nok en gang.. klipping av negler..

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Renathe

nok en gang.. klipping av negler..

Post by Renathe »

har lest flere innlegg her i forumet,men jeg fant ikke svar på det jeg lurte på..
nå i det siste når Jonas og Fivel kryper rundt på meg,særlig da på bar hud,som i nakken og på skuldrene,så svir det som pokker!!
dvs klørene irriterer huden min.
jeg antar at det er fordi de er for lange..
når de er ute er de enten på sofaen,i senga eller i jakken min på tur.
-sliter det ned neglene nok eller bør jeg klippe de?
jeg forsøkte en negl på minstemann (Fivel) nå i stad og han pep.
men han er såpass pipete og snakkesalig fra før av,at jeg antar at det ikke var vondt.
var yderst forsiktig og det ser helt normalt ut på foten hans..
bø rjeg klippe de ettersom de ikke bllir slitt ned på vanlig vis med det første?
vil nemlig ha de på meg så fort som mulig
:rottehode:

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Jeg har det samme problemet med to av mine hunner, Medea og Phedra, som ikke klarer å slipe ned klørne sine selv. Så jeg klipper klørne, siden jeg (som de fleste andre) reagerer allergisk på rotteurin, og det kan bli svært ubehagelig etterhvert. Jeg bruker en vanlig neglesaks, og gjennomlyser klørne slik at nerven er tydelig før jeg klipper den ytterste spissen på kloa. (Får selvsagt også hjelp til å holde rotta)
Begge mine godtar klo-trimmingen uten problemer :) Og de er mye mer behagelig å håndtere etterpå :D

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Hadde også problem med killer klørne til Snuppa og Emma,men etter jeg la ved i buret har de slitt de ned selv.Har også en stein i buret.
Prøvde på å klippe selv,men fikk nerver..Livredd for å klippe for langt så.
Mvh
Elin:o)

Sissel

Post by Sissel »

Jeg har ikke nerver jeg heller til å klippe klørene deres. Så jeg lever fornøyd med masse kloremerker på meg. Jeg reagerer ikke på urinen, så det er ikke så nøye... Jeg orker bare ikke å klippe dem :)

LilleMaud

Post by LilleMaud »

Klippe er høyst nødvendig etterhvert. Tenk sjøl kor forferdeli det hadde vært hvis det va du som måtte ha krøppe rundt på fire bein bare på neglan! AUUUU!!
Det går helt fint egentlig å gjøre det hær.. Få tak i en klo-klipper, liten versjon. Greit å være to stk når man gjør det.

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

De fleste rotter sliper ned neglene selv, og da slipper man klipping. Med gamle rotter som holder seg mer i ro kan det hende man må trå til, og visse andre som enten er late eller beveger seg slik at neglene ikke blir slipt som de skal.

Ellers er det lett å se når en rotte har for lange negler og må ha hjelp av en neglesaks - store, buede klør er ikke godt å gå på, og kan være ganske ubehagelig.

Locked