Surkling og blod fra munnen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Surkling og blod fra munnen

Post by Tonje! »

Jeg har lenge sett at Hedda har hatt litt rødbrune flekker i pelsen, men jeg har trodd at det bare var skitt og at hun hadde blitt dårligere på å vaske seg med alderen.

Men i dag hørte jeg henne surkle, og det var tydelig blod i munnen hennes! Har noen opplevd det før? Hun har luftveisinfeksjon, kan det ha noe med det å gjøre?

Jeg skal til dyrlegen kvart på fem, så jeg håper at de vet hva det er. Jeg er så redd!
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Hørtes ikke bra ut..Ville ha spronget til dyrlegen.............
Mvh
Elin:o)

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Ja, skulle gjerne gjort det men kan ikke bli kjørt før den tid, dessuten var det ikke åpent/ledige timer før da.

Heldigvis virker hun helt ok ellers, hun er glad og ville gjerne ut av buret og leke.

Jeg forklarte kanskje litt dårlig i stad - hun blør ikke kraftig altså, det var bare litt spor av blod utenfor munnen. Jeg ble litt hysterisk bare.. x)

Kan det være en svulst? Jeg kan ikke kjenne noe, men det kan jo være bortgjemt inni kroppen et sted?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Det er selvfølgelig en mulighet, men siden hun alt har luftsveisinfeksjon kan det nok vel så gjerne være en byll i lungene som har sprukket. Da vil innholdet tømmes, og ev. komme opp gjennom munnen. Hun bør ihvertfall antibiotikabehandles - hvilken dyrlege bruker du?
Anita

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Dyrlegen sa at det sannsynligvis ikke var en svulst, for de tok røntgen og så at den øvre delen av lungene var helt frisk mens det var noe rart lenger nede. (Bildene ble ikke helt klare da, for de ville ikke bedøve henne i og med at hun har luftveisinfeksjon og kunne få problemer, dessuten er hun gammel og ikke så akutt syk at det var helt nødvendig.) Når det er svulster pleier det vanligvis å være flere små "dotter" fordelt i hele lungene.

Hun trodde det var luftveisinfeksjonen, og at det blødde fra lungene. Det kan ha kommet en infeksjon i tillegg til luftveisinfeksjonen, og uansett skal hun på antibiotikakur nå.

Tusen takk for hjelpen og forslagene anita! Jeg tror ikke det kan ha vært en byll i og med at det har vart over så lang tid (uten at jeg skjønte det før nå).

Det stedet jeg pleier å gå til er Dyrehospitalet AS på Kolsås. Har noen av dere andre noen erfaringer med dem? Jeg har liksom ikke så mange andre å sammenlikne med... Men jeg tror de har en grei forståelse av rotter.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Ligger dessverre i luftveisinfeksjonenes karakter at slike byller dannes - vi finner dem ved obduksjon. Har jevnt over godt inntrykk av Kolsås - flere veterinærer med mye sunn fornuft der. Hovedtrykket på luftveisinfeksjoner kommer likevel til å ligge hos Heidi Håøya på Groruddalen en periode fremover på grunn av forsøksvis nye behandlingsmetoder. Info vil følge dersom det viser seg mer vellykket enn tradisjonell behandling.
Anita

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Ååh :o Er det normalt at det stadig kommer flere byller da, i og med at det kanskje kan ha vart i over et halvt år med blodet fra munnen (jeg trodde det bare var skitt i pelsen, dumme meg).

Tror du det kan kureres med antibiotikakuren Hedda nå går på?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Antibiotika er absolutt verdt et forsøk, medmindre det har vist seg helt nytteløst fra før. Et bytte av type antibiotika kan da være en annen mulighet, og / eller justering av lengden på kuren - flere forsøk og valg her. Har hun vært slik et halvt år i strekk, er det vanskelig å gjette nøyaktig hva som foregår - men kuren bør være solid, siden det tyder på kroniske problemer. Så hold oss oppdatert - og god bedring til Hedda!
Anita

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Tusen tusen takk for hjelp, det føles så mye bedre å ikke være alene om dette!! :D

Hun har akkurat nå begynt på en 10 dagers kur med Vibramycin, 0,25ml morgen og kveld. Er det hva en kaller en solid kur?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

La oss kalle det en standardpakke; et sted å begynne, ihvertfall. :)
Anita

lanze

Post by lanze »

Noen som vet om rottene har det vondt når de har luftveisinfeksjon? Den ene rotta mi ble aldri frisk av behandlinga, men lever i beste velgående. Men av og til så piper det og surker noe helt forferdelig. Lurer på om den har vondt eller ikke..

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Bruk søkefunksjonen og du vil få opp mye om mer eller mindre kroniske luftveisplager - eks:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=1533
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=1282&start=0
osv.
Det som karakteriserer kronisk infeksjon i nedre luftveier som topper seg, er sterk sykdomsfølelse og pusteproblemer. En slik tilstand er helt uholdbar, da den vil føre til kvelningsanfall og til slutt død. Men som du ser av trådene har enkelte rotter kronisk støy fra de øvre luftveiene, og kan leve lenge med dette. En betennelse i øvre luftveier gir ikke samme grad av sykdomsfølelse, og enkelte kan virke helt ubesværet frem til infeksjonen kryper nedover. Det som gjør vurderingen vanskelig er at disse to infeksjonstypene (øvre og nedre luftveier) ofte pågår parallelt. Rotta har lyder, men er tilsynelatende frisk og rask utover det. Men nede i lungevevet bygger infeksjonen seg sakte opp ved et kronisk forløp. Akutt lungebetennelse gir derimot raskt alvorlige symptomer og vil være mye lettere å oppdage - en slik betennelse kan oppstå uten forhåndsvarsel i det hele tatt. Et kronisk forløp som topper seg, kan fremstå som et akutt. Har man rotter med ulyd som er behandlet så godt og bredt det lar seg gjøre, men uten effekt - gjelder det å hygge seg sammen, men bestandig være litt på vakt. Ta en kikk på de andre trådene, og se om du får noe ut av det - flere rotter med lyder beskrevet der. Så lenge de er trygge og glade - og ikke endrer adferd, kan du regne med at det er bra. Men endringer som feks uro / stress er alvorlige symptomer på slike rotter, som må gripes fatt i øyeblikkelig. Forhåpentligvis har dere mange gode dager foran dere enda - og siden det jobbes med å finne andre behandlingsmetoder for disse rottene, er det ihvertfall litt for tidlig å gi opp enda :D hvis man ikke absolutt må...
Anita

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

Hei.

Nå har jeg ikke lest hver minste setning, men jeg kan ikke se at det ble nevnt at rød væske rundt munn , øyne og nese oftest er det stoffet (husker ikke navnet nå...porphyrin?) som alle rotter skiller ut i varierende grad.

Det er rødbrunt og kan se ut som blod, men er det altså ikke. Det blir ofte mer av det om de blir syke.

Det er ofte også den samme væsken som fører til rødbrune flekker på pelsen der de vasker seg. Alle mine rotter har hatt litt av dette.

Dyrlegen (og medlemmer her) har forklart at det ikke er farlig i seg selv, men at det selvfølgelig kan være et symptom på at noe er galt når det blir mer enn vanlig av det.

Men om dere sier at byller med blødninger forekommer så kan det også være det i dette tilfellet.

Lykke til med din lille.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Det var nok ikke poryphyn eller hva det nå heter. De skiller vel ikke dette ut fra munnen? Jeg trodde det bare var fra nesa og øynene. Dette kom kun fra munnen hennes, så var nok blod :\

Nå har hun i tillegg fått en kul under halsen, så dette går nedenom og hjem.. Jeg drar til Thailand den 23., og innen da er hun nok avlivet. Hun reagerte ikke på antibiotikaen, så nå skal jeg bare ta det med ro og se det an fra dag til dag. Det viktige er at hun ikke lider.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Locked