Avivet

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

huff, nå er det nesten så jeg gruewr meg til å dra dit
Det er ikke det at det er farlig å gå dit, men det finnes steder det er langt hyggeligere å gå til.

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Skaubytroll wrote: nå er jeg veldig mottagelig for gode råd å få i rotte medisin på..
Tja, nå sist hadde jeg stort hell med å ta litt smeltet krokanis og blande medisinen i det. Majones funker også. Og sjokoladekakerøre, men blir litt heftig å bake sjokoladekake hver dag for å få i rotter medisin :)

Heh. Amøber, ja. Jeg hadde ingen mulighet til å få hele gjengen min amøbefri, og endte med å isolere to i eget bur. Vi får se.

Sissel

Avivet

Post by Sissel »

Jeg har hatt mine rotter hos Avivet for amøbebehandling, luftveisinfeksjon og sopp......hmmmm
Jeg har møtt to av legene der, han ene var kjempehyggelig, Espen var ikke god i kommunikasjon. Man må nesten finne ut selv hvem man føler man kan stole på, men jeg går ikke til Avivet igjen med mindre rotta må opereres.
Last edited by Sissel on 25 May 2005, 18:47, edited 1 time in total.

Shelly

Post by Shelly »

Jeg sleit med å få medisin inn i rottene mine. Jeg prøvde ost, og kjeks men de spiste bare osten som hadde ikke medisin på. jeg fant ut til slutt at leverpostei var det best. det er lett å blande i medisinen og rottene var helt ville for det (tilogmed slikket skjeen!).

Anne Kathrine

medisin i mat

Post by Anne Kathrine »

Tips:
prøv å blande medisinen ut i litt havregrøt (vann&havregryn).
Mine rotter eeelsker havregrøt.
Om det ikke står noe om det på medisinbruksanvisningen kan en sikkert bruke melk i grøten (min Røyskatt går på Vibramycin, skal ikke ha melkeprodukter).

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

Og jeg vil anbefale andre å prøve Volvat Dyreklinikk.

Vi hadde med 3 rotter, fikk vitaminsprøyte satt på hver av dem og resept på Vibramycin til han ene.
Dette betalte vi 375 kroner for, noe jeg syns var billig.

Elisabeth Bloom var veldig hyggelig og hadde peiling på rotter.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Hvordan lager jeg havregrøt egentlig? er ikke noen god kokk, og jeg er ikke glad i grøt.. kan bare lage fløyelsgrøt jeg... kanskje det funker like greit..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Det står bak på pakka med havregryn :) Er ingen heksekunst, bare vann/melk og salt som kokes opp sammen med grynene. Tar neppe mer enn en fem-ti minutter.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

prøve det i morra da.. i dag gikk medisinene ned sammen med seikakesaus.. :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Anne Kathrine

havregrøt

Post by Anne Kathrine »

Jeg bruker bare vann og havregryn. tar ikke i salt, dyrene bør ikke få det.
Ikke så mye iallefall.
Jeg pleier å bruke en smørsmelter (liten gryte) og helle oppi ca 1/2 dl vann og havre nok til at det dekker vannoverflaten, koker så opp og tar i mer havre etterhvert om det blir for tynt.
Så tar jeg ca en teskje grøt oppi et eggeglass og blander i medisindosen, --Røyskatt sluker det ivrig i seg.
Og så får alle 3 rottene kose seg med resten.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Nå ble jeg litt trist her... satt og slo opp de to medisintypen til stripe på nettet, og der leser jeg :
Skal ikke tas samtidig med melk, jernpreparater eller syrenøytraliserende midler.
Takk, for at jeg fikk vite det da jeg fikk medisinen :!: jeg fikk beskjed om at jeg skulle gi det sammen med noe rotta liker, så han har fått den medisinen der knadd inn i et youghurtdrops i en uke nå...

Sånt syns jeg er trist :(
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

I samme tråd som du leste at Vibramycin (doxycyklin) ikke skal tas sammen med melkeprodukter, skriver Heidi:
"Tetracycliner generelt absorberes dårligere hvis de tas med kalsium-rik mat, men dette gjelder likevel ikke doxycycline."
Heidi vedlegger en link også, hvor det står mer vitenskapelig om akkurat dette, tråden med link til dette ligger her:
viewtopic.php?t=68

Så det er altså ikke sikkert at det er så galt å gi Vibramycin med melkeprodukter når alt kommer til alt, så forhåpentligvis er ingen skade skjedd.
Mvh Ragnhild

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Jeg er fryktelig dårlig til å lese det som står på linker som blir lagt til :oops: og de fleste sidene som blir linket opp her står på engelsk så jeg har nesten gitt opp for jeg er innmari dårlig i engelsk...

men Stripe har ikke gårr på vibramycin, da hadde jeg visst at han ikke skulle fått det sammen med melkeprodukter. Han går på noe som heter Doryx...
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg skriver jo hva det gjelder på norsk. Du behøver jo ikke å lese det som står i linken da, med mindre du vil vite mer om det. Eller hvis du ikke tror at jeg har rett ;)

Så, konklusjon: Du kan gi doxy med melkeprodukter også.

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Doryx inneholder doxycyklin, akkurat som Vibramycin, så ifølge "research'en" til Heidi skulle dette være trygt å ta sammen med melkeprodukter (matvarer med høyt kalsiumnivå), som hun sier. I verste fall er det opptaket av medikamentet som går saktere, det trenger sannsynligvis ikke å gi noen farlige virkninger selv om dette skulle være tilfelle. Så du er nok trygg!
Mvh Ragnhild

Locked