?stress eller sykdom?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

?stress eller sykdom?

Post by Jasmin »

Hei jeg har 3 rotter den ene som heter Stjerna har da fått sånn rødt rund øye.Men det er det at det går helt vekk og så kommer det igjen og går vekk og......men nå har jeg henne i eget bur for og se om hun roer seg om det er stress.Om noen vet hva det er,er jeg veldig takknemlig for svar
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: ?stress eller sykdom?

Post by Matmor »

Mitt tips er at hvis det bare er rundt det ene øyet er det neppe stress. Muligens er øyet litt irritert. Du kan prøve å skylle med sterilt saltvann. Sterilt saltvann nesedråper til spedbarn er fin-fine til å skylle rotteøyne med. Det blir engangsflasker i omtrent passe størrelse!

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: ?stress eller sykdom?

Post by Jasmin »

okey men er det det samme om det er rundt begge øynene??
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: ?stress eller sykdom?

Post by Matmor »

Hvis det er rundt begge øynene kan man ikke utelukke stress eller sykdom andre steder i kroppen. Men du kan forsøke med saltvannsdråper da også, for å se om det hjelper. Lyse rotter har ofte litt rødfarge rundt øynene. For å vite om det er mye må vi nesten se bilder...

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: ?stress eller sykdom?

Post by Eirorinon »

Renner det kun fra det ene øyet kan det, som sagt over, være at øyet er irritert. Det kan f.eks. hende at hun har øyenvipper som vender inn mot øyet. Det bør du i så fall få sjekket hos veterinær, slik at du kan få resept på øyedråper som demper irritasjonen. Jeg hadde en rotte med innovervendte øyenvipper som førte til kronisk hornhinnebetennelse, men hun var rød rundt øyet konstant fra hun først begynte å bli plaget.

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: ?stress eller sykdom?

Post by Jasmin »

Hei jeg begynner og bli litt bekymret for rotta mi hun har nå hatt sånn rødt rundt øye men hun er veldig aktiv?
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: ?stress eller sykdom?

Post by Matmor »

Hun kan være så aktiv som bare det hvis det er lokal irritasjon på øyet, for eksempel på grunn av innadvente øyevipper. Hvis du er bekymret så få en veterinærsjekk på henne.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: ?stress eller sykdom?

Post by Eirorinon »

Ja, få det sjekket hos veterinær.

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: ?stress eller sykdom?

Post by Jasmin »

Okey skal gjøre det.men kan det irritasjon om det er på begge øynene?
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: ?stress eller sykdom?

Post by Matmor »

Ja, hvis rotta har innovervendte øyevipper kan det forekomme på begge øynene. Dessuten kan den reagerer på støv og ting i miljøet.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: ?stress eller sykdom?

Post by Eirorinon »

Sa du ikke at det renner av bare det ene øyet?

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: ?stress eller sykdom?

Post by Jasmin »

Hun hat det på begge men det går vekk så av og til ser det bare ut som det er et so m har rødt rundt seg men det er alså rundt begge øynen
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: ?stress eller sykdom?

Post by Eirorinon »

Uansett burde du ta henne med til veterinær for å få tatt en sjekk. Kan nok være mye som er årsaken til at hun blir rød rundt øynene. Hvordan er temperaturen der hun (og de andre rottene) står? Står de i trekk? Bruker du høy eller spon o.l. i buret (IKKE bra, siden det støver)? Ulike faktorer kan gjøre at rottene får luftveisinfeksjon, og da kan den røde tårevæska du ser være et symptom på det. Jeg regner med det er tårevæske, altså porfyrin, du ser rundt øynene. Den er rød. Rotta kan få sånn rød væske rundt nesa også.
Men det kan sikkert også være irritasjon på øyet som gjør at hun blir sånn, for alt jeg vet. Jeg visste ikke at irritasjon på ett øye kan føre til tårevæske på også det andre øyet, men hvis matmor sier det så stemmer det sikkert :) Hun er veldig flink når det kommer til rotter. Dessuten kan nok tårevæska være symptom på diverse sykdommer også, så det er vanskelig å si nøyaktig hva det er uten å få sjekket det hos en veterinær (helst som faktisk kan en del om rotter).

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: ?stress eller sykdom?

Post by Matmor »

Nei, det jeg mente var at noen former for irritasjon kommer på begge øynene samtidig. Hvis rotta reagerer på støv eller allergener, støver det jo vanligvis like mye på begge øynene. Og i tilfellet med øyevipper som vender inn mot øyet er det noen dyr som bare har disse inadvente vippene på ett øye, mens andre har det på begge øynene.

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: ?stress eller sykdom?

Post by Jasmin »

jeg bruker litt spon siden det trekker inn avføring men har nå kjøpt litt annen spon sak jeg tror det heter hampastrø det er da litt sånne små pinner.Men jeg bruker også litt høy.Jeg vil gjerne vise bilde av rotta men greier ikke og få innpå:( :bonk:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Post Reply