Hodet på skakke...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Silje

Hodet på skakke...

Post by Silje »

Heia! Da jeg var på ferie for en liten stund siden, så var de to rottene mine hos noen bekjente, og når jeg kom hjem igjen så oppdaget jeg at den ene rotten min gikk med hodet på skakke hele tiden... (også klør hun seg ganske ofte). Hun virker også ganske slapp og spiser ikke så ivrig som hun har gjort før. Jeg har ringt til dyrlegen og bestilt time på torsdag... Men er det noen av dere som vet hva det kan være som feiler henne?? og om det er noen jeg kan gjøre med det før jeg skal til dyrlegen? Kooz Silje

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det kan være headtilt, betennelse i det indre øre... Du kan bruke søkefunksjonen i forumets meny og søke etter ordet headtilt, så vil du finne tråder hvor temaet tidligere er blitt diskutert.

Headtilt kan utvikle seg til å bli meget alvorlig og mange rotter mister evnen til å gå normalt hvis de går for lenge uten behandling (de blir skeivere og skeivere).

Det kan også være hodeskader, men headtilt er en klar mulighet... Lykke til hos dyrlegen, håper du holder oss oppdatert!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Hodet på skakke

Post by anita »

Ja, det er noe du kan gjøre før det: se til at hun får behandling snarest, og før torsdag! Har du hatt skikkelig mellomørebetennelse noen gang? For da vet du hvordan hun har det. Hvis ikke, har du vært heldig - men sørg for at hun blir satt på antibiotika snarest. Kjenner andre som har hatt mellomørebetennelse på rotte - det har faktisk hendt at de har måttet krangle seg til behandling fordi veterinæren har vært sein i tankegangen. Tempo - tempo! Ingen tid å miste, dette gjør sikkert vondt! Og er betennelsen gått helt inn til indre øret - ja, da må du se å komme deg avgårde straks.
Anita

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

PS; husk å nevne at hun klør seg i øret - typisk symptom det også. Si det er akutt, så trenger du ikke vanlig time. Lykke til, og det ordner seg sikkert - bare hun kommer godt i gang med hestekuren!
Anita

Silje

Post by Silje »

takk for svarene!! Men hun ser litt bedre ut idag... (hun er litt mer opplagt, og klør seg ikke så veldig mye). så jeg satser på timen i morgen. Jeg håper at det ikke er så alvorlig!! Men jeg følger med.. og hvis det ser ut til å bli verre så tar jeg henne til dyrlegen før. (selv om det ikke er så lenge til jeg skal dit nå). Ja, jeg skal holde dere oppdatert. Kooz Silje

Silje

Post by Silje »

Nå har jeg akkurat vært hos dyrlegen. Hun har fått en sprøyte med antibiotika, og en sprøyte mot midd, (fordi det kan være derfor hun klør seg ganske mye). Dyrlegen sa at det kunne være veldig mye, bl.a. indre ørebetennelse, slag, infeksjon i noe i hjernen eller bare at hun har slått hodet på en eller annen måte. Men da fikk hun antibiotika mot ørebetennelsen, hvis det var det. Han sa også at hun pustet litt rart så det kunne være noe med lungene også. Vi skulle bare se over noen dager om hun er blitt noen bedre av antibiotikaen. Så da håper jeg virkelig at hun blir bra igjen!!!!!!!!!!!!! Men hvis hun ikke blir noe bedre så var det lurt å vurdere å avlive henne, fordi da var det ikke så veldig mye mer å gjøre :cry: :( . Vi skal da inn igjen på mandag og gi henne mer antibiotika hvis hun blir bedre, men hvis ikke så får jeg bare se hva jeg skal gjøre...
Kooz Silje

Silje

Post by Silje »

Hei. På mandag var jeg hos dyrlegen igjen med en litt friskere rotte så det ut som, og det syntes dyrlegen også så jeg prøver litt til. Hun hadde det ikke noe direkte vondt sa dyrlegen og hun har gått opp litt i vekt igjen. (Hun ble veldig tynn helt på begynnelsen av sykdommen). Så da fikk jeg med antibiotika hjem som hun nå får morgen og kveld også skulle vi bare komme inn hvis det skjer ett eller annet.
Nå er det en stund siden vi begynte med antibiotikan og hun virker ganske mye kvikkere. Hun løper mer rundt når jeg har dem ute og spiser litt mer normalt. Men hodet hennes er stadig på skakke... Håper hun blir bedre! Kooz Silje

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvis en ørebetennelse/headtilt får satt seg skikkelig før behandlingen starter skjer det ofte at skjevheten ikke går bort, selv om betennelsen ser ut til å gjøre det. Jeg vet om rotter som har levd et godt liv med headtilt, når betennelsen bare er blitt skikkelig behandlet. Noen ganger er balansen litt dårligere hos rotter med headtilt, så sørg for at buret er innretttet på en måte så rotten ikke kan falle ned og skade seg.

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

jeg kjøpte en rotte av en privatperson. det var en hann på 2,5mnd. helt nydelig og jeg falt totalt for ham. tok han med hjem med en gang og var kjempefornøyd. dagen etter påpekte ei veninne at han var skjeiv. hadde ikke engang lagt merke til det jeg. men det stemte. og dagen etter var han bare blitt verre og det var utflod fra øyne og nese. jeg sa ifra til oppdretteren at han var syk og helt skjeiv. fikk beskjed om at jeg kunne komme tilbake med han og få en annen istedet hvis jeg ville. men hvis jeg ville ha han måtte jeg bare det, det var ikke farlig "noen rotter utvikler bare skjeivt skjelett, de lever like fint for det". haha, desverre var det helg og jeg fikk hverken levert ham tilbake eller komt til dyrlegen med ham, men jeg ringte en og han mistenkte hjernesvulst eller noe lignende. da mandagen kom hadde rotta blitt tynn, han pustet knapt og ville ikke spise. kunne ikke reise seg engang. når han prøvde hadde han ryggen krumma og gikk i ring til han velta. grusomt syn og han ble selvfølgelig avlivet. levere tilbake? nei takk. fortalte oppdretteren om antatt hjernesvulst. åja, sa han bare da. jeg fikk komme og få en ny rotte hvis jeg ville. seriøse oppdrettere? ehh....
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvilken oppdretter var dette?

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

:shock: Sjobeng: Kan kun give dig ret, nej, det kan ikke have været en særlig seriøs opdrætter...

Men jeg vil sige som Heidi, at får man bare startet behandlingen i tide, så kan rotten godt leve et normalt liv efterfølgende. Jeg har en veninde, som har en hanrotte, der fik/havde headtilt i April sidste år. Han er lige fyldt 2 år og ser stadig frisk ud...
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Heidi: beklager, vil ikke nevne noe navn av hensyn til denne personen, men han har sluttet med rotter nå, og jeg syns det er like greit!
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

collaitz

Post by collaitz »

Som der også bliver sagt, så er der gode muligheder for, at rotten kan leve et normalt liv efter headtilt, så længe det bliver behandlet i tide. Jeg havde to brødre, som begge fik headtilt. Den ene klarede det ikke, og måtte aflives, da han blev værre. Den anden kom sig fuldt og var ikke skæv mere og levede et normalt liv efterfølgende.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Sjobeng: Så lenge han har sluttet med rotteavl er det heller ingen grunn til å advare mot ham personlig :)
Men ellers så synes jeg det er bare rett og rimelig at det komer frem hvem vi snnakker om, både når det gjelder dyrebutikker, dyrleger og private oppdrettere. Hvordan skal vi ellers kunne styre unna de som ikke er så bra? Men jeg ser også problemet hvis folk begynner å kaste om seg med ubegrunnede rykter.

Silje

Post by Silje »

Takk skal dere ha for svarene. Jeg er ferdig med antibiotika-kuren nå, men hun virker ikke veldig mye bedre... Hun spiser jo, og er ute og løper litt, så jeg tror jeg vil heller vente litt, og se om hun blir dårligere igjen, eller om det kommer seg, eller om det bare fortsetter å være det samme. Fordi det virker ikke som om hun har noe vondt lengre, selv om hodet hennes fortsatt er på skakke. Kooz Silje

Locked