Luftveisinfeksjoner igjen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Luftveisinfeksjoner igjen

Post by Heidi »

Vi hadde før jul noen gode diskusjoner omkring arv og miljø, luftveisinfeksjoner og behandlinger. I ettertid har Anita og jeg hengt oss på dyrlege Heidi Håøya for å få noen svar, og hun har også sett gjennom obduksjonsrapportene våre og snakket med patologene. Vi har ikke fått noen konkluderende svar, men undersøkelser er ihvertfall satt igang!

Blant de mange ting som fortsatt står ubesvart er:
Hvorfor dør så mange rotter av luftveisinfeksjon?
Vi vet at de patologiske funnene viser at det ofte er ting som tyder på at mycoplasma-infeksjon har spilt en stor rolle. Med dette kommer funn av store og små byller i lungene og øvrige luftveier, som muligens fungerer som et bakterie-reservoar. Dette åpner opp for flere mulige tolkninger: Et slikt reservoar bidrar til at antibiotikaen ikke får skikkelig fatt på de små innkapslede bakteriene, og derfor ser vi varierende hell med medisineringen. Ofte opplever vi at antibiotikaen fungerer mens kuren er i gang, og holder symptomene på lavt nivå. Så snart kuren avsluttes, eller med varierende tid fremover, kommer symptomene tilbake. Reservoaret slipper ut nye patogene bakterier som får gang i sykdommen til rotta igjen. Dette kommer i tillegg til at "reservoar-rotta" hele tiden fungerer som smittekilde og ping-pong-ball med de andre i flokken sin. Hvis det viser seg at det er hold i denne teorien, hva gjør vi så med myco-rottene? Kan vi få tatt ultralyd eller røntgen for å få bekreftet eller avkreftet om byllene er tilstede? Og hva så? Isolasjon? Avlivning så hurtig som mulig for å unngå stadig smitte til ellers friske rotter?

Er det egentlig snakk om bare mycoplasma?
Obduksjonene og behandlingene som har vært prøvd, samt flere tilfeller av "mystiske" symptomer og smitteveier, har fått oss til å lure på om det ikke er mest sannsynlig at det er flere syndebukker enn mycoplasma involvert her. Vi har også begynt å grave litt mer i de forskjellige stammene og artene av mycoplasma som finnes - bl.a. er Mycoplasma genitalis nevnt som medvirkende årsak til økt kulldødelighet i litteraturen. I tillegg kommer en hel bråte med virus, flere andre arter av bakterier, og allergiske reaksjoner. Og det neste å spørre seg blir da: Hvordan skal vi få kartlagt hva vi kjemper mot? Dette er jo forsåvidt ikke et nytt spørsmål, vi har jo vært nøye med å beskrive symptomene vi ser, og ser at disse ligner de man finner ved mycoplasmose, og patologene konkluderer ofte med myoplasmainfeksjon på bakgrunn av patologiske funn. Så vi har på ingen måte fått konkludert med mycoplasma på bakgrunn av ELISA-tester eller kulturdyrkninger! Dette er viktig å huske, og er kanskje et sannsynlig neste steg å ta. Men vi må ikke dermed glemme at obduksjoner fortsatt vil være viktig for oss i lang tid fremover. Det minner oss også på at hvis man prøver å behandle en luftveisinfeksjon, og effekten uteblir etter de første tre-fire dagene, så bør man absolutt ta kontakt med dyrlegen for å vurdere alternativ behandling! Mycoplasma blir jo ofte beskrevet som en sekundær infeksjon hvis først noe annet har satt ned immunforsvaret, og dermed må vi ut og jakte på hva som setter ned immunforsvaret.

Hvis vi i første omgang kun konsentrerer oss om miljø, er det 1) andre patogener, 2) klimatiske påvirkninger, 3) stress, og 4) allergener som jeg kan komme på her og nå (suppler meg gjerne!). Hvordan reduserer vi disse fire faktorene?
1): Behandling, karantene, isolasjon, hygiene - mer?
2): Temperaturregulering, fuktighetsregulering, mer? Av en eller annen grunn tror jeg dette punktet ikke vil være det avgjørende for oss videre! Og uansett vil de fleste av oss ønske å ha rottene innomhus, i stua, og ikke være nødt til å være paranoide med hensyn på hverken temperatur eller lufting.
3): Jeg satte opp stress som eget punkt, selv om de andre punktene jo også går inn under begrepet. Her tenker jeg mer på sosialt/adferdspåvirkende stress, og kanskje også kjemisk stress (f.eks. en ivomec-kur). Tiltak kan være å bare få inn nye rotter når de er unge, ikke omplassere til ny familie, ikke huse hanner og hunner sammen, ha god størrelse på bur, ha tilstrekkelig mange huler og gjemmesteder, ikke forstyrre rottene når de sover, skille ut individer som skaper ubalanse i flokken, osv. Kjemisk stress er vanskelig å unngå his man først må behandle for ett eller annet, men man kan gjøre ting for å unngå å utsette seg for smitte (litt sirkelargumenter her, men skitt au). Mer?
4): Hyppigere strøskift, vasking av bur, kontroll på foring og strø (prøve og feile-metoden), mer? (Jeg er ikke allergiker, så jeg er ikke så inne i hvilke tiltak allergikere av forskjellige grupper gjør...)

Hm, jeg tror kanskje det var nok i denne omgangen - jeg har masse andre punkter jeg vil ta opp, men vil gjerne høre om dere har noen respons på dette først og fremst.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ingen?

Henriette

Post by Henriette »

Jeg har læst det, forstået det, jeg er dog ikke helt med på hvilken respond du ønsker?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hva som helst. Høres det fornuftig ut eller ikke? Kan noen svare på noen av de mange spørsmålene jeg stiller? Hva er neste naturlige steg? Hvordan passer dette inn med erfaringene dere har? Kan dere supplere innlegget mitt med noe? Jeg tenker jo ikke likt som alle andre. Jeg vil høre hva dere tenker.

Henriette

Post by Henriette »

Jeg syntes det lyder ganske fornuftigt...

En ting jeg har tænkt på er dog om vi kan hjælpe rotterne lidt med valg af foder?
Måske et meget varierene måltid, med mange blandinger af frugt, grønt, brød m.m....

En anden ting jeg har erfaret som giver luftvejsproblemer, er bøllening :? Når en anden rotte bare har set sig sur på en...

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Jeg har sjeldent hatt rotter som surkler, eller som har hatt luftveisplager. Men, jeg er også allergisk mot husstøv, sengemidd, høy, pollen osv.. Så her i huset passer vi på å ha en grei dose luftfuktighet, og vasker ofte, bruker ikke strø som støver, og bruker mye "engangsmaterialer" i hengekøyer, hus og leker hvis det ikke kan vaskes i maskin.
Jeg er også veldig nøye på at rottene får en variert kost, og rotter som utvikler aggressjon blir skilt fra resten av flokken tidlig, da jeg har erfart at en aggressiv rotte ødelegger all harmoni i buret. De resterende blir fort redde, stresser masse, og det kan umulig være bra for helsa.

Men det er min vurdering.
Mvh Ida S. Eggen

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Den eneste erfaringen jeg har hatt på området, var med min første rotte, Skade. Men hva som egentlig var den utløsende årsaken er fortsatt ukjent.. Vi hadde nesten nettopp flyttet til Tønsberg (flyttet medio august, hun ble syk i begynnelsen av oktober), så det kunne vært en ting. Nytt klima kunne vært en annen ting. Det er litt forskjell mellom Oslo/Trysil og Tønsberg. Jeg tok henne gjerne med meg når jeg skulle noen steder - det var noe av det hun virkelig elsket, å være ute og reise, men alltid passet på at hun hadde det varmt og godt, og med mat og drikke tilgjengelig. Det som kanskje står som den mest sannsynlige årsaken, var vel egentlig arv eller genene. Medfødt svakhet kombinert med lungebetennelse, kom dyrlegen frem til. Hun var så utrolig liten! Jeg mener, hun var 9 måneder og 4 dager når vi var hos dyrlegen (da hun ble syk) og hun veide knappe 210 gram. Sammenlignet med søsknene sine, var hun pytteliten. Og det selv om hun spiste som en hest og var aktiv som en kattunge. Etter tre dager på antibiotika virket det som om ting snudde til det bedre - det var en merkbar endring mot det positive - men utpå kvelden var det med ett slutt. :cry:
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

*gjenopplive tråden*

Nemi

hei heidi!!!

Post by Nemi »

jeg er ikke så veldig mye innom sidene her, men skal si du har peiling på dette!

jeg har til nå hatt fire rotter, alle fra forskjellige kull, og alle har vært 8-12 mnd da jeg fikk de. jeg fikk først Nemi, så Cyan. Cyan døde av antagelig mycoplasma. så fikk jeg Cilla og Extra. for vel 1 mnd siden syntes jeg Nemi surklet litt, og i tillegg til at hun var over 2 år og blind, avlivet jeg henne, før hun skulle bli så syk som Cyan. Nå har imidlertid Cilla og begynt å surkle MYE! plutselig på Onsdag hørte jeg det hele tiden da hun pustet. var hos dyrlegen på torsdag og nå får hun baytril og vibramycin. Tok med Extra og, men hun hadde ingen tegn til det. dyrlegen sa at de blir smittet gjennom moren, og kan bryte ut når som helst (røyking og dårlig bur-rens er økende faktor-noe jeg har tatt hensyn til hele veien).

Jeg har ingen videre kunnskap om sykdommen, men det var kjempeintressant innlegg du har her (og tråden lengre opp).

Slik jeg ser det KAN jo rottene mine ha smittet hverandre? men jeg har forstått det slik at det er lite sannsynlig?

men vil det egentlig ha noen hensikt å medisinere Cilla? forstod det slik at det kan dempes ved medisinering, men at det vil komme tilbake når en slutter med det? hun er foresten kvikk og spiser, så ingen fare med henne enda...

Nå vet jeg egentlig ikke heeeelt hva det er de har hatt da, om det kun er LVI eller Mycoplasma...

og en liten komentar til at ingen gidder å forske videre på sykdommer hos rottene... men å gi de sykdommer, og forske på det, det kan de gjøre! grøss!

men det er nesten slik at jeg vurderer å slutte med rotter, i og med at 75% av rottene mine har (hatt) utbrudd av sykdommen...

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

[quote="Nemi"]
Slik jeg ser det KAN jo rottene mine ha smittet hverandre? men jeg har forstått det slik at det er lite sannsynlig?

men vil det egentlig ha noen hensikt å medisinere Cilla? forstod det slik at det kan dempes ved medisinering, men at det vil komme tilbake når en slutter med det? hun er foresten kvikk og spiser, så ingen fare med henne enda...[quote]

Så det er lite sannsynlig at Emma som bynte å brummle i brystet igjen i dag vil smitte de andre rottene hvis det er mycoinfesjon?Hun bør vel ikke flytte inn i storburet sammens med de andre når den tid kommer eller??Vil jo ikke smitte alle sammen..Ingen av småingene har brummling.Snuppa hadda det i et par dager,men ikke så mye som Emma..

Emma er i fin form og har hatt jevn vektøkning helt siden hun kom hit så hun virker ikke syk annet enn lyd når hun puster...Veide henne i overgår og da veide hun 270 ca..Forrige veiing var hun ca 250g..Og det er ikke så lenge siden..

Leker jo litt med tanken på å få gutterotter i hus også,men vil på ingen måter ta dyr inni huset her hvis det er fare for smitting som sagt...
[/img]
Mvh
Elin:o)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Elsol wrote:Så det er lite sannsynlig at Emma som bynte å brummle i brystet igjen i dag vil smitte de andre rottene hvis det er mycoinfesjon?Hun bør vel ikke flytte inn i storburet sammens med de andre når den tid kommer eller??Vil jo ikke smitte alle sammen..Ingen av småingene har brummling.Snuppa hadda det i et par dager,men ikke så mye som Emma.
Her er det jo en del som ikke kan vites for sikkert, men å ha dem isolert i bur (de syke i ett og de ikke syke i ett) tror jeg ikke vil føre til så mye framgang. Jeg tror ikke at det kan forhindre de andre i å bli syke, men det med smittingen er ikke bare svart/hvitt det heller. Rottene blir ikke smittet fordi de kommer i kontakt med bakteriene/viruset. Det er flere ting som spiller inn.

I ditt tilfelle ville jeg nok i hvert fall unngått å skaffe nye rotter fram til du vet mer om situasjonen du har hjemme hos deg. Alle rottene dine er unge, og for unge til å bli syke... Du bør ikke bringe nye smårotter inn i dette før du har fått større kontroll på sykdomssituasjonen hjemme hos deg.

Du bør heller ikke medisinere den og den fordi du hører lyder fra flere og flere, men heller be om en skikkelig dyrlegesjekk av alle rottene du mener kan ha problemer.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Casanova

Post by Casanova »

Mener du/dere da at en rotte som først har hatt luftveisinfeksjon en gang vil få det igjen?

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Ikke nødvendigvis. Det er flere faktorer som spiller inn, som årsak og medisinering. Vi har rotter som har vært helt friske resten av sitt liv etter en hylende lungebetennelse, og vi har rotter med milde infeksjoner som får tilbakefall etter en uke. Og da blir det jo den siste gruppen som volder mest hodebry her.
Anita

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Casanova wrote:Mener du/dere da at en rotte som først har hatt luftveisinfeksjon en gang vil få det igjen?
Noen ganger blir de permanent friske etter antibiotikakur, men veldig ofte vender sykdommen tilbake etter en stund. Dette er det også flere grunner til.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Guest

Post by Guest »

Skjønner.. Håper for all del at jeg slipper det! Var ingen koselig opplevelse for verken meg eller rotta :(

Locked