medisinering

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Sasja

medisinering

Post by Sasja »

Jeg har et spørsmål ang. medisinering. Jeg vet ikke om det er noen som kan svare på det, men prøver allikevel, siden det er mange flinke folk her.
For litt over en uke siden var jeg hos dyrlegen med rottene mine pga. luftveisinfeksjon. De fikk en antibiotika-kur som de skal gå på i ti dager. Problemet er at det ikke alltid er så lett å få den ene rotta til å ta all medisinen. Stort sett går det greit, men i dag morges var det umulig å få henne til å spise opp alt. Samboeren min hadde allerede gått, og det er så og si umulig å få i de medisinen alene hvis de ikke spiser den frivillig. Jeg hadde blandet medisinen med most banan, noe som gikk fint ned i går, men i dag var det altså stopp. Jeg har prøvd å blande medisinen i yoghurt, syltetøy og andre ting de liker, men av en eller annen grunn går det greit en stund og så bestemmer hun seg for at hun ikke vil ha det. Det eneste som funket uten problem var å blande medisinen med kakesmuler, men nå er kaken spist opp.
Gjør det noe om hun ikke får i seg all medisinen hver gang (dette har skjedd to ganger)? Med den andre rotta har det ikke vært noe problem.
De virker ganske friske nå heldigvis. Jeg har ikke hørt noen pipelyder når de puster, bare noen nys innimellom. Og ellers virker de kvikke og har god appetitt.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Det er viktig at de får i seg all medisinen de skal, og at de får hele kuren selvom de virker bra halvveis i kuren. Hvis rottene ikke spiser opp all medisinen sin blir doseringen feil og bakteriene man ikke ønsker i rotta kan bli resistente mot medisinen...
Jeg sliter også med å finne ting å gi medisin i.. Leverpostei kan funke bra en dag, men havregrøt kokt på vann kan være lykken neste dag. i det siste har jeg knust rottesnacks og blandet det med, det har funket lengst..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

frosk

Post by frosk »

rottesnacks? hva er det egentlig? Mener du vanlige godsaker, eller fines det noe spesielt rottesnacks?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

I dyrebutikker får man jo snacks som er beregnet på rotter så da er vel det rottesnacks, men jeg har knust hjemmelagde mais/tunfisk-drops og blandet med medisin..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

sasja

Post by sasja »

Uff, Håper det går bra med henne allikevel. Jeg er jo klar over dette med antibiotika og resistente bakterier, og at det derfor er viktig at man følger hele kuren, selvom rottene virker friske. Det er jo bare to ganger at det har skjedd at hun ikke har fått i seg all medisinen (hun har fått i seg noe av den). Jeg får håpe at dette ikke er nok til at hun blir resistent mot bakteriene. I dag morges måtte jeg dryppe medisinen direkte i munnen hennes, mens kjæresten min holdt henne. Det likte hun ikke stakkar. Men det er umulig å få i henne medisinen på annen måte. Den andre rotta, derimot, slikker i seg yogurt og medisin uten noe problem.
Jeg har ikke hørt at de har hatt problemer med pusten (pipende pust) de siste dagene, men de nyser fortsatt litt. Er dette normalt, eller betyr det at de fortsatt kan være syke? Bør jeg ta de med til dyrlegen etter at kuren er ferdig, for å få de sjekket? Eller er ikke dette nødvendig, dersom de virker helt friske?

kari mette
Omegarotte
Posts: 140
Joined: 20 Jun 2004, 22:41
Location: Kongsvinger

Post by kari mette »

Jeg drypper medisinen direkte i munnen med pimpetten.
Ene rotte likte medisinen, da gikk det veldig greit.
Ei likte det ikke, da måtte jeg ha fastere grep om rotta og holdt pimpetten i munnen og doserte forsiktig så hun fikk svelget. Det høres nok brutalt ut, men hun fikk riktig medisinering og med godbit og klapp etterpå virket det ikke som om det gikk innpå henne.
Kari Mette
Knerten og Rikard

sasja

Post by sasja »

Det var det jeg måtte gjøre for å få i henne medisinen, og det gikk i og for seg greit. Problemet var at det er umulig å få til dette alene.
Nå er jeg ferdig med antibiotika-kuren. Jeg har ikke hørt noe piping, men i går kveld virket de litt slappe. De var ute på sofaen en times tid, men stort sett lå de bare og sov i et hjørne. Det var særlig den ene av de som bare lå og sov, selv om det er hun som hele tiden har vært mest frisk. Da de skulle inn i buret igjen var det plutselig full fart igjen, og de ville ikke inn i buret Da skulle de plutselig undersøke alt mulig utenfor buret. Kanskje de bare var trøtte? Eller følte seg litt late? Eller de rett og slett synes det er litt kjedelig å løpe rundt på sofaen hele tiden? (Jeg kan ikke ha de løpende rundt på gulvet, for det er ingen del av leiligheten som er rottesikker). Det er av og til litt vanskelig å avgjøre om de er slik fordi de er syke, eller fordi det er varmt eller de rett og slett er søvnige synes jeg. Av og til er de helt slappe, og ligger bare og sover hele kvelden, og så kan de plutselig være kjempeaktive igjen. De har uansett god appetitt, og spiser og drikker som normalt.
Jeg lurer fortsatt på om jeg bør ta de med til dyrlegen nå som kuren er ferdig, for å sjekke om de er blitt helt friske. Hun sa ingenting om det når jeg var der, og jeg tenkte ikke på å spørre.

Locked