Gamlingen - Bruker ikke bakbeina

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Gamlingen - Bruker ikke bakbeina

Post by Eru »

Hei igjen, rottevenner!

Gamlegutten min som er 2 år og 1 mnd ca sliter med å gå nå, han drar nesten bakføttene med seg når han går rundt.
Ellers er han kjempefin i formen og har til og med flyttet inn med de fem rottebarna og han stoooortrives!

Men, når skal jeg la han slippe? :kjempetrist:
Syns det er så forferdelig vanskelig for jeg ser at han er helt frisk og han er virkelig lykkelig slik som han har det nå.
Drar jeg til veterinæren vil de avlive han, det er jeg sikker på.



Hva mener dere? Jeg vil jo selvsagt ikke, men om det er det beste for han må det gjøres.


:kjempetrist:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Gamlingen - Bruker ikke bakbeina

Post by kikky »

Så lenge han har ett godt tilpasset bur hvor han klarer å finne frem til maten og vannet, og at han holder seg relativt ren selv ser jeg ikke noen nødvendighet for å la han slippe før han selv er klar.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Gamlingen - Bruker ikke bakbeina

Post by Eru »

Har en RS som er tilpasset Gamlingen og ungene. Høyt og lavt :) Men skal ommøblere litt i buret nå, for han klatrer opp steder og kommer seg ikke ned, haha. Har tre store vannflasker plassert litt overalt, og matskåler høyt og lavt. Han virker så lykkelig nå som han ikke er redd ungene, (Han var vettskremt alt av rotter, til og med ungene) sover i hulene med nesten alle over seg, spiser bedre enn bra og leker til og med av og til med de små! Og han er helt frisk bortsett fra bakbena. Han kommer seg rundt enda, og er faktisk veldig aktiv!


Så, så lenge formen hans er bra slik som nå er det ingen fare? :aww:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Gamlingen - Bruker ikke bakbeina

Post by Milla »

Så lenge han har det bra, livskvaliteten er til stedet, han spiser og drikker godt, så er jeg enig med det Kikky sier.
Som du beskriver så er det kun beina som er blitt svake, så lenge han ikke har store problemer med å komme seg steder, ser jeg ikke grunn til å avlive kun fordi beina er svake.
Du kjenner rotta di best, og kan ta avgjørelsen for når nok er nok :)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Gamlingen - Bruker ikke bakbeina

Post by Marit Fosen »

Jeg har også en sånn gamling, samme alder. Med alt lagt tilrette for ham, med maten på golvet ved siden av hans yndlingshus, fungerer det utmerket. Han er førstemann når ordet MAT blir nevnt.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Gamlingen - Bruker ikke bakbeina

Post by Eru »

Jeg føler som sagt han er i stand til å gjøre det meste enda, og han har det veldig bra! Tusen takk til dere, godt å få litt tilbakemelding fra andre. For jeg vil jo absolutt ikke at han skal ha det ille :kisses:

Samme her, Marit! Han er der først og er fremdeles der når de andre er mette :giggle:
Jeg må flytte en av hyllene lengre ned, for han har bestemt at det er der oppe det er best å ligge. :sarcastic:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: Gamlingen - Bruker ikke bakbeina

Post by iasulf »

samme greie med rotta mi, hu er gammel nå, feit som bare rakkern, å bakbeina skranter, KLASK KLASK KLASK sier det både når hun klør seg, å når hun løper over gulvet, men ellers er det ikke noe galt med henne. går godt over ens med de andre rottene også ;) storkoser seg, så ikkeno farlig for henne enda. Men er det noen som vet hvorfor beina begynner å skrante?

Har prøvd å "slanke" rotta ei stund nå, men hu er så matglad at alle de andre blir tynne, å hu blir bare feitere :P så jeg må faktisk holde henne litt unna når jeg gir godbiter til de andre :P
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Gamlingen - Bruker ikke bakbeina

Post by Milla »

Det er et alderstegn. Gamlemor her på 27 mnd begynner å bli litt svak i beina, men ikke noe som stopper henne enda :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

utmeldt

Re: Gamlingen - Bruker ikke bakbeina

Post by utmeldt »

iasulf wrote:Men er det noen som vet hvorfor beina begynner å skrante?
Ja, alders relaterte plager er det. Både muskelsvinn, og ledd slitasje som fører til nedsatt bevegelighet i bakbeina. Degenerative Osteoarthritis http://ratguide.com/health/musculoskele ... hritis.php. Dei fleste lever eit godt liv med det så lenge buret er godt tilrettelagt. Men enkelte rotter kan han nytte av betennelsesdempande medisiner. Rottemannen min på 2 år, og 8 månader har både nedsatt styrke og stive bakbein, og har hatt god effekt av Metacam dei siste to månadane. Håper det fortsetter slik :)

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: Gamlingen - Bruker ikke bakbeina

Post by iasulf »

som jeg skrev litt over her så har jeg litt av det samme problemet. Virker som at godjenta mi har rett å slett mistet følelsen i beina, og litt av styrken. Altså, hu kan gå å sånn, men det ser ikke ut til at hun reagerer på at hun treffer noe med beina, stomper liksom når hun går, veldig overdreven fotbruk ved kløing... så det ser ut som at hun bare har mistet følelse og blitt litt svak/stiv.

Når bør jeg la henne slippe? Har ett toetasjes bur, men sånne svære rør som deler de to delene... hun driver å faller ned i røret å kommer seg ikke opp... første gang hun ikke kom seg opp, var i dag, å det er reint vondt å høre på skrapinga som gjør at hun så desperat ønsker å komme seg opp... De andre to har rotta seg sammen i overetasjen, så hu er blitt ensom. Nå har jeg hjemmekontor, så jeg tar henne bare i fanget å har henne her når jeg jobber, men hun trenger jo å være sosial...

Sist jeg skulle avlive ene rotta mi sto jeg på dyrlege kontoret å grein i en time før jeg endelig kunne gi henne fra meg... det var helt forferdelig.... det gjør så vondt å tenke tanken på at hun kanskje ikke er mer snart :S

Nesten så jeg håper jeg bare finner henne fredfult sovende en dag... så slipper jeg å blande inn dyrlegen... er så glad i henne!

i tillegg ser hun LITT mer pjuskete ut generellt.... hva skal jeg se etter for å vite om slutten er nær? jeg vil ikke slippe henne før jeg må. Tviholder på hvert sekund som jeg kan få!
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Gamlingen - Bruker ikke bakbeina

Post by Milla »

Akkurat slike situasjoner er litt vanskelig å konkludere med noe.
Som iwonamo skriver at om man tilrettelegger buret for en som er svak i beina, kan de leve lenge med svake bein. Ta utgangspunktet i at på hvert gitt sted i buret så skal det være noe mykt å falle på for henne, noe mykt å gå på. Masse hengekøyer, stiger, hyller løser dette enkelt.

Samtidig er spørsmålet om når er nok rett og slett nok. Det synes jeg er opp til eier. Du kjenner henne best, du kan se på forskjellen i oppførsel og om hun har det bra eller ikke.
Faresignalene er når rotta blir deprimert, verken spiser eller drikker, reaser ned i vekt eller har smerter, or all of the above.

Jeg har selv en gammel dame, på snart 28 mnd, som begynner å bli svak i beina, er litt var for å klatre opp og ned ting, litt pjusk innimellom, får litt pofyring ut øyne og nese når hun våkner. Men ellers i veldig fin form, trasker rundt, spiser og drikker, tigger etter god biter, tigger om å få komme ut av buret.

Og jeg tror den største ønsket vi alle rotteeiere har er at rottene kan få sovne stille inn i sitt eget bur sammen med sine burkamerater <3
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply