Blør i nesa

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Lillian

Blør i nesa

Post by Lillian »

Jeg har en rotte på 1 år. I den siste mnd. har den blødd av og til litt i nesa. Den virker helt frisk ellers. Noen sa det kunne være lungebetennelse, men da ville den vel ha vært slapp og uten matlyst.
Hilsen mamma`n til Zorro

Guest

Re: Blør i nesa

Post by Guest »

Lillian wrote:Jeg har en rotte på 1 år. I den siste mnd. har den blødd av og til litt i nesa. Den virker helt frisk ellers. Noen sa det kunne være lungebetennelse, men da ville den vel ha vært slapp og uten matlyst. Er det noen som hvet hva det kan være.
Hilsen mamma`n til Zorro

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Rotter har en kjertel i nesehulen som skiller ut rødt sekret ved nese og øyne gjennom tårekanalene. Normale, friske rotter vasker seg så ofte at man ikke ser noe til dette sekretet. Men når en rotte blir syk eller stressa, kan vi ofte se at den blir rød ved nese og/eller øyne. Hvis du vet at det har skjedd endringer i miljøet til rotta, så kan dette være årsak nok til at den blir stressa og at du kan se at den blir rød ved nesa. Dersom du ikke vet om noe som kan ha påvirket til å stresse rotta, kan den også være syk selv om du ikke merker andre sykdomstegn. Rotter er flinke til å skjule at de er syke. Dessuten er ikke nødvendigvis en mild luftveisinfeksjon noen stor belastning på kroppen før den rekker å utvikle seg til infeksjon i nedre luftveier (lungene), så det er ikke alltid rotta ser veldig syk ut selv om den er litt syk. Men jo før du oppdager og stopper sykdom, jo større er sjansen for at rotta blir frisk. Jeg synes du bør få en dyrlege til å undersøke rotta hvis du selv er i tvil!
Mvh Ragnhild

Lillian

Blør i nesa

Post by Lillian »

Takk for svaret.
Var hos dyrlegen og fikk lyttet på han. Det var ingen ulyder der.
De har ikke små nok instrumener til å undersøke nesen med så vi skulle prøve Vibramyzin i 7 dager og håpe at det hjelper. Jeg har ikke sett noe blod nå, så kanskje det er bllitt bra. Vi får bare håpe.
Takk for fin side med mange gode råd.
Hvordan får jeg lagt inn bilde av rottene mine??
M.V.H.
Lillian :D :P

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Lillian: Først kan det være greit å registrere seg som bruker av forumet! :wink: Dette gjør du ved å gå i menyen øverst og registrere deg (dette er gratis). Når du har gjort dette, logger du deg inn. På den måten blir forumet også mer oversiktelig og uleste innlegg blir gule i stedet for hvite.

Hvordan du skal bruke forumet og hvordan du kan legge inn avatar (bilde ved innlegg) finner du info om under den kategorien som heter "Forumets funksjoner".

For å legge inn bilder her på forumet må bildene allerede ligge på nett. Er det noe du trenger hjelp til, så kan du sende meg en mail på kristin@melodynett.com
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked