dårlig syn

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Guest

dårlig syn

Post by Guest »

Jeg er litt redd for at rotta mi har fått litt dårlig syn... Jeg lager bevegelser med håndas mi over hodet hans, men han ser ikke opp. ikke før jeg lager lyd til ham. Kan en rotta mi leve og ha det godt selv om han har dårlig syn? Og har det noe å si at han er albino?

Guest

Post by Guest »

og en ting til.. han har begynt å bli litt skvetten i det siste, sånn når noen kommer inn i rommet, løper han og gjemmer seg.. kan dette ha noe med dårlig syn å gjøre?

Masja

Post by Masja »

Jeg er ingen ekspert, og det er sikkert mange her som kan mer enn meg om dette her. Men etter det jeg har lest er det ganske vanlig at albino-rotter har dårlig syn. Rotter er nattdyr fra naturens side, og bruker derfor synet i mye mindre grad enn for eksempel mennesker for å orientere seg. Etter det jeg har forstått kan rotter derfor klare seg fint selvom de ikke ser noe særlig, eller til og med er helt blinde. (Bare rett meg hvis jeg tar feil).

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Re: dårlig syn

Post by Melody »

Anonymous wrote:Kan en rotta mi leve og ha det godt selv om han har dårlig syn? Og har det noe å si at han er albino?
Ja og ja! :wink:
Det er vanlig at rødøyde rotter er mer svaksynte enn andre.
Temaet har blitt tatt opp til diskusjon flere ganger før, så hvis du ønsker deg utfyllende svar, vil jeg anbefale deg å bruke søkefunksjonen øverst i menyen.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Guest

Post by Guest »

takk, jeg var litt bekymret skjønner dere :P

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Hva med ruby-eyed? Ser de noe dårligere enn vanlig?

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Det har jeg og lurt litt på. Har lagt merke til at øynene til Mist ikke er helt svarte - mer mørkemørke røde. Og har lagt merke til at hun sliter litt noen ganger med å få med seg ting.. Virker som om hun har litt fokuseringsproblemer noen ganger. :? Men ellers er hun frisk og rask - i allefall bort i blomsterpottene. :roll:
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Locked