Hvorfor så mange svært gamle rotter?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Hvorfor så mange svært gamle rotter?

Post by § RatGirl § »

Blir ganske forbauset når jeg ser flere steder at mange skriver at rottene deres er 2-4 år :shock: Og det ofte på "useriøse" steder, f.eks http://www.dyr.no/forum/topic.asp?TOPIC ... Rotteforum. Kan det være at de er så gamle, eller? Har alltid trodd at 2 år var ganske gammelt jeg, men hvis det er så mange som har rotter på 3-4 år så... :roll:

Sandra

Post by Sandra »

Heihei.

Noen rotter blir gamle. Jeg trodde ikke at Madonna skulle bli så gammel, men det ble hun. Hun ble 3 år gammel og var kjøpt i en dyrebutikk.
Men det er nok ikke så mange av dem :)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

På mange faktasider (ikke skrevet av NTF'ere) står det at rottene blir 3-4 år gamle. Når folk som ikke går 100% opp i dyrene sine, ser at rottene deres er gamle, er det vel noen som tenker som så at "da er den i hvert fall 3, kanskje 4". Det er også ofte folk som har overtatt rottene sine fra noen som ikke kunne ha dem lenger, og da får de sjelden vite eksakt hvor gammel rotta er. Ofte går de ut ifra at rottene er mye eldre enn det de egentlig er.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Og med rotter som er kjøpt i dyrebutikk er det vanskelig å vite hvor gamle de er. Jeg har opplevd at betjeningen i dyrebutikk har vist frem unger på ca 7-8 uker og sagt de var "kanskje et halvt år gamle eller noe sånt". Det er nok mange feilberegninger av alder som har oppstått der. Det rare er at etter å ha jobbet med Ratbase i flere år har jeg ennå ikke fått en bekreftet levealder på over 2 1/2 år på en rotte med kjent fødselsdato...

LilleMaud

Post by LilleMaud »

En av mine rotta har æ fulgt opp fra fødselen av og ho e nu tre år, men det e den første av alle seks rottan som e blitt så gammel! Ho kommer faktisk fra dyrebutikken utrolig nok!

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Heidi wrote: Det rare er at etter å ha jobbet med Ratbase i flere år har jeg ennå ikke fått en bekreftet levealder på over 2 1/2 år på en rotte med kjent fødselsdato...
Den skal du snart få. Någen veldig få måneder til, så blir to søsken med stamtavle 2,5 hos meg. De har god helse ennå :)
Hilsen!
Rose

Locked