Syk rotte og Omega 3??

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Simon

Syk rotte og Omega 3??

Post by Simon »

Først og fremst må jeg vel si hei, ettersom dette er mitt første innlegg hær :)

Så til saken, jeg har en rotte på 2 1/2 år som har blitt ganske så syk.. Var til dyrlegen i dag og hun fikk diagnosen lungebetennelse, så nå er hun på antibiotika kur. Håper virkelig det går bra, men er litt usikker. Hun begynner å bli ganske så gammel, og hun har mistet mye vekt den siste måneden. Heldigvis spiser og drikker hun bra fremdeles!

Jeg har tidligere ved et par anledninger gitt rottene mine en Omega 3 kapsel hver, og jeg har for meg at jeg har lest et sted at dette er bra for rottene. Stemmer dette? Jeg er litt usikker på om jeg bør gi dette til den syke rotta mi?


På forhånd takk!

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Hei, og velkommen hit!:)

Jeg tror ikke rotta di har vondt av det, litt ekstra næring må vel bare gjøre godt når hun er syk! :D

Lykke til!


- korriger meg hvis dette er feil noen! :)
Mvh Ida S. Eggen

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Fettsyretilskudd skader ikke, men kan være med på å styrke immunforsvaret, samt gi bedre pels og hud. Men gir du tran eller trankapsler, så vær obs på at tran er tilsatt vitamin A og D, som er fettløselige. Det betyr at overskudd av fettløselige vitaminer (A og D) ikke kan skilles ut gjennom urin, men gjennom lever, noe som kan føre til opphopning av disse vitaminene og dermed en ubalanse i fosfor-kalsiumbalansen som igjen blant annet kan føre til smertefulle skjelettlidelser og leverskader m.m. (Vitamin D påvirker bl.a. opptaket av kalsium i tarmene.) Dette er ikke bra for kroppen med andre ord, så unngå overdosering av tran tilsatt disse vitaminene. Men en trankapsel i uka eller så, burde ikke kunne skade.
Mvh Ragnhild

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Overskudd av A og D fører også gjerne til hudproblemer, jeg ga hunden min tran i en periode fordi jeg mente at det måtte jo være bra for ham, det var jo så bra for meg! Han fikk fullkostfor, og det foret innehold allerede det han trengte av diverse vitaminer, så han fikk litt "overdose" og begynte å klø masse. Ble bra igjen så snart jeg kuttet ut tranen.

Simon

Post by Simon »

takk for utfyllende svar!

Så lærte jeg noe nytt i dag også :)

Locked