Eksem og allergi

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Emine

Eksem og allergi

Post by Emine »

Hei ! Min hannrotte klør en god del og mister mye pels. Huden er rød og litt sår. Jeg var helt sikker på at han hadde midd,så jeg tok han med til vetrinær.På undersøkelsen fant ikke vetrinæren midd i mikroskopet,men hun trodde i likhet med meg at han hadde det likevel så jeg han fikk behandling for det.Samtidig med behandlingen fikk jeg en shampoo som jeg skulle vaske han med 2 ganger for å fjerne symptomene i huden. Etter behandlingen har han altså ikke blitt noe bedre, og jeg tror kanskje at det var vaskingen med shampoen som hjalp en kort periode.det virker som om han har et allergiproblem også,for han nyser veldig ofte.Jeg har kuttet ut bunnstrøet i buret hans,og han går på avispapir som jeg byter hver dag for å se om det blir noen endring.jeg har medisinert med vibramycin,men heller ikke dette hjelper på nysingen i særlig lang tid.Det blir bare med nysingen,og har aldri utviklet seg til andre symptomer som pustelyder eller slim.Er det noen som har vært borti rotter med hudproblemer og allergi før og kan gi meg noen råd ang behandling ?

Henriette

Post by Henriette »

Hvilket foder giver du ham???

Emine

Post by Emine »

Han har fått det meste av blandinger og pellets til rotter som jeg har kjøpt i dyrebutikk. For det meste får han pellets til rotter fra den nye serien til vitakraft (vital eller noe) som han liker veldig godt, men det ser ut til at han har har problemet uansett hva slags for han får :(

Henriette

Post by Henriette »

Får han protein nok.... Eller måske for meget????

Er han fra en dyrehandler?? Så er der måske også en mulighed for skab eller lus...

I DK har vi lige haft et tilfælde med en rotter der fik allergi af drops, får han mange af sådan nogen...

Emine

Post by Emine »

Jeg har tenkt på protein-problemet allerede, jeg gir han stort sett ingenting ekstra med proteiner i. Jeg har gitt ham youghurt drops i perioder (disse er jo for rotter og inneholder ofte ekstra protein), men nå får han de som er for marsvin i tilfelle det ble for mye protein. Det ser ikke ut til at det har vært noen sammenheng mellom hva jeg gir han og spise og allergiproblemene hans. Han ble behandlet for parasitter kort tid etter at jeg fikk han fra butikken og han har ikke vært i nærkontakt med andre rotter etter det. Medisinering mot utøy hjalp ikke noe særlig.Får vel ta han med til vetrinær igjen.Problemet her jeg bor er vel ofte at vetrinærene her ikke vet nok om rotter.

kriztin

Post by kriztin »

Hei Emine,

Hvor er det du bor, da?

Emine

Post by Emine »

Jeg bor i Grenlandsområdet, nærmere bestemt Bamble kommune i Telemark fylke :)

Locked