MÅ ha hjelp!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
ROTTI2

MÅ ha hjelp!

Post by ROTTI2 »

Den ene rotta mi har fått en rød flekk på baken å det går ikke vekk. Det ligner et slaks sår, men blør ikke og det er på en måte ikke noe sår heller. Den oppfører seg helt vanlig, spiser og drikker bra og er i toppform. Hva er det får noe!?!?!?!?

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Kan det være talgkjertel flekk eller noe? Hvor gammel er rotta og hvilket kjønn?
Mvh
Elin:o)

ROTTI2

Post by ROTTI2 »

En 1 år gammel rotte jente. Si det ikke er noe galt med henne :(

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Ta en sjekk hos veterinær! Ingen andre en veterinæren kan si 99,8% hva det kan være :wink:

ROTTI2

Post by ROTTI2 »

Har du en anelse om hva det kan være? Den er ganske liten...En lit lang, men liten rosa flekk nå..Det ser ikke ut som om hun har vont eller noe..

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hei!
Mulig jeg er veldig på viddene nå, men kan det være et arr etter noe?
mvh Julie

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

ROTTI2 wrote:Har du en anelse om hva det kan være? Den er ganske liten...En lit lang, men liten rosa flekk nå..Det ser ikke ut som om hun har vont eller noe..
Kanskje den har fått maling eller tusj på seg ?

Panther

Post by Panther »

Hvis du klemmer veldig forsiktig på den, og det da kommer masse gørr ut, er det sansynligvis en talgkjertel. Den er ikke noe farlig.
Men dra til vetrinæren uansett :wink:

ROTTI2

Post by ROTTI2 »

Jeg har funnet ut at det bare er en brun flekk som ligger akkurat på huden og ser ikke veldig farlig ut, noe jeg beskymrer meg mer får nå er at jeg har sett at...noen cm bak der halen starter, på haln ser det ut som om hun har blødd littegranne. Bare litt...Det er tørket nå..men..håper hun ikke gnager på den :(

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Du bør nok få veterinæren til å ta en titt og se at alt er som det skal være. Hvis man oppdager noe unormalt med rottene sine, sår eller blod eller flekker osm ikke forsvinner, er alltid det en god tommelfingerregel å dra til veterinæren. Det er klart at man kan få mange gode råd her, men vi kan ikke se rottene dine og kan ikke vite hva som er galt i mange tilfeller.
Hvis du klemmer veldig forsiktig på den, og det da kommer masse gørr ut, er det sansynligvis en talgkjerte
.
Jeg ville være veldig forsiktig med å anbefale folk å klemme ut byller, kjertler eller betennelser selv. Få veterinæren til å gjøre det, det gir en ekstra sikkerhet hvis noe skulle gå galt, og de kan som regel med en gang se om det er noe som kan klemmes ut eller ikke. Dette kan gjøre veldig vondt for rotten og er ikke noe man bør teste ut på egen hånd.

ROTTI2

Post by ROTTI2 »

Skal se hva jeg kan gjøre :)

??? Blblblbllb???

Locked