Hoven hæl

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
piopio

Hoven hæl

Post by piopio »

Har oppdaget en rød og hoven bakfot på min kjære Poipio. Det er helt bakpå siden av hælen. Den er rød og hoven. Har sett den slikker der, men ellers så ser det ikke ut til att den har vondt. Hva kan det være, og må en gå til dyrlege, eller er det slikt som går over selv. Aner ikke hvordan den har fått det. Har vert borte noen dager, og da jeg kom hjem oppdaget jeg det. Den har ikke vert uten tilsyn. Håper på svar og tips om hva det er og hva jeg eventuelt må gjøre..:shock:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Dra til dyrlegen du , dette kan være Bumble foot . Noe som er veldig smerte fult for rottene og gå med over tid ....

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det kan være en bakterieinfeksjon, også kalt bumblefoot, eller det kan være bare et sår/risp den har fått som er litt hovent. Prøv noen dager med en god sårsalve 3-4 ganger daglig, blir det ikke bra så dra til dyrlegen.

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Pass på at rotta har et mykt underlag å gå på også.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg har forresten bilde av bumblefoot på artikkelsiden på hjemmesiden min!

http://home.no/melodyrats
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

collaitz

Post by collaitz »

Det er ikke nødvendigvis bumblefoot, der er tale om. Jeg har både oplevet, og kender folk, der har haft lignende tilfælde med en hævet bagpote. Hælen er rød (men ikke ildrød som på billedet af bumblefoot), den er hævet, men har ikke en kæmpe byldlignende sårdannelse. Faktisk ser det ud som om, at der ikke er noget sår.

Jeg fik røntgenfotograferet - just in case. Der var selvfølgelig ikke noget brækket. Rotten kom på en antibiotikakur og kom sig fuldstændigt indenfor få dage. (det tror jeg faktisk også rotten ville have uden antibiotikaen, da bedringen allerede indfandt sig kort efter dyrlægebesøget)

På samme tid havde en anden samme problem hos sig. Hun gav samme behandling og rotten kom sig også.

Vores fællesnævner var strøelsen - aspeflis. Jeg har mistanke om, at vi har fået et dårligt "batch" og den lumre sommervarme (så ved i alle, at det ikke er i år *G*) samt urin har haft sit at gøre. Og hvis rotten så har haft en minimal ridse (behøves ikke være større end en prik) så kan bakterierne trænge ind.

Jeg har efterfølgende skiftet bundstrøelse igen, da jeg ikke vil tage chancen. Den anden rotteejer bruger fortsat aspeflis og har ikke haft problemet siden.

piopio

Post by piopio »

Takk for alle svar. Det var veldig til hjelp. Fant artikkelen din, Melody. (http://www.shunamiterats.co.uk/bumble.html) Skal prøve med salve og gjøre noe med plattformen den pleier å sitte på. Sengen er myk, så den må være i orden...Skal gi tilbakemelding om hvordan det går!

Locked