plutselig svak og gul veske fra munnen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

plutselig svak og gul veske fra munnen

Post by siljeelise »

Rotta Nessie som blir 2,5 år 5. januar 2015, var nettopp ute av buret og satt og spise på rottemat, da hun plutselig gjorde noen smånykk og sjanglet inn i det lille buret og la seg der, forsnatt med små nykninger. fikk henne ut, prøvde å se om d var noen i munnen/ halsen, med å forsiktig skjekke med fingre og svonge henne mellom beina, eneste som kom ut var litt gul veske, luktfri. Hun ble skikkelig slapp, øyene smalnet og hun sank også i en kort stund sammen på sidene i magen. Etter noen minutter ble hun litt kvikkere.

Hva kan ha skjedd?
(dyrlegene i område er stengt så er ikke så mye jeg jan gjøre hvis hun blir verre igjen)

/hun har også en svults på strl med en liten plomme ved siden av bakfoten, men ikke vist noen spesielle plager rundt den.. kan det ha noen sammenheng, eller bare alder? )

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: plutselig svak og gul veske fra munnen

Post by wollf »

Satt mat i halsen

utmeldt

Re: plutselig svak og gul veske fra munnen

Post by utmeldt »

Har ho det bra no?

Eg tviler å at svulsten skal ha så mykje med dette å gjere.

Sidan ho satt og spiste då dette skjedde kan det tenkes at ho kan ha sett noko fast i halsen, men sikker kan ein vel ikkje vere. I slike tilfelle vi rotta gape, og på ein måte legge øyrene bak, og det kan virke som om den brekker seg, og den kan begynne å sikle. De kan og bli slapp om ein ikkje får fjernet set som sit fast. Såg du noko som likna på det eg skriver her? Eller var det rykninger ho hadde? Eg har sett at de i enkelte tilfelle kan spenne seg i kroppen i forsøk på å få opp fremmedlegemet. Kva den gule væska kan være er ikkje godt å vite, kanskje det er slim og evt litt blodtilbalanda om fremmedlegemet evt har skrapt ho opp litt i halsen.

Om det kun var rykninger du såg så kan det like godt vere noko anna.

God bedring :)

siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Re: plutselig svak og gul veske fra munnen

Post by siljeelise »

Nå er hun heldigvis seg selv igjen, like glad og livlig. Trodde et øyeblikk hun skulle dø fra meg (typisk d rett før jul...).
Var nok noe mat sikkert som satt seg fast, me hun hadde ikke den typiske brekkingen eller store geispisen etter luft. ble bare veldig slakk, og hadde små pustebevegelser med hodet..

De rotta jeg hadde før (søstere, safira) satt også mat fast i halsen, av den samme blandingen, men hun geispet ette luften/ brekte seg. så lurer på om det er frøa i pakken som er litt kvasse og lette å sette fast. Vil fra nå av kun la henne få de runde og fargerike bitene og ikke frøene fra den blandingen (Reggie Rat complete muesli), som jeg kjøpte igjen for en ukes tid siden (har oxbow som hun får mest av, men tenkte litt ekstra snaks i hennes siste uker/ måneder)

Post Reply