke sånn at de er 5 uker men fortsatt avlikevel...

og så på bildene og det er nok skabb ja men hvorfor i svarte kunne ikke den dyrlegen finne ut at det var det da??
han burde vel ha hørt om skabb hos dyr....

Dette smitter vel ikke bare på rotter også er jo det som er verst med at de fortsatt står ute i lokalet...
og ja det er samme butikken som har nyfødte kaninunger ute i buttikken uten noen som helst form for beskytelse mot kulde, støy osv...

Et annet eksempel er jo at de setter angorakanin sammen med marsvina som da spiser pelsen til kaninen så den ser skabbete ut... og det har vi sagt i fra om men fikk bare tilbake at ja men da slipper jo vi å klippe den selv... :shock:

Noe burde seriøst skje snart...

tror nok grunnen til at mattilsynet ikke gidder nå er forde at denne butikken har vært så mye att og frem i denne byen og at de har stengt dem gang på gang før....De lærer jo aldri!!! :-x

Kikky har du fått vært å tatt noen bilder???
El skal man kanskje gå sammen om det og få masse bilder til mattilsynet...
Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Slå dere sammen og gå å ta bilder. Høres ut som en smart ide. Pokker helle, slike butikker trenger en lærepenge. Får helt vondt av å lese slikt jeg. :evil:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Rottepasseren

Post by Rottepasseren »

helt enig, hvis flere maser på mattilsynet, så er det større sjanse for at de griper inn. forlang at de tar kontakt med dere etterpå, for å høre hvordan det gikk, kanskje det legger litt press på de. ta bilder og dokumenter.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

jeg fikk ikke tatt bilder=/ må ta med mobilen da, så de ikke merker det å blir sure.. men lanfear vi kunne kanskje tatt en kikk sammen? gir dem lov til å se nærmere på rottene kanskje vi kan få tatt bilder av skabben?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Rattus Norvegicus
Sover i do
Posts: 236
Joined: 27 Dec 2006, 13:58
Location: Tønsberg

Post by Rattus Norvegicus »

Hun som driver butikken har vært dyrlege assistent så hun burde vite bedre...De sa at de rensa bura 1 gang i uka... Men da er det jo rart at det var spindelvev på burene... Jeg har tatt bilder der før og prata med mattilsynet purra på dem mange ganger... Syntes den butikken burde legges ned... Fikk ikke tilbake pengene for rotta fordi det var "vår" feil at den døde mente hun, hun sa at det var mange som kom inn med døde hamstere, men de kunne ikke få tilbake pengene siden de hadde blitt drept av en annen hamster pga: Hun sa at hamstere gikk bra sammen selv om de var voksne. Det vet jo de fleste som har hamster ikke stemmer.

En annen gang så fant jeg en død fugl i buret, da hadde de vist ikke vært i butikken helle påsken...

Jeg fikk en tilgode lapp på rotte der men valgte å boikotte den butikken så fikk pengene tilbake.

Anbefaler å boikotte/ikke støtte den butikken med å kjøpe noe som helst, fortell venner og bekjente om det så skal dere se at blir vanskelig for dem å drive.

LanFear1985
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 15 Apr 2007, 22:16
Location: Tønsberg

Post by LanFear1985 »

Tror kanskje jeg kan fint klare å ta bilder...

Jeg og vennina mi har en veldig god tone med hun som eier butikken siden vi ga beskjed om og hjalp dem med å redde ut alle dyra når det brant i nabobyggningen tidligere i høst...

Når vi går inn der spør hun bare om vi lurer på noe, men sier vi at vi bare skal kikke så er jo det greit...
men når andre som kommer inn gjør det så står hun inne på dyrerommet sammen med dem til de går ut for å holde øye med dem....

Det gjør dem ikke når det gjelder meg og vennina mi så vi kan ganske enkelt klare å få tatt ganske bra bilder av forholdene inne på der da.... uten at hun merker det også...

Kikky: ja vi kan gå sammen og få tatt bilder... tar med meg vennina mi også da så vi er tre stk som tar bilder og dokumenterer....

Den butikken må stenges nå det er det ikke noe spm om engang...
Dyrene har lidd nok!!!
Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

det er også noen ganger det bare er to ungjenter der og de gidder ikke følge med i det hele tatt.. men ja, jeg har tid i morra og fredag fra halv 3.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply