Brumling + illeluktende avføring

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Brumling + illeluktende avføring

Post by Elsol »

La merke til for en halv times tid siden at en av jentene hadde brummle lyd når hun pustet.
Har vært sammens med jentene på badet 1 times tid hvor de har fått slått seg løs i skittentøys kurven og alle andre plasser.(shampoen i dusjen var vist meget snadder..)
Brummlingen økte i graden syns jeg på den halvtimen siden jeg hørte den..Kan det gå så fort hvis det er luftveisinfeksjon?
Begge jentene syntes vist det var meget godt å være på det varme badgulvet for de hadde ild i rumpen :) Hoppesprett overalt.
Last edited by Elsol on 08 Jun 2005, 23:43, edited 2 times in total.
Mvh
Elin:o)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg vet er er mye å lese, men se på denne tråden:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=1739
Samtidig vil jeg oppfordre deg til å spørre dyrlegen ut om alt du lurer på, spesielt når det gelder smitte og isolasjon, med den tråden i bakhodet. Vi er langt fra å få noe fasitsvar på dette ennå.

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Har lest tråden før. og nå en gang til...Blir ikke så veldig mye klokere av den nei..
Skal ta meg en tur innom for å snakke litt med vetrinæren en dag.
Tenkte hun kansje var blitt "syk" (har vannskelig for å kalle henne syk,da hun er som før bortsett fra brummlingen..) pga at hun har fått springe fritt på gulvet de to siste dagene og kansje har blitt kald eller fått mye støv i nesa (de har vært overalt,levende støvkluter..)
Mvh
Elin:o)

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

du fikk altså en antibiotika-kur til henne uten at dyrlegen hadde sett/lyttet på henne?
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Fikk Vibramycin 10 mg/ml,skal gi emma 0,2 ml morgen og kveld.
Ja fikk det uten at jeg var der,ringte bort å forklarte lyden.Dyrlegen sa jeg ikke trengte å komme bortover for hun var rimelig sikker på at det var luftveisinfeksjon ut av det jeg fortalte.

Har prøvd å ringe bort etter jeg hentet medisinen,men de hadde stengt.
Hørte ikke lyd på Emma nå sist hun var ute,men hun har også bynt å nyse litt.

Ny innflytteren Pink har løs mage som stinker.
Avføringen er lys brun og har sett hvitt belegg på driten innimellom.Lurer på hva det kan være.Det lukter fjøs i buret.
Har rengjort og tatt ut alt mat som ikke er pellets.
Har også hørt lyder fra henne,men ikke brumling.
Mer som hun skrek for seg selv.
Hun står i eget bur og har hatt henne ute et par ganger,hun er vettskremt og rører seg ikke når ute.
Men når jeg setter henne tilbake så kommer hun fram og lukter..
Vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre med henne..kan vel ikke gi vibramycin til henne uten å være sikker på at hun er syk og hva som eventuelt feiler henne?
tenkte litt på å levere hun tilbake på dyrebutikken,men har ikke hjerte til det..
Men har heller ikke penger nå på en stund hvis det skulle vise seg at hun er skikkelig syk..Uff...Akkurat nå føler jeg at jeg har tatt vann over hodet..
Hun er tørr rundt øynene og nyser ikke noe særlig lengre.Men har hørt "lyder" fra buret hennes igjennom hele uka.
Mvh
Elin:o)

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Der hadde Snuppa også brummling i brystet..Så da gir jeg både Snuppa og Emma og Pink vibramycin..Snakket med dyrlegen i dag,men fikk ikke spurt om noe annet enn om Pink også kunne få medisin.Hun har også piping..
Mvh
Elin:o)

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Pinks avføring kan være av at du gir henne annet å spise enn hun er vant til også..

Synd at du skal plages slik med rottene dine.. Dessverre er det vanligere å få rotter med dårlig immunforsvar, enn det er å få tak i friske, sterke rotter fra dyrebutikk.. :roll: :evil:

Jeg anbefaler å kjøpe fra oppdretter jeg, da vet du i allefall litt om foreldrene og besteforeldrene til de du kjøper ;)
Mvh Ida S. Eggen

Locked