halt rotte

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
rosebusk

halt rotte

Post by rosebusk »

i gårkveld da jeg hadde rotta mi ute av buret så jeg at han haltet,
han haltet mer og mere jo mere han gikk.. :(

har ikke sett at han har haltet før så regner med det er noe som har skjedd nå
(eller før og forverret seg) han tråker lett på forten når han løper,
men han holder maten, klatrer, spiser og vasker seg som normalt..

håper inderlig at det ikke er noe som ikke går over av seg selv..
skal se det litt an i dag, har snakka med vetten og han sa jeg kunne ta meg en tur i kveld
så skulle han se på han..

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Kan kanskje være lurt å få ham vurdert av veterinær nå før påsken setter inn med helligdager og andre forviklinger. Tenk litt over hvordan han kan ha fått skaden - er innredningen i buret slik at han kan ha falt ned? Hva kan ev. gjøres med det for å minske faren for gjentagelse? Han skal heller ikke fristes til å klatre for mye rundt når han er halt - ordne en sykestue på bakkenivå som fratar ham den muligheten. Han bør da bli bedre i løpet av noen dager - en ukes tid. God bedring!
Anita

Sissel

Post by Sissel »

Har du tatt på benet hans? Kjent på det, dratt i det litt? Piper han da? Mine gutter har hinket mye og lenge innimellom, og det har gått over av seg selv. De ødela benet mens de gikk ut av buret, så jeg har ordnet det, og nå ødelegger de ikke bena lenger... Men når de hinket, så pep de ikke når jeg kjente på benet deres, så jeg ventet med å dra til dyrlegen, og etter en uke så var de bra igjen. Man må huske at det er stress for rottene å dra til dyrlegen. Men bedre enn å dra en gang for mye enn for lite :)

rosebusk

Post by rosebusk »

tusen takk for svar :D

jeg har kjent på benet, men ikke dratt i det, han sier ingenting når jeg trykker litt på det ihvertfall, men han har blitt bedre, halter ikke så mye som før. (men jo mer han løper ute av buret jo mere halter han)
jeg snakka med dyrlegen igjen og han sa at jeg skulle komme etter påsken dersom det ikke var blitt bedre.

kan man se det på rottene dersom de har vondt? han sier ingenting og spretter rundt, spiser som en hest og er kjempesosial..

har satt de i et lavt bur uten sprinkler slik at han kan få kvile foten sin.

Sissel

Post by Sissel »

Det kan være vanskelig å vite om dyr har det vondt eller ikke, for de trekker seg altid unna hvis de er syke eller vet de snart skal dø. Og ut i fra det jeg vet om rotter, så er de veeeeldig dyktige til å skjule smerte/sykdom.

Locked