Utvekst på nesa

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Utvekst på nesa

Post by Entwine90 »

Image

Kan noen si meg hva dette er? Skal til dyrlegen i morra, men greit å høre andre sine synspunkter også.. Hatt den utveksten på nesa i rundt to uker, men nå syns jeg den har blitt litt større, og det virker som Småen prøver å klore den vekk :trist:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Utvekst på nesa

Post by Matmor »

Mine tips er enten en vorte eller øremidd :hmmm:

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Utvekst på nesa

Post by Entwine90 »

Jeg syns også det ser ut som vorte, men kan rotter få det? :sjokkert: Gått på kur mot midd før, men det var bare sånn vanlig midd. Får be dr dyr ta en middsjekk igjen i morra.. Stakkar gutten :kisses:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Utvekst på nesa

Post by Matmor »

Jada, vorter tror jeg alle pattedyr i alle fall kan få. Og ansiktet er det vanligste stedet for dem på hanrotter. Olifants hos meg hadde en vorte i ansiktet som ble behandlet med methylenblått.

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Utvekst på nesa

Post by Entwine90 »

Er methylenblått reseptbelagt? Dyrlegen mente utveksten ikke var noe farlig enda, men om den ble større og plagsomt ville ho fjerne den. Hadde også med Tjukken, da han har gått ned en del i vekt og tisser mye. Ho lurte på om det var diabetes eller noe med nyrene, men ville jeg skulle dra til en som hadde mer peiling på rotter. Om det er diabetes/nyrer, hva skjer videre da? :sad:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Utvekst på nesa

Post by wollf »

håper du slapp å betale for å få beskjed om å dra til noen andre:( dyrleger kan faktisk ringe andre dyrleger og rådføre seg. huff:(

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Utvekst på nesa

Post by Entwine90 »

Ja, slapp det :) Er i grunn glad ho har såpass selvinnsikt, så ho ikke setter i gang masse rabalder som kunne vært feil. Skal til Hanne Kure på dropinn i kveld, og se der. Ho skal visst være flink :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Utvekst på nesa

Post by wollf »

:thu:

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Utvekst på nesa

Post by Entwine90 »

Men jeg må si at jeg syns det er litt rart, siden de selger mange rotter/gnagere i dyrebutikken. Ville jo vært naturlig å hatt god kompetanse på smådyr da.. :hm:

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Utvekst på nesa

Post by Entwine90 »

(Jeg var på TAMklinikken på Borg)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Utvekst på nesa

Post by Matmor »

Det er reseptfritt, eller var for et par år siden da jeg kjøpte det til noen kjemieksperiementer med ungene. Men nesetuppen er nok mer følsom for kjemikalier enn pannen, hvor Olifants hadde sin vorte. Jeg ville ikke ha satt igang behandling på egenhånd uten å ha snakket med veterinær, og veterinæren har kanskje en liten mengde du kan få på et reagensglass heller enn å kjøpe en hel flaske. Dessuten var det bestillingsvare, i alle fall her jeg bor.

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Utvekst på nesa

Post by Entwine90 »

Okay :) Ho jeg var hos idag mente det beste ville være å legge i gassnarkose og fjerne den om den ble større og plagsom. Skal til Hanne Kure i kveld på drop inn, og se hva ho sier i forhold til både vorta og vekttapet til Tjukken. Krysser fingrene :kisses:

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Utvekst på nesa

Post by Rubisco »

Hvem snakket du med hos TAMBorg? Jeg har vært der 2 ganger men vuderer å bytte sted.

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Utvekst på nesa

Post by Entwine90 »

Ida er det vel vet'en der heter. Tror ikke jeg drar dit med mindre det er noe helt basic ( typ midd/lvi) Dro til Hanne Kure på Halmstad, veldig dyktig. Men mye stivere i pris da..

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Utvekst på nesa

Post by Entwine90 »

Forresten Rubisco, bor du i sarp? :)

Post Reply