mister hår

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

mister hår

Post by Anniken.HH »

Først: har lest litt rundt på forumet og funnet mange andre tråder med dette temaet, men fant ikke noen som svarte på spørsmålet mitt, så da prøver vi en ny tråd :P

Driver å medisinerer to rottegutter, de er ca 2mnd gamle og har i løpet av den uka de har fått medisiner blitt ganske mye friskere, men er fortsatt et stykke og gå før de er helt på topp.

Nå har det seg slik at han ene - Skygge - ser ut til å ha fått et nytt problem.
Han er minst av de to, og har aldri likt medisinene - er et evig strev og få dem i ham, men det går.

Når jeg medisinerte ham idag så jeg at han manglet pels i en stripe på hodet. Jeg vet at han fikk litt av antibiotikaen de ri går fordi han kastet så på seg, men jeg regnet med at han kom til å vaske det vekk selv.
jeg har også stusset litt på at han har sett rød ut på haka, og det har virket som om pelsen til begge to har blitt tynnere, men nå så jeg at Skygge nesten ikke har noe pels på haka i det hele tatt

Det var ikke så ille når jeg så dem i går, så jeg tok en litt grundigere sjekk på dem. Skygge mangler pels på hakan og i en stripe på hodet, samt at han er blitt veldig tynn i pelsen på nakken - han har aldri fått medisiner der.
Stormgrå er litt tynn i pelsen på haka, men ikke i nærheten av Skygge, det stedet jeg ser tydligst at han har mistet pels er rndt nesa

hva skyldes dette? Er det stress, eller river de av seg pelsen hvor medisinene setter seg??
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: mister hår

Post by Norakul »

Kanskje dem er dobbel rex? :P
Eller at dem skifter pels fra baby til voksenpels.

Ellers aner jeg ikke dessverre :( Klør de da? Kan det være midd/lus?
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: mister hår

Post by Anniken.HH »

de er helt glattpelsa, mye glattere enn de andre guttene mine -^^-
Så da tror jeg ikke de har noe rex-gen?

Hmm, jeg tenkte på bytte av pels jeg også - etter å ha lest litt her - men syns det er rart at pelsen bare forsvinner der medisinen treffer dem

De klør litt, men det er minimalt, jeg har sett gjennom pelsen etter lus, men fant ikke noe, og veterinær fant heller ikke noe når jeg var der forige uke :S
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: mister hår

Post by Lillelunde »

Kanskje de vasker hverandre skikkelig for å få bort den grusomme medisinen, og når de vasker hverandre vil de ha bort alt av lukta og da barberer hvernadre? :nottelling:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: mister hår

Post by WillyWonka »

Lillelunde wrote:Kanskje de vasker hverandre skikkelig for å få bort den grusomme medisinen, og når de vasker hverandre vil de ha bort alt av lukta og da barberer hvernadre? :nottelling:
Den tanken som slo meg også. Kan faktisk være at de barberer hverandre :p men jeg har ikke vært bortig dette :) Mine har vært glad i medisiner :p
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: mister hår

Post by Anniken.HH »

Skygge og Stormgrå hater det, kan være at vi bruker feil teknikk for å få det i dem som gjør det vanskelig, men dette er da det vi fikk beskjed om å gjøre ^^'

Hmmm, hvis det er så kunne det jo vært mye værre da :nottelling:
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: mister hår

Post by Siv M »

Jeg slenger meg på denne tråden, jeg har nå sett at My har mistet hår på fram labbene, ikke andre steder etter at hun har begynt med kurer for luftvei infeksjon :huh: kan det være en bivirkning, hun klør seg men ikke unormalt, finner ikke noe feil på huden den er normal flasser ikke heller.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: mister hår

Post by Anniken.HH »

kan det være at hun barberer de?
Når jeg lette rundt på forumet etter svar på guttene mine fant jeg en liknende tråd hvor en hunnrotte barberte frambeina fordi hun var stressa
Håret der vokste tilbake igjen når hun roet seg og sluttet og barbere
Kanskje det er det samme med My?
At hun blir litt stressa av medisineringen og derfor barberer seg?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: mister hår

Post by Siv M »

RatDragon wrote:kan det være at hun barberer de?
Når jeg lette rundt på forumet etter svar på guttene mine fant jeg en liknende tråd hvor en hunnrotte barberte frambeina fordi hun var stressa
Håret der vokste tilbake igjen når hun roet seg og sluttet og barbere
Kanskje det er det samme med My?
At hun blir litt stressa av medisineringen og derfor barberer seg?
Ja det kan jo hende, smurfine hadde alt mistet hår på bena når jeg overtok de antagelig forde hun miss trivdes for det var 3 store hull i bur bunnen jeg fikk med som de tidligere hadde rømt i fra, men det håret har ikke grodd tilbake ennå, nå er my veldig flink til å ta medisinen sin er ikke noe kamp med henne, men mulig hun føler seg stresset likevel for jeg bruker 1 gang sprøyte til henne.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: mister hår

Post by torasrotter »

At en hunrotte barberer framlabbene er ikke uvanlig, og gjerne i forbindelse med stress (og kanskje da også medisinering). Men jeg tviler på at guttene dine ville barbert hverandre under haka? Jeg kan ikke se for meg at en rotte ville godtatt det :grin:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: mister hår

Post by Siv M »

betryggende å vite, så jeg tror jeg har noen uvanlige rotter :giggle: men ble nå urolig da når jeg ikke har opplevd det før

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: mister hår

Post by Anniken.HH »

torasrotter wrote:At en hunrotte barberer framlabbene er ikke uvanlig, og gjerne i forbindelse med stress (og kanskje da også medisinering). Men jeg tviler på at guttene dine ville barbert hverandre under haka? Jeg kan ikke se for meg at en rotte ville godtatt det :grin:
syns også det er litt rart :bleh:
Nå har håret begynt å komme tilbake, så da var det nok ikke noe å bekymre seg for ^^
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: mister hår

Post by torasrotter »

Altså, det har jo vært tilfeller av Baytril burn, men det har vært ved injeksjon under huden. Da har de fått store veskende sår, og all pels har forsvunnet. Jeg vet ikke om det er vanlig at pelsen kan forsvinne ved oralt intak, men det er jo mulig noen med litt bedre ekspertise på det område kan gi et bedre svar. Det virker for meg iallefall mer sannsynlig enn barbering, for områdene hvor pelsen har forsvunnet er ikke typiske barberingsområder.
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

utmeldt

Re: mister hår

Post by utmeldt »

Midd kan forårsake håravfall. Pelsmiddkløe pleier å være verst under haken og i nakken.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: mister hår

Post by Anniken.HH »

ok, de skal til vett om ikke mange dagene for å få oppfølging, så da kan jeg sjekke for det også, takk for svar :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Post Reply