Lille Paige er blitt syk !!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Alues wrote:Jeg går ut i fra at hun blir bedre.
Hun har bedre forutsetninger til å bli bedre jo tidligere hun starter behandling. Dette er i seneste laget, så vi får håpe det ikke er så alvorlig som jeg frykter det er. Vær forberedt på at hun vil kunne bli plaget med luftveisinfeksjoner hele livet!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Hvordan går det med Paige, og antibiotikakuren? Var du rask nok til veterinæren med henne?
Mvh Ida S. Eggen

pointless

Post by pointless »

håper det gikk bra med tutta di da!! :(

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Det går bra med Paige nå, jeg har ikke veid henne men skal få gjort det i løpet av uka. Hun virker friskere og spiser og drikker mer. :) Men hun nyser endel da...

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Bra! Får håpe nysingen gir seg! Husk å passe ekstra godt på henne nå da :D
Mvh Ida S. Eggen

Siva

Post by Siva »

Får håpe d går bra med lille Paige din, hunn er jo så søt og så uskyldig, jeg liker også å kose med henne ...

Lykke til med henne Alues. :P

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Paige er blitt bedre og jeg har veide henne hun veier rundt 180-190gr
det er ikke så lett å lese av på en kjøkken vekt . men hun nyser enda og det høres ikke bra ut, jeg er redd hun vil slite med dette en stund...

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hvis hun fortsatt nyser er det nok dessverre tegn på at infeksjonen fortsatt er der. Du burde nok ta henne med en ny runde til dyrlegen!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Melody wrote:Hvis hun fortsatt nyser er det nok dessverre tegn på at infeksjonen fortsatt er der. Du burde nok ta henne med en ny runde til dyrlegen!

Ja , det er vel best det.. Jeg skal observere henne en stund til ....Det er mulig det gir seg..

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Alues wrote:Jeg skal observere henne en stund til ....Det er mulig det gir seg..
Ta henne med til dyrlegen så snart som mulig, du, er du snill. Hun blir ikke bedre uten behandling... Jeg har prøvd å fortelle litt om de dårlige genene i denne linjen tidligere. Behandling er nødvendig for at Paige ikke skal bli kronisk syk - venter du for lenge kan infeksjonen gå for langt!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Vilket strö brukar du? Om du har en råtta med infektion, så är det bäst att skifta till ett strö som dammar minst. Hoppas hon får nåt som hjälper från vetrinären.

Ki

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Strøtypen varierer en del her . Det varierer fra yesterdays news til biostrø avhenger av hva jeg har rådtil. Kanske jeg bør bare bruker et fast strø ??! Hva synes dere ????

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Er det ikke et av disse du foretrekker da? Biostrø er jo ikke det beste du kan bruke, da det er ubehagelig å gåpå, og det støver litt... Jeg ville anbefalt yestedays av de du nevnte jeg :)
Mvh Ida S. Eggen

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg tror faktisk ikke strøskifte vil gjøre så mye fra eller til i Paiges tilfelle, da hun jo som kjent har vært litt skral helt fra hun ble født. Men det er selvfølgelig verdt å prøve å ikke forverre det hele med å bruke strø som støver, eller som avgir irriterende stoffer (slik feks. gran og furu gjør). Viktig også å skifte ofte, slik at det ikke er mye ammoniakk i buret. Hun må kanskje også ha litt ekstra næringsrik mat i perioder, og så er det viktig å være raskt ute med antibiotikabehandling. Det beste er å gi Baytril i relativt høy dose, hver dag i 14 dager (også selv om hun blir bedre etter en uke). Er det ingen bedring etter ca en uke, be om å få Vibramycin i tillegg.

Vi håpet jo at Paiges svake start på livet ikke skulle påvirke henne senere, men det ser det altså ut til å ha gjort. At det er noe genetisk inne i bildet ser jeg ikke bort ifra, da flere av morens søsken, og morens far, sliter med luftveisproblemer.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg har delt tråden, og flyttet resten av diskusjonen til "Genetikk og avl", under overskriften "Valg av avlsrotter".

Locked