Obduksjon

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
B.L.

Obduksjon

Post by B.L. »

Hei, den ene rotta mi døde i går og jeg tenkte jeg skulle få stakaren obdusert (slik det har blitt oppfordret til her), men jeg ser at lenka til obduksjonsinformasjonen på forsiden ikke fungerer.

Er det noen her som har den informasjonen som lå der (sted, åpningstider, priser, "innpakning" osv.)?

Mange takk

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hei!
Obduksjonssidene er dessverre ikke tilgjengelige fordi vår nye webmaster holder på å lage nytt design. Men det du gjør er å pakke rotta i avispapir og så i en plastpose, og legger den i kjøleskap mens du ordner resten (ikke i fryser!)

Skjemaet finner du (midlertidig) her:
http://folk.uio.no/heidisj/Obduksjonsskjema.doc
Fyll ut så godt du kan (alt det med rød skrift), skriv ut og legg sammen med rotta. Har du mulighet for å levere rotta direkte til Veterinærinstituttet er det det beste: Besøksadressen er Ullevålsveien 68, gå i resepsjonen og si du skal levere en rotte til patologen.
Hvis du ikke bor i Oslo kan rotta sendes, postadressen er Pb 8156 Dep. ,0033 Oslo. Husk å pakke rotta godt inn i en eske el.l., og merk med "Seksjon for patologi". Sendes som ekspresspakke (eller hva, Anita?). Det kan lønne seg å ringe patologen og si at en rotte er på vei, så de holder utkikk etter den. Tlf 23 21 60 00.

Har du spørsmål så ring meg! (4129 4973)

B.L.

Post by B.L. »

Mange takk, aner du noe om åpningstider og pris?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Du må nok være der før kl 15.30, og det koster såvidt jeg husker 248,-

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvordan gikk det?

B.L.

Post by B.L. »

Hei, jeg har faktisk ikke fått tilbake rapporten ennå. Vi ringte instituttet i går, og rapporten skulle straks være på veg...

(hvis du mente om det gikk greit å finne fram osv. så ja, det gikk fint, takk for hjelp.)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Bra! Får vi kopi? :)

B.L.

Post by B.L. »

Jada, det skal uansett sendes en kopi til NTF, og hvis dere vil kan jeg godt skrive inn hovedpunktene her på forumet.

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

Hei. Samboeren til B.L. her.
Vi fikk rapporten torsdag, og jeg er glad han døde og slapp mer lidelse...

Heidi har sikkert fått en kopi allerede, men her er diagnosene:

Hypofysesvulst på størrelse med en ert (!)
Mild betennelse i hjertemuskulaturen
Nyrebetennelse
Og han hadde blodtilblandet veske i lunger og tarmer...

Så det var ikke lungebetennelse som vi trodde, jeg er glad jeg leverte ham til obduksjon, og anbefaler det til alle.
Deilig å få vite at det ikke var min feil, han kunne uansett ikke reddes.

Mandag skal jeg ringe hun som obduserte for å spørre litt om evt arvelighet eller smittefare, siden jeg har broren hans og en til.

AK

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Har ikke mottatt rapporten nei, kanskje den kommer på mandag? Kunne du tenke deg å fylle ut rapportskjemaet vårt til meg også? Det hjelper å ha hele sykdomshistorien og symptomer på den obduserte rotten å sammenligne med. Nå er skjemaet igjen tilgjengelig på nett:
http://www.tamrotter.com/obduksjon/obduksjonsform.php
Hvis du fyller det ut og trykker på "send" får jeg en mail med opplysningene du har skrevet inn. Du behøver altså ikke å skrive ut skjemaet.

NB: Kun de som sender rottene sine til obduksjon skal bruke dette skjemaet! :)

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

Har fyllt ut det skjemaet allerede, hadde det med til patologen.
Ligger en kopi på maskinen så kan sikkert sende den ja.

Må forresten si at jeg er veldig fornøyd med mottakelsen hos patologen.
Jeg fikk tårer i øynene utforbi og måtte puste litt og samle meg før jeg gikk inn. Idet jeg sa mine første ord innenfor døren brast jeg i gråt.... :oops: men hun som møtte meg var skikkelig grei og tok seg tid til å la meg roe meg før jeg gikk igjen. Hjalp meg masse det.

Var og en slags avslutning å levere fra meg Sinsen, kunne puste ut og gå videre. Jeg er overrasket over at jeg tok det så tungt som jeg gjorde.
Har vokst opp med diverse dyr og vet godt at dyr dør før eller siden.
Men Sinsen er det første egne dyret jeg har mistet i voksen alder, og han var min lille baby :) savner ham.
AK

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

har dere mottatt rapporten nå?

betalte for tjenesten for noen dager siden.

AK

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja, rapporten er mottatt! Men ikke skjemaet fra deg! ;)

Locked