Blødning!?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Kine M

Blødning!?

Post by Kine M »

Hei!

I forje uke skulle mammaen min ta med seg rottene mine til dyrlegen grunnet lus. Jeg var bortreist den uka, så mamma måtte ta de med til den første behandlingen. De hadde masse lus :? , men er mye bedre i pelsen allerede. Fikk behandling med Ivomec og skal snart tilbake for ny sprøyte.

Men det som skjedde var at den ettermiddagen mamma skulle ta med seg rottene til dyrlegen hadde lille My i løpet av det siste døgnet fått en blødning på øyet. Det ene øyet var helt rødt og mye større enn det andre. Da snakker vi sånne HELT knall røde blanke øyne altså. Ser ut som en djevel eller no.. Dyrlegen hadde aldri sett noe lignende og måtte tilogmed hente inn en annen dyrlege for å spørre. Hun måtte også slå opp i boka si for å sjekke hvordan det skulle behandles. Vi fikk 6 dager med kortison og 8 dager med Baytril. Har noen av dere vært borti no lignende? Vet dere hvordan det oppstår osv? Det var bare det ene øyet, og hun ser sannsynligvis ikke noe som helst på det nå. Hun oppfører seg som vanlig, drikker og spiser godt og løper rundt. Hevelsen har gått veldig ned, i følge mammma, jeg så hun ikke på sitt værste, men det ene øyet er fortsatt rødt og litt større enn det andre. Vi skal jo uansett snart tilbake til dyrlegen for ny ivomec sprøyte, så vi får se hvordan det går.

Men apropo dette med lus. Dyrlegen sa hun nesten aldri hadde opplevd at rotter hadde lus. Midd hadde hun opplevd før. Men det som var var at det ikke bare var meg som hadde kommet med lus til behandling i det siste. Hun hadde hatt fire andre lus-tilfeller... Kanskje det går en slags epedemi? Jeg vet det har blitt tatt opp før, men er det helt sikkert at de bare får lus gjennom kontakt med andre rotter? Fordi det som er veldig rart er at mine rotter har fått det. Greit nok at de kan gå med det lenge uten at det merkes, men mine har ikke vært i kontakt med noen andre siden januar, og jeg synes det er meget rart at jeg ikke har oppdaget det før. Spesielt siden jeg har vært hos dyrlegen siden den perioden og fikk skryt over hvor fine rottene mine var i pelsen. Dyrlegen burde vel da ha oppdaget lus hvis det var der?

Og samtidig med at dyrlegen sier dette så har jeg jo lagt merke til at det har vært veldig mye luse-snakk her på forumet også..

Hva tror dere?

Vennlig hilsen Kine, Vesla og vampyr My :evil:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... &start=375
Det er forhåpentligvis ikke noe som ligner på disse bildene? Be dyrlegen din sjekke etter andre sympotmer på SDA. Fortell gjerne også litt om det som foregår i Danmark nå, for smitten havner nok her før eller siden.

Ellers kan det kanskje skyldes en skade på øyet, rant det blod fra det?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Men apropo dette med lus. Dyrlegen sa hun nesten aldri hadde opplevd at rotter hadde lus. Midd hadde hun opplevd før. Men det som var var at det ikke bare var meg som hadde kommet med lus til behandling i det siste. Hun hadde hatt fire andre lus-tilfeller... Kanskje det går en slags epedemi?
Det gjør det garantert. Lus kommer og går i perioder, men jeg har heller ikke opplevd så mange tilfeller på kort tid. Selvfølgelig er det noe med at vi nå har et forum og dermed får høre om langt flere tilfeller enn vi hadde mulighet til å få med oss før, men det er også tydelig at lus er mer utbredt nå. Og det kommer til å bli vanskelig å bli helt kvitt, fordi folk ikke oppdager det, fordi dyrebutikker ikke gidder å sjekke, og fordi folk møter andre rotteeiere i større grad nå enn før.
Jeg vet det har blitt tatt opp før, men er det helt sikkert at de bare får lus gjennom kontakt med andre rotter? Fordi det som er veldig rart er at mine rotter har fått det. Greit nok at de kan gå med det lenge uten at det merkes, men mine har ikke vært i kontakt med noen andre siden januar, og jeg synes det er meget rart at jeg ikke har oppdaget det før. Spesielt siden jeg har vært hos dyrlegen siden den perioden og fikk skryt over hvor fine rottene mine var i pelsen. Dyrlegen burde vel da ha oppdaget lus hvis det var der?

Det er ikke lang tid å ha lus uten å oppdage det fra januar og til nå. Husk at lusene kan overleve som bare noen få, og til å begynne med når rottene kommer i kontakt med lusa er det sannsynligvis bare en eller noen svært få. Det kan ta lang tid før de formerer seg og blir mange nok til at du og dyrlegen oppdager det også selv om dyrlegen ser spesifikt etter dyr og egg. Det trenger ikke å være mange luseegg tilstede for at lusene skal overleve på rottene dine. Og ved lav infestasjon vil du heller ikke merke noe på pelskvaliteten, det er som oftest kun hvis en rotte er skikkelig overdekt med lus og egg at pelsen blir matt og pjusk.

Kine M

Post by Kine M »

Hei igjen!

Jeg kan ikke svare på om det var slik det så ut når mamma oppdaget det. skal spørre henne så snart som mulig. Hun er på ferie nå. Men denne sykdommen? Smittsom? Den andre rotta mi er nemlig helt fin!

Det er bare et øye som er infesert hos My. Ikke det andre og det er heller ikke hovent rundt øynene, det er bare selve øyet som er litt større enn det andre, og rødt.

Er veldig i farta nå, men lover å oppdatere dere om hvordan det har gått, og lese mer om denne sykdommen og fortelle det til dyrlegen!!

Håper på årnings i det....

Vennlig hilsen Kine M

Kine M

Post by Kine M »

Hei igjen!

Nå har mamma sett på bildene og hun sa det ikke var slik i det hele tatt.. Phuu... My er som før, bare det ene øyet er helt rødt, du ser ikke pupillen eller noe annet, det er helt rødt, akkurat som du har satt på en heldekkende rød linse. Rundt øyet er hun også helt normal, ikke noe hoven eller noe sånt. Og oppførselen er også helt vanlig...Spiser og drikker og hopper rundt :wink:

Vi skal tilbake til dyrlegen imorra da, så vi får høre hva hun sier...

Vennlig hilsen Kine

Locked