Ballestyr

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Ballestyr

Post by Skaubytroll »

Jah.. dette her har jeg slett ikke tenkt på før. Når er det nøttene på rotter kommer ned? Hos lillerotta har bare en nøtt kommet ned... Vil den andre komme etterhvert? Har det noe å si? Evt om den ikke kommer?
Lillerotta ser ganske rar ut med "halvt" utstyr... :roll:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

:shock: snakker vi om Jango? kan hvertfall konstatere at to av hans brødre har begge (den ene har jeg her, og den andre så jeg sist igår), de andre har jeg liksom ikke kommet på å spørre om det, men kan gjøre det hvis du vil?

det hender jo det bare kommer èn... nå vet jeg ikke med rotter, men på hest blir alle disse tilfellene kastrerte, så ikke den som ligger igjen skal alge trøbbel.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

japp, det er jango ;) Det med hest visste jeg om, men jeg lurte på om kanskje det var noen mulighet for at nr2 var litt forsinket og kommer litt på etterskudd, eller om det faktisk er at den ikke kommer når den ikke har kommet til nå...

Hva slags problemer kan en nøtt som ikke kommer ned lage..?
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Varmen fra buken påvirker testikkelen og gir gi økt sjanse for svulstdannelse. Det er også en hormonell faktor involvert; feminin "utstråling". I sjeldne tilfeller kan også negative gemyttforandringer oppstå. I tillegg finnes mulighet for testikkeltorsjon, der testikkelen dreies om egen akse (streng). Dette er en svært smertefull lidelse som krever øyeblikkelig operasjon. Men hvor stor sjansen er for at du skal støte på slike problemer i løpet av et (kort) rotteliv, er det nok best å få en veterinærvurdering på. Det er tross alt snakk om et bukinngrep, og det er vel ikke noe som er ønskelig hvis man ikke absolutt må - hverken på grunn av risikoen eller... lommeboken :roll: ...
Anita

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

ok, så da er det avgårde til dyrlegen etter langhelgen da.. kjip sak..
Så det er ingen mulighet for at nøtta bare er litt treig..? 8)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Du kan sikkert bare høre med dem om når lyskekanalen lukker seg. Frem til det, er sikkert alle muligheter åpne. Hvis du kjenner den ligger langt nede / i kanalen, kan du prøve å massere den forsiktig ned. De styrer mye med det på hund.... har jeg hørt :wink: Men på andre siden er det ikke bra å forsøke å få den ned, hvis veien er lukket heller. Snakk med dem, du.
Anita

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Tror kanskje jeg skal la vær å styre med det der jeg. kanskje jeg bare gjør ting verre... mhm..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Ja, vi må regne med at noen Einstein'er dukker opp i ny og ne - han blir nok sikkert en luring! :wink:
Anita

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Den var tørr *flire*
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Da har jeg pratet med Groruddalen dyreklinikk, og fikk beskjed om å komme på mandag i drop-in tiden (17-20) for da var Håøya der. Enten det eller så måtte jeg vente helt til neste torsdag for å få time hos Håøya på dagtid, for i morgen var hun opptatt med operasjoner..

Så da blir det spennende å se hva hun sier til mandag..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hehe, takk får informasjonen :P Hadde selv tenkt å ringe dit idag å spørre om time hos Håøya :) Kanskje vi møtes på mandag da :wink:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Hehe 8) Hva er det som er galt med dine da?
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Tror de har blitt forkjølet/luftveisinfeksjon, merket det på Diddi først :? Men nå har det gått en stund siden jeg har merket det noe spesielt..men litt "snørr" noen ganger. Men ellers virker de helt fine. Så kanskje det bare var en forkjølelse som har gått over? Vi får se hvordan de er frem til mandag. :)

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Du får ha lykke til uansett ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Takk. I like måte! :)

Locked