Svake negler

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Svake negler

Post by Anniken.HH »

Info om rotta:
Hannrotte med albinoøyne. Snart 6mnd gammel. Bor sammen med en kompis. Fått en runde med Stronghold mot midd og antibiotika i fem dager i tilfelle sykdom.
Liten og sky gutt, har ikke veid ham, men virker til å ha vanlig størrelse.

Hva som skjer.
Jeg driver intro med Lav (han det er snakk om her) broren hans vs. fire gamle gutter.
Intro går relativt fint, bare han ene som ypper seg litt, men ikke redd for skader.
Det var under en intro at jeg la merke til at det var blodspor i sofaen. Ingen av rottene hadde kranglet, men alle seks var sammen. Einstein (han som er vanskelig) hadde begynt å egle seg opp, og jeg skulle gi meg. Gamlingene ble satt på plass, så løftet jeg Mose og Lav.
Mose blir satt inn, og jeg ser at Lav har blod på den ene bakpota.
Neglen på lilletåa på høyre bakfot er revet av! Jeg tar ham raskt med ned for å vaske det, og legger på turen merke til at han har blod på de andre potene også, ikke mye, men litt. Ved nærmere undersøkelse ser jeg at
På høyre fremfot; de to midterste neglene er bøyd oppover, og det er kommet blod.
Venstre fremfot; Midterste neglen er bøyd oppover, og det er kommet blod.
Venstre bakfot; Neglen ved siden av lilletåa er knekt av, og det er kommet blod.

Han hadde ikke disse skadene bare et minutt før, da jeg koste på ham, og jeg kan ikke skjønne åssen det har skjedd!
Noen som har noen teorier?
Jeg lurer også på, ettersom det var så mange negler, om han kan ha svake negler? Har noen vært borti dette før?

Jeg skylte alle føttene, og satte ham inn i buret igjen, byttet på doen og plukket opp avføring som hadde havnet utenfor, så han ikke skulle vasse rundt i skitt (er ikke så skittens i buret, altså)
Lar ham slappe av litt nå, og håper at han slutter å blø. Hvis han ikke har sluttet å blø om 15min dypper jeg alle føttene hans i potetmel.
Men ja, syns dette var utrolig rart :hmmm:
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Svake negler

Post by Matmor »

Hvis neglene var svake tviler jeg på at de skulle bli det helt plutselig- og ikke uten et fall. Hvordan han skulle ha fått en slik skade i sofaen hvis ingen har glefset på ham vet jeg ikke. Hengt igjen i en stoffsofa etter neglene i dét han raste ned fra ryggstøet?

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Svake negler

Post by Anniken.HH »

det er nok ikke helt umulig, for han var mye oppe på armlenet, og det er ''ruglete'' sofastoff.
Men de gror fint, og jeg har flyttet intro ut av sofaen. Det har ikke vært noen nye sånne skader etter det, men syns fortsatt det var merkelig.
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Svake negler

Post by Anniken.HH »

tror nesten det er genetisk.
Satte ungdommene sammen med gamlingene i et prøvebur i dag. Blei litt diskusjon, og da gikk det negler på begge bakpotene til Mose
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Svake negler

Post by Crazyratlady »

Kan vel ha med kostholdet deres å gjøre også? Vet ikke hva de har fått i dyrebutikken jeg..

utmeldt

Re: Svake negler

Post by utmeldt »

Eg var utfor ein episoide der rottemannen eg nettopp hadde fått frå dyrebutikk sette seg fast i vindauga på eit hus, og i forsøket på å komme seg ut rauk omtrent alle neglene han hadde på bak føttene. Må nok litt kraft til før neglene ryker, men kostholdet han levde på i dyrebutikken var ingen ting å skryte av. Trur han levde på kaninpellts i perioder.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Svake negler

Post by Anniken.HH »

Da er det nok ikke umulig at det er det, nei!
De får RM1 nå, med litt Care + ved siden av - hadde en sekk liggende, og gamlingene får det ikke - så får håpe neglene gror ut igjen, og forblir der
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Svake negler

Post by Anniken.HH »

Jeg trenger litt hjelp!
De to guttene denne tråden handler om, bor fortsatt hos meg (han som fortsatt lever, that is)
Han er kastrert, og nå ca 10mnd.

Som jeg skrev tidligere har Lav klart å vrenge av seg neglene. Jeg håpet at rolige forhold og bra mat ville hjelpe.
Han får RM1 nå, med suplement av grønnsaker og frukt, og innimellom litt babymat.
Men neglene vokser ikke ut.
Han har noe som kan minne om korte klør, men de er myke, og brekker veldig fort av, og da blør han litt.

Er det noen som har noen nye tanker på hvorfor de er så svake?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Svake negler

Post by wollf »

prøv å gi noe ekstra kalk?
desverre vet jeg ikke hva det kan være

utmeldt

Re: Svake negler

Post by utmeldt »

Korleis går det med neglene til rottemannen?

Det sies at tilskudd av B-vitaminer skal vere godt for hår og negler hos mennesker ( utan at eg har vitenskaplige bevis på det). Kanskje du kunne ha prøvd det?

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Svake negler

Post by Anniken.HH »

Han har fått to dråper flytende kalk en gang hver andre uke nå.
Har ikke vært noen flere negler som har falt av, men neglene ser ikke ut til å vokse noe mer, heller. Hvis det ikke hjelper på om litt, får jeg heller prøve med B-vitaminer.
Takk for tipset :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Svake negler

Post by monlan »

To av mine gutter har også negler som ikkje ser ut til å vokse. Er korte og butte. Mens tredjemann har sylskarpe negler. Det er også han som klatrer og løper mest. Og som ein då skulle tru at fekk neglene sine slipt. Mens dei to andre er ganske så bedagelege av seg. Og meir forsiktige.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply