Grøss og gru!!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Grøss og gru!!

Post by Elsol »

Har småkryp angst og nå nettopp fant samboern min et småkryp på badet..
Mini-mini str..Hvordan ser lus og midd ut?kan de sees uten forstørelses glass?
Syns Storpien har klødd sæ litt i det siste og æ har klødd på kroppen..
Å etter jeg så minikrypet på badet så klør det iallefall...
Alt av sengetøy SKAL ut på lufting i hele morgen...
Minikrypet var hudfarget og skikkelig lite.... :shock: :shock: :shock:
Mvh
Elin:o)

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Heidi er vel den rette til å svare på dette - du vet, etter hennes doktoravhandling er det vel ikke noen hemmelighet at hun er ....ææ Fluenes Herre...? 8) Men når det gjelder rottene, så har lus kort levetid utenfor vertsdyret, og hvis du ikke nettopp hadde hatt rottene på badet kan dette sikkert være noe helt annet... Midd ser du ikke, lus og lopper synes tydelig, men lopper er det neppe - du ville ha merket det på deg selv på grunn av skikkelige hevelser på bittstedene. (Se om du får fanget noen og send til Heidi så hun kan stirre på det i kjempemikroskopet sitt og avsløre hva det er :wink: ) Eller du kan be veterinæren kikke om du ser flere - kan ihvertfall fortelle deg om det er en standard parasitt. Midd sies å kunne gi kløe på eiers sartere hudpartier, men i så fall var det altså ikke det du så... Ivomec slår effektivt ned flerbeinte krek som måtte forville seg over på rottene med vitende og vilje - og det kan gis oralt hjemme istedetfor med sprøyter hos vet, noe som forenkler situasjonen betraktelig. Men jeg ville sett an litt til fordel for observering av kløe, hud og hår før jeg satte i gang en kur, var jeg deg.
Anita

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Takker for svar..
Sitt no hær å klør mæ,men er vel mer psykisk enn noe annet...
Tok rottene inn på badet etter funnet av mini krypdyret,men så ingenting på de..Krypet ble skviset av min samboer,men dukker det opp flere så skal jeg putte de på et glass å få de analysert...
Mvh
Elin:o)

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Anita: jeg dør :lol:
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Du må'kke det! :shock: Blir så kjedelig her hvis vi har svinn på den måten! :roll:
Anita

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hehe, fluenes herre? :D
Jeg vil ikke tilføye så mye mer enn det Anita skriver - midd ville du ikke ha sett, lus tviler jeg også på at du hadde sett - de som går på rotter er bare 0.25-0.5 mm lange, og du ser de ikke med mindre du ser etter dem! Og hvertfall ikke tilfeldig på et badegulv (vel, det kommer jo an på hva samboeren din gjorde på badet, da...)

Men finner du flere så er det bare å putte på glass og sende til meg ;)

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Krypet var plutselig ved siden av vasken...
Prøvde å se igjennom pelsen til snuppa og Emma,og hadde lusekam..Men de var ikke helt sammarbeidsvillig så....Ser de klør seg,men de har ikke sår som jeg har sett...
Mvh
Elin:o)

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

for noen år siden så jeg noen kryp på noen rotteunger. de så ut som lus på hester/kyr (ganske store og stygge). rotteungene var ca 1 uke gamle da, og krypene sugde blod av dem. de var ikke på de store rottene, og når ungene nærmet seg 2 uker forsvant de. de fikk ingen behandlig siden de var så små, men det ble heller ikke gjort noe forsøk på å finne ut hva det var.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Da jeg hadde lus på mine 'små' hadde jeg ingen problemer med å finne småkrypene. De var digre! Og mette og gode på blod. Æsj!! :-x
Hilsen!
Rose

Locked