Lungebetennelse

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

9na

Lungebetennelse

Post by 9na »

Nå har jeg akuratt kommet fra dyrlegen med Spike,for han lagde så rare lyder.Han har lungebetennelse,og har fått Vibramycin,han fikk zoolac i tillegg siden han kunne få diare av Vibramycinen.
Pleier rotter å bli helt bra etter behandling av lungebetennelse?noen som har erfaring med det?
Vil gjerne vite om han blir frisk som en fisk etter denne behandlinga,eller om det kanskje flere må bli behandlinger?

9na

Post by 9na »

må bli flere behandlinger,skulle det stå på slutten over her ,hehe stokka visst litt om på orda så jeg hehe..

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er veldig vanskelig å si, det varierer jo veldig, og avhenger av så mange ting. Noen blir helt friske etter en kur, andre må ha medisin igjen flere ganger. Får man tatt infeksjonen tidlig i oppløpet har man som regel større sjanser for å få rotta frisk. Mange mener også at hvis man ikke ser noen forbedring etter en uke, vil man ha større sjanse for å lykkes om man går over på en kombinasjon av flere medisiner, evt høyere dose. Og så kommer det an på hvor gammel rotta er, hvor mye sykdom som ligger til familien, hvordan stell den får, osv.

Får håpe Spike blir raskt bedre, da. Hvilken dyrlege var du hos?

9na

Post by 9na »

var hos en her i kr.sand,som jeg liker veldig godt,han er veldig flink med dyr,satt å kosa og kyssa på Spike idag hehe.
Spike virker jo ut som han er i veldig god form da,han spiser og drikker som vanlig og er nesten like aktiv som han pleier,han er jo åsså en ung rotte,så jeg har en god følelse selv at han vil komme fint gjennom dette,får iallefall håpe det.

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Ikke for å bekymre deg unødig eller noe, men det kan noen ganger være et dårlig tegn når de får luftveisproblemer allerede i tidlig alder. Noen ganger kan det altså tyde på at slike rotter (som får luftveisinfeksjon i ung alder tilsynelatende uten spesiell grunn) er ekstra mottakelige for det. Men vi håper selvsagt at dette ikke stemmer i ditt tilfelle! Håper sykdommen går over fort! :)
Mvh Ragnhild

9na

Post by 9na »

ja får virkelig håpe det,har ikke lyst å miste ham så tidlig ,prøver å tenke positivt,og dyrlegen sa han trodde det skulle gå bra,så får satse på det.

9na

Post by 9na »

Nå har han gått på medisinen i 2 dager,og er alt mye bedre,kommer mye mindre lyd fra ham nå,så håper han fort blir frisk,og ikke må igjennom dette her flere ganger stakkars liten,jeg kom meg til dyrelege rett etter jeg merka han var syk,så det er nok en fordel ja,at jeg fikk medisin til ham med engang.Så nå sitter jeg bare her og håper at godgutten vil klare seg.

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Det lover jo veldig bra! :) Godt å høre at han responderer så bra på medisinen.
Mvh Ragnhild

9na

Post by 9na »

ja er kjempeglad for at det virket så fort :D

KIB

Post by KIB »

Hvilken dyrlege var det og hvor? Bor selv i Kristiansand.

Shelly

Post by Shelly »

Jeg har en rotte med luftveisinfeksjon som har ikke spredt seg til lungene, men den er nesten umulig å bli kvitt. Først så fikk vi Baytril, da Vibramycin, og nå Baytril igjen over en 4 uker!

Rotta har hatt 'forkjølelsen' i mange månder nå og ser ikke ut som det blir noe verre eller bedre. Det er vel når det sprer til lungene det blir ordentlig farlig, er det ikke?

Hvor mye sammenheng er det egentlig mellom levealder, og:
-luftveisinfeksjon som ikke har spredt til lungene
-luftveisinfeksjon som har spredt til lungene
-hvor raskt rotta blir bedre da den får medisin
-hvor mye antibiotiker man må pumpe inn i rotta før den blir frisk?

Og hvorfor responderer noen rotter bedre til medisinen en andre? Kan det ha noe med kosthold å gjøre?

Du er heldig at Spike blir bedre, og jeg håper alt ordner seg!

9na

Post by 9na »

ja håper han blir frisk,nå kan man ikke høre en eneste lyd på ham lenger..så håper bare at de ikke begynner igjen når han er ferdig med kuren...

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Shelly, du stiller en del vanskelige spørsmål her, og forhåpentligvis er det folk her inne som kan mer enn meg om dette.

Du nevner at du har en rotte som har vært forkjølet i flere måneder. Dessverre vil ikke en slik "forkjølelse" gå over av seg selv, og venter man for lenge, synker mulighetene for at rotta kan bli frisk igjen, dessverre. Luftveisinfeksjonen vil gå over til å bli en kronisk lidelse som ikke kan helbredes av medisiner, men medisinene kan muligens lindre smertene mens kuren pågår.

Hvor syk en rotte blir, kommer an på hvor sterkt eller svakt immunforsvaret dens er. Som de fleste vet, har gjennomsnittlig levealder sunket de siste årene, og dette er mye på grunn av dårlig avl. Ved å avle på rotter med svakt immunforsvar, er det store sjanser for at dette overføres til ungene. Unger med totalt friske foreldre kan selvfølgelig også bli like syke, man har aldri garantier, men det er ikke god nok grunn til å avle på rotter man vet har store sjanser for å overføre dårlige egenskaper/svakheter.

Du etterlyser sammenhengen mellom levealder og sykdom... Når du sier levealder tenker jeg på hvor lenge en rotte lever (gjennomsnitt 1 1/2 år-2 1/2 år), er det alder du mener?

Når jeg hører om sykdom hos en ung rotte, blir jeg alltid ekstra lei meg. Selv om antibiotikaen tar vekk bakteriene som forårsaket denne sykdommen, var det faktisk en grunn til at denne unge rotta ble syk in the first place, og den grunnen har ofte med immunforsvaret å gjøre.

Ikke all antibiotike får vekk alle bakteriene heller, og flere rotter lever med stadig gjentatte luftveisinfeksjoner.

Dyrlegene sier at man bør merke at rotta begynner å bli bedre etter to døgn. Som Heidi har nevnt lenger opp i denne tråden, kan det hjelpe å kombinere flere typer antibiotika. Ikke alle dyrleger er like positive til dette da de har ulik oppfatning av hvordan forskjellige stoffer fungerer på kroppen.

Det er også vanlig at rottene, som oss mennesker, blir svakere og derfor mer utsatt for sykdommer når de blir eldre.

Du spør om kosthold kan være relevant for rottenes sjanse til å bli friske, og det vil jeg nok tro at det kan ha. En rotte som får i seg det den trenger av vitaminer og proteiner er nok bedre rustet mot sykdom enn en rotte som ikke får i seg den næring en rotte trenger.

Akkurat det med infeksjon i øvre luftveier vs. lungebetennelse, kan jeg ikke svare så mye på, men jeg vil nok tro at så snart en rotte får problemer med lungene, vil det være mye vanskeligere å komme seg, med tanke på hvor redusert man blir av en slik sykdom. Men rottene er forskjellige, akkurat som vi mennesker er det.

Jeg håper dette var med på å besvare noen av dine spørsmål og at flere har noe de vil legge til. De fleste rotteeiere opplever jo en eller annen gang at en eller flere av rottene deres blir syke.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

tessa

Post by tessa »

Rottene mine har gått på vibramycid fordi de nøs en del, etter 2 uker nøs dem ikke lenger, men den ene rotta får av og til en hes stemme, men ikke den andre. Jeg tok rotta med til dyrlegen igjen, men veterinæren hørte ingenting på lungene, og hun fortalte at stemmebåndet kunne "vrenge" seg litt etter en antibiotikakur og det er derfor rotta av og til høres litt hes ut. Jeg lurte på om den hese lyden kanskje kom fordi rotta er stressa (hun er skikkelig hyperaktiv), men det visste ikke veterinæren...
Noen som har vært borti dette før?

Shelly

Post by Shelly »

stemmebåndet kunne "vrenge" seg litt etter en antibiotikakur
Hva i allverden? Det høres merkelig ut! Jeg har aldri hørt om det, og jeg skjønner ikke hvordan antibiotiker kunne være årsaken til det.

Locked