Albinorotter - sykdom

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Albinorotter - sykdom

Post by Eirorinon »

Er albinorotter mer utsatt for sykdom/oftere syk? Jeg vet at de ser dårligere, men vet lite ellers.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Albinorotter - sykdom

Post by Matmor »

Albinomutasjonen i seg selv er ikke knyttet til sykdom. Hos mennesker og dyr som beveger seg utendørs i dagslys vil det være økt fare for hudkreft hos albinoer, men tamrottene våre utsettes ikke for så mye ultrafiolett lys at det er noe problem. Pelsen beskytter dessuten også.
:rat:

Miss Sofie

Re: Albinorotter - sykdom

Post by Miss Sofie »

Vi har ikke oplevet mere sygdom ved vores PEW rotter kontra de andre.

Men man skal lige huske at det højest sandssynligt ikke er en albino-rotte du har - men derimod en PEW.
Det er en fejl mange begår - PEW og albino er ikke det samme.
Jeg lægger mig her op af Alex fra X-Rats i DK.
Han har skrevet mange gode forklaringer på dette.
Har fundet én af dem:
Alex fra X-Rats DK wrote:En c/c rotte er ikke albino - en albino er et dyr (eller menneske) der ikke kan danne pigment overhovedet, og derfor ikke kan blokere for solens stråler m.v. - albinoer lever ikke længe (at en c/c rotte kan danne pigment kan tydeligt ses i forbindelse med v.p. burmese)
c genet blokerer for spredningen af pigmentceller i fosterstadiet så pelsen ikke farves.
Hvis der er et viltdttype gen på C locus (C) vil der ikke være nogen effekt af hverken pew genet eller himalaya genet

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Albinorotter - sykdom

Post by Eirorinon »

Interessant! :cheesy: Har du bilde av en rotte som er helt albino? :cheerful: Hvordan ser man forskjellen på en PEW og albino?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Albinorotter - sykdom

Post by Matmor »

Jeg vet at du synes Alex kan mye om rottegenetikk, Miss Sofie, men når det gjelder hans syn på PEW og albino er han ikke på bølgelengde med hverken normal bruk av ordet albino eller hva biologene mener. Har du en link så det går an å se hva han støtter seg på når han sier at PEW ikke er det samme som albino, og at albino dyr dør få timer etter fødselen fordi de ikke tåler lys?
Det er allerede en lang tråd her på forumet om saken, og bortsett fra en henvisning til "hva Alex har skrevet" finner jeg ingen ting om hvor han har det fra. Jeg mener, hvem som helst kan skrive at "månen er en grønn ost". Selv om utsagnet skulle komme fra en astronom eller en romfarer ville jeg gjerne likt å vite hvorfor personen mener det, siden de fleste andre - spesielt astronomer og romfarere - er uenige...

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Re: Albinorotter - sykdom

Post by tore »

Eirorinon wrote:Interessant! :cheesy: Har du bilde av en rotte som er helt albino? :cheerful: Hvordan ser man forskjellen på en PEW og albino?
Albinisme betyr at produksjonen av melanin ikke fungerer som normalt i dyret og det forstyrrer pigmenteringen. Veldig mange mutasjoner fører til dèt på sett og vis (hos andre dyr enn rotter også), men de som er oftest kjent som albino er hvite rotter med røde øyne. Å kalle dem Pink-Eyed White er bare en snill måte å si albino.

Teknisk sett er det flere albino-varianter hos rotter, deriblant Himalaya og Siamese.

Miss Sofie og hennes kilde Alex tar feil hvis de (fremdeles) mener PEW ikke er albino og at albino er noe som dør rett etter fødsel fordi de ikke tåler lys.

Redigert :

Jeg vet ikke hvor misforståelsen har oppstått, men det kan være flere genetiske opphav til fenotypen hvit rotte med røde øyne så kanskje noen som driver avl har blitt forvirret når de har parret to albinoer med forskjellig genetisk basis for egenskapen og fått noe uventet avkom.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Albinorotter - sykdom

Post by torasrotter »

Hvis albino dyr dør få timer etter fødsel, hvordan kan det da ha seg at denne flotte albino elgen valset rundt i byggefelt tidligere i år?

Men vil det si at feks kaninrasen Hvitt Land er en egen rase hvor alle individ alltid blir albino? Og hvordan kan man da få feks en siameser hvis albino betyr at man ikke kan produsere fargestoff? For på en siameser er det jo mørkere points både forran og bak :cheesy:

Nå spør jeg rett og slett bare fordi jeg synes dette var utrolig interessant, og jeg ble litt nysjerrig :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Re: Albinorotter - sykdom

Post by tore »

torasrotter wrote:Men vil det si at feks kaninrasen Hvitt Land er en egen rase hvor alle individ alltid blir albino? Og hvordan kan man da få feks en siameser hvis albino betyr at man ikke kan produsere fargestoff? For på en siameser er det jo mørkere points både forran og bak :cheesy:

Nå spør jeg rett og slett bare fordi jeg synes dette var utrolig interessant, og jeg ble litt nysjerrig :cheerful:
Kjenner ikke til Hvitt Land, men det burde ikke være spesielt vanskelig å avle frem en rase der standarden er albino!

Siameser kalles ikke albino, men den passer inn under den biologiske definisjonen for albino :) Det er ikke verre enn å sjekke Wikipedia :
Albinism (from Latin albus, "white"; see extended etymology, also called achromia, achromasia, or achromatosis) is a congenital disorder characterized by the complete or partial absence of pigment in the skin, hair and eyes due to absence or defect of an enzyme involved in the production of melanin. Albinism results from inheritance of recessive gene alleles and is known to affect all vertebrates, including humans.
>> http://en.wikipedia.org/wiki/Albino

Siamese og Himalaya skyldes mutasjoner som fører til "partial absence" av pigment, dermed kan man kalle dem for albinovarianter. De har litt farge, men det meste er borte. Når det gjelder PEW, den vanlige hvite/rød-øyde typen albinorotter, så er det egentlig ikke alle som er helt frie for pigmenter. Noen kan ha litt genprodukt selv om det er lite. En rotte som ser hvit ut kan man oppdage er bittelitt farget sammenlignet med en annen rotte med enda mindre pigment. Dermed kan det å gå etter definisjonen av albino som noe totalt uten pigment egentlig være litt mer knotete enn mange aner.

redigert :

Så vidt jeg vet skyldes både PEW og Siamese/Himalaya mutasjon i genet som koder for tyrosinase og dermed er de på sett og hvis relatert. De er alleler av samme gen, skjønt det kan tenkes at mange andre mutasjoner kan gi albino fenotyper. Det er mange måter naturen kan skrelle den løken :)

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Albinorotter - sykdom

Post by Eirorinon »

Hmm, her ble det mye fram og tilbake :crazy: Men det er ikke så nøye. Jeg fikk svar på det jeg egentlig lurte på til å begynne med. De rottene jeg har adoptert er offwhite med røde øyne, og hvit med lys brun huskytegning og røde øyne.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Albinorotter - sykdom

Post by Matmor »

Og hvordan kan man da få feks en siameser hvis albino betyr at man ikke kan produsere fargestoff? For på en siameser er det jo mørkere points både forran og bak
Albino behøver ikke bety at kroppen ikke produserer pigment. Siamesere og himalaya'er produserer fargestoff, men fargestoffet de produserer går veldig lett i stykker! Bare vanlig kroppsvarme er nok til å svekke det. De stedene hvor Siamesere og himalaya'er har points, er de kaldeste på rottekroppen.

CC produserer normale farger
Cc produserer normale farger fordi rottekroppen på en eller annen måte vet hvilken av allelene som er den "riktige", og ignorerer informasjonen fra c eller c<h>.
cc produserer enten ikke pigment, eller det i stykker så raskt at det ikke er synlig.
c<h>c<h> produserer pigment, men pigmentet går så lett i stykker at det bare finnes spede rester av det på de varme stedene på kroppen.
cc<h> produserer pigment, men den ene c<h>-allelen er ikke nok til å opprette all "skaden" c-alllen gjør.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Re: Albinorotter - sykdom

Post by tore »

Brilliant gjennomgang, Matmor :)

Til Miss Sofie, jeg husker å ha lest lignende utsagn som det du kom med før og da vil jeg gjerne spørre deg følgende spørsmål :

Sett at du har en cc-rotte, en pink-eyed white, som ikke produserer noe pigment. Hvorfor mener du at denne rotten ikke faller inn under definisjonen albino som f.eks skrevet på Wikipedia (se opp) eller i min Oxford Dictionary of Biology?

I sitatet ditt fra Alex så skriver han at albinorotter dør av sollys. Hvis en PEW ikke produserer pigmenter og en albino ikke produserer pigmenter og hos albinoen så er dette dødelig, hvorfor skulle det da ikke vært dødelig hos PEW? Og hvorfor, når albinomennesker og andre albinodyr fint kan ha liv like lange som ikke-albinoer av sin art, hvorfor skulle rotter dø så mye tidligere av dette?

Jeg tror disse spørsmålene er vanskelige å svare på med mindre man aksepterer at PEW faller fint inn under definisjonen av albino og aksepterer at egenskapen kanskje ikke er så ekstremt dødelig som Alex sier det er.

redigert :

Hvis noen fremdeles lurer på om det kanskje er noe i at albinorotter er sære dyr som dør tidlig i sitt liv kan man sjekke andre wikipedia-artikler som f.eks den om labrotter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Laboratory_rat

Der står det f.eks om linjer som Wistar og Sprague Dawley som kalles for "albino strains". Om Sprague Dawley står det også at "the typical life span is 2.5–3.5 years" og hvis dere trenger bedre kilder er det bare å "scrolle" ned til bunnen og lete litt i referanselista.

rottevenn
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 06 May 2010, 17:56
Location: Sander

Re: Albinorotter - sykdom

Post by rottevenn »

nå skal ikke jeg komme å si noe om hva som er riktig eller ikke når det gjeldder albino og PEW.
men jeg VET at man ikke kan stole på wikipedia. hvem som helst, kan skrive hva som helst der, og det er ikke alltid alt som står der stemmer. Jeg ville ha sjekka andre nettsteder før jeg sa noen ting om noe som stod på wikipedia
http://sites.google.com/site/rotthjem/
Plipp, plopp og plomma <3

Chai
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 20 Jul 2010, 23:22
Location: Nøtterøy, Vestfold
Contact:

Re: Albinorotter - sykdom

Post by Chai »

rottevenn wrote:nå skal ikke jeg komme å si noe om hva som er riktig eller ikke når det gjeldder albino og PEW.
men jeg VET at man ikke kan stole på wikipedia. hvem som helst, kan skrive hva som helst der, og det er ikke alltid alt som står der stemmer. Jeg ville ha sjekka andre nettsteder før jeg sa noen ting om noe som stod på wikipedia
Til denne artikkelen her er det faktisk oppført veldig mange kilder, man må rett og slett bruke litt skjønn før man kan bestemme seg for om man kan stole på det som står på wikipedia eller ikke :wink:
A well balanced person has a rat on each shoulder
http://tearats.blogspot.com
Mvh Jen

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Re: Albinorotter - sykdom

Post by tore »

Nettopp Chai :)
rottevenn wrote:nå skal ikke jeg komme å si noe om hva som er riktig eller ikke når det gjeldder albino og PEW.
men jeg VET at man ikke kan stole på wikipedia. hvem som helst, kan skrive hva som helst der, og det er ikke alltid alt som står der stemmer. Jeg ville ha sjekka andre nettsteder før jeg sa noen ting om noe som stod på wikipedia
Jeg skrev at det bare er å se i referanselisten til artikkelen hvis man vil ha bedre kilder, så da foreslår jeg at du gjør det. Ellers vil jeg forsvare Wikipedia og si at selv om man ikke kan bruke det som referanse i vitenskapelige artikler, så er det som regel god informasjon som står der. Jeg har selv skrevet artikler om sopparter og da har alle jeg merket som la til ekstra informasjon vært biologer og mykologer. Det som har stått igjen i mine artikler etter X antall mennesker har vært innom dem har vært en slags consensus om hva de mente var riktig og påstander uten tilstrekkelige kilder og grunnlag ble alltid rettet på. Det er mye flinke og profesjonelle folk som engasjerer seg i nettstedet.

Jeg tror neppe det hadde stått der at Wistar er albino hvis rotteforskere verden over hadde vært uenige i den påstanden for å si det sånn. Da hadde det blitt rettet på for flere år siden.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Albinorotter - sykdom

Post by Eirorinon »

Blir imponert over at dere vet så mye jeg :happy: Skulle ønske jeg visste like mye om rotter :cheerful:

Post Reply