slapp rotte

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Guest

slapp rotte

Post by Guest »

hei jeg har to hannrotter. den ene rotta er veldig aktiv,mens den andre har blitt veldig slapp. ikke så aktiv lenger.de er rundt 1 år gamle.han spsier å alt er ok der,men han er slapp. er han bare blitt litt lat eller er han ikke i form..takker for svar

Ariadne

Post by Ariadne »

mulig at de bare har blitt voksne? hannrotter blir ofte slapp og kosete når de blir eldre...

Guest

Post by Guest »

ok.jeg syntes bare at han har blitt så svak i beina...lurer på om d er noe..

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Det er ikke så lett å vurdere hva det er som foregår bestandig. :? Det er situasjoner der en tror / er sikker på at noe er på gang, men siden lite konkret er å finne, selv hos veterinær, må man ofte ta tiden til hjelp for å få symptomene til å tre frem for å kunne vite hva man har med å gjøre.
Og når du lurer slik som du gjør nå, er det flere muligheter. 1-årsalderen er gjerne den tiden de roer seg ned på, og stoler han 100% på deg i tillegg, kan han være utflytende og slapp og løfte på. Men hvis han virker svak i beina når han går og står, kan problemer være på vei. Observer ham, legg merke til detaljer; hvor, når og hvordan. Er han slapp i beina bak, men ikke foran? Er han overvektig - kvikk i humøret - eller kanskje nedstemt? Legg merke til pusten, og sammenlign med den andre. Spiser han som han pleier? Detaljer kan lede deg i riktig retning, enten det er noe på gang eller ikke. Er du fortsatt i tvil, ta deg en tur til dyrlegen for lytting på brystkassen og og litt klemming rundt forbi. Det er mindre anstrengende å gjøre det, enn å gå rundt å vokte på dem over tid. Får håpe han bare er en god og søvning klatt, som ikke feiler noen ting. Men ikke vent for lenge med å ta et standpunkt heller; en undersøkelse for mye er ikke til skade for noen :!:
Anita

Guest

Post by Guest »

han klarer ikke å holde maten sin. hvis han skal opp på hyllene i buret så risikerer han å ramle ned igjen. han har vært plaget med en luftveisinfeksjon,selv om jeg har liten tru på at det har noe med saken å gjøre.men når han er ute,på sofan,virker det som forbeina er sterkere. han er godt bygt,men ikkke feit. han spiser egentlig som normalt. virker ikke som han har mistet noe matlyst. lurer så på hva som er galt. er skikkelig bekymra for han.har dere vært eller hørt om noe lignede? skal ta han til dyrlegen til mandag.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

At han ikke klarer å holde mat eller å bevege seg normalt (klatre osv) er et tegn på at noe er galt. Siden han bare er ett år gammel er det ikke fordi han begynner å bli svekket av alderdom. Kan han ha skadet ryggen? Røntgen hos dyrlegen kan gi svar på om det er skader som gjør det. Ellers er det flere ting som kan gi lammelser, f.eks. nyrelidelser, svulster eller hjerneslag. Det er viktig at du får dyrlegen til å sjekke så grundig som mulig for å utelukke noen av disse tingene. Er det nyresvikt må han på spesialdiett og mulig medisinering resten av livet. Er det hjerneslag eller svulst er det ofte ikke så mye du kan gjøre, annet enn å vente og se. Blir han så lammet at han ikke kan gå rundt i buret ville jeg ha vurdert avlivning, det er ikke et liv for en rotte.

togr

Post by togr »

idag måtte vi ta lille rottegutt. har hatt han til dyrlegen 2-3 ganger og legen sa at det var vanskelig å si helt hva det var. men over helgen ble han mye værre. tok han opp idag å legen sa at det var nesten sikkert på at det var en svulst. tenker mye på han ene som vi har igjen åssen det blir for han å være alene. men vi kommer nok til å gi han mye oppmerksomhet. utrolig leit å miste rotta,han var så skjønn :cry:

Sissel

Post by Sissel »

Uff, nå ble jeg skremt. Gutten min har vært akkurat lik slik din var, de siste 3 ukene. Han er 1 år og 8 mnd gammel. Kan det være alderdom her? Eller bør jeg også gå til dyrlegen?
Jeg tittet inn til de nå, og da hadde han klatret de 2 etasjene opp til hengekøya :) Er en stund siden jeg sist så han der

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Joda, det kan jo helt klart være alderen som gjør rotta redusert.
Men det kan jo også være noe på gang som en dyrlege kan gjøre noe med?
Sikkert lurt å ta en prat med dyrlegen om du ser usikker.
mvh Julie

Sissel

Post by Sissel »

Jeg har fått time hos Volvat Dyreklinikk litt senere i dag. La merke til at gutten min har røde merker på begge forlabbene.....de ser litt merklige ut.....akkurat som om han har klemt de i mellom noe, men jeg kan ikke skjønne hva det skulle ha vært i så fall. Han sliter fremdeles med å holde fast maten, kanskje han har brukket fingrene?!?!? Gleder meg masse til dyrlegen skal se på han....men gruer meg enormt mye også, i tilfelle jeg må avlive han. Da blir det også synd på broren som blir alene igjen, da jeg ikke kan ta på meg en ny rotte, siden livet mitt er i en rastløs periode med flytting om ikke så lenge. Broren hans btw er i toppform, tjukk som faen, leken, og kriger om maten. Så rart at de er så forskjellige, kanskje dyrebutikken ikke visste om de egentlig var brødre eller ei, og bare sa det? Nå ble det mye babbel fra meg, men jeg gruer/gleder meg så fælt. Håper det går bra med gutten min, han er jo bare 1år8mnd.
Hilde: hvis avlivning blir faktum, så sender jeg han til obduksjon iflg rutinene.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Jeg håper du har sørget for å få time hos en av de to damene der? Hvis ikke, vil jeg anbefale deg å gjøre om timen - eller gå et annet sted. Send meg en pm hvis du har behov for begrunnelse.
Anita

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Har sendt deg en PM, Sissel.
Anita

Sissel

Post by Sissel »

Nå er jeg tilbake fra dyrlegen.
Anita: jeg har bare møtt damene der, og hun var like flink denne gangen som forrige gang jeg var der for middsjekk. Men tusen takk for advarselen, jeg skal huske på det!
Denne gangen observerte hun Kebab mens han gikk, sjekket alle beina, og tok røntgenbilde. På bildet så hun at han har litt forkalkning på midten av ryggen, noe som kan føre til oppførselen hans. Men hun sa at han ikke kom til å bli verre enn det han er nå, og siden han virker oppvakt og "i live" så så hun ingen grunn til å avlive han :)
Det negative er at hun fant en klump i nakken på røntgenbildet som hun skal sjekke nærmere ut om. Er det kreft, så må han nok avlives.
Jeg kommer tilbake med mer info når hun ringer meg om et par dager. I mens skal jeg ordne buret slik at han får det mest behagelig. Jeg fikk "rotterabatt" så det kom på 650kr totalt denne gangen. De røde merkene på forlabbene, var bitemerker, sikkert fordi han sliter litt med å holde fast i maten, også biter han dermed litt i foten......uff....
Så nå venter jeg på tlf, og ser Kebab ann ifht bevegelse/nytelse av livet, også får vi se hva som skjer. Håper jo inderlig at Zorro slipper å bli alene, men jeg vil ikke la Kebab lide unødig. Bare det at han ikke skriker, ser jeg som et positivt tegn, men de skjuler jo sånne ting godt...
TUSEN takk for rotteforumet, det er sinnsykt deilig å ha et sted man kan snakke sammen om dyrene våres :)

Locked