Svulst..

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Svulst..

Post by Morgan's »

En av mine jenter har en svulst i slutten av endeltarmen som jeg oppdaget fordi den har begynt å henge ut og stenger for avføringen (ikke helt, hun får avføringen ut, men sliter veldig når hun skal på do).. Hun nærme seg to år og har begynt å bli veldig tynn. Hun er fortsatt veldig aktiv og hopper og spretter rund i buret, men det ser ikke bra ut under halen.. Hva skal jeg gjøre? Tror vel egentlig at avliving er det beste alternativet her siden hun er såpass gammel at hun sikkert ikke overlever en narkose, men kanskje er det andre som har noe lurere på lager? Jeg tenkte jeg måtte en tur til dyrlegen, men jeg er litt redd for at han vil avlive henne med engang.. :(
Hilsen!
Rose

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Hvis basen skulle være stilkformet, kan det nok la seg gjøre å klippe den av under narkose. Hvis den ikke er slik - noe som er langt mer trolig, ja... det er vel dessverre ikke nødvendig å fullføre setningen engang...
At hun har blitt tynn, bekrefter dårlig prognose da alvorlig sykdom gir skarpe rygger hvis forløpet er langt nok. Trist situasjon med ikke altfor gode odds.
Anita

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Hmm.. Hadde henne inne en natt for å følge med litt. Dagen etterpå vasket jeg henne under halen og slapp henne løs igjen i buret sammen med de andre. Hun trives best med kameratene sine. I går skulle jeg vaske henne igjen og da var klumpen borte! Jeg vet ikke hva som har skjedd, men jeg er bare glad for at ingenting stenger for avføringen lenger. Jeg fant heller ikke noe i buret. Hun er veldig tynn og spinkel og ikke helt frisk lenger, men så lenge hun spiser, hopper og spretter får hun være på denne planeten :)
Hilsen!
Rose

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hmm..nå er det tredje gang jeg hører om klumper som bare blir borte. :?: Er det noen som vet hva det kan være?
Men så bra at klumpen ble borte Morgan's! :)

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Det var hyggelig å høre - vi trenger slikt i denne bransjen.. !
Mulig det var noe papillomaktig med stilk som lot seg slite av - mulig det var en abcess / byll som sprakk, alt med eller uten hennes hjelp.
:sol: Solskinnshistorie! :sol:
Anita

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Lurer på om hun har tatt seg av svulsten/bulen selv. Kanskje fordi jeg vasket henne ble det mer attraktivt å undersøke stedet selv? Men glad er jeg i hvert fall! :D
Hilsen!
Rose

Locked