Avivet

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Lene

Post by Lene »

Hei folkens!

Tuuuusen takk for de flotte støtteerklæringene!!! Det var veldig koselig å høre, og jeg trengte nok litt trøst nå. Dere vet jo alt om hvor let det er å bli glad i disse dyrene, som jo viser en nærhet til mennesker som ingen andre smådyr er i stand til. Folk som ikke har rotter selv har vanskelig for å skjønne at det går an å bli så glad i et dyr med "så ekkel hale". De skulle bare visst hvor mye man får tilbake...

Anita: Jeg er helt enig med deg. Jeg ville aldri funnet på å bruke Avivet som fast dyrlege. Men fra et operasjonsteknisk ståsted som finnes ingen (eller i hvertfall få) som kunne utført dette inngrepet med så god prognose. Den vanlige allmennpraktiserende dyrlegen ville aldri begitt seg ut på en sånn operasjon.

Jeg vet at veldig mange dyreoperasjoner er veldig dyre. Vi har ikke mye penger, vi heller. Jeg er ufør og Marianne jobber deltid i dyrebutikken her, så rike er vi ikke. Men vi har prøvd å legge til side penger når vi kan, for slike akutte utgifter til dyra. Det blir jo gjerne noen av dem i løpet av et år når man har så mange dyr som vi har (5 katter, 9 ørkenrotter, 10 hamstere og to rotter).

I fjor hadde vi vårt første møte med Avivet. Vi fikk et kull med hamsterunger, hvor faren hadde en uvanlig type midd. Vår faste dyrlege visste ikke nok om det, slik at vi trodde det ikke var noe arvelig eller smittsomt før vi paret han. Dessverre smittet han moren, som igjen smittet ungene, og alle måtte få en spesiell sprøyte to ganger på Avivet. Mor, far og åtte unger måtte til pers, og det kostet tilsammen 2500,-. Derfor var vi forberedt på en "pen" regning denne gangen, regnet vel med over 5000,-. Ble positivt overrasket også her, for forundersøkelse, operasjon og første døgns observasjon kom på 2250,-. Selvfølgelig mye penger, men langt fra så ille som vi trodde.

Ringer inn til klinikken så fort de åpner i morgen. Skal selvfølgelig holde dere oppdatert. Igjen tusen takk for støtten!

-Lene-

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Mor, far og åtte unger måtte til pers, og det kostet tilsammen 2500,-.
Det var billig - de har forlangt det firdobbelte for samme antall rotter...
Ble positivt overrasket også her, for forundersøkelse, operasjon og første døgns observasjon kom på 2250,-.
Det var overraskende lite, ja - gr intr. kasus? Hyggelig i alle fall! :thu: Vi venter i spenning på oppdateringene dine! :les:
Anita

Lene

Post by Lene »

Hei igjen!

Nå har jeg snakket med Avivet igjen. Isis blir stadig litt bedre. Hun har tissa og hatt litt avføring, men ikke nok til at de synes tarmen er godt nok igang igjen. De vil beholde henne til i morgen for å fortsette å gi henne tarmstimulerende og smertestillende. Det koster riktignok 500,- døgnet for henne å være der etter det døgnet som var inkludert i operasjonen, men det får da heller være.

Skal ringe igjen senere. Skal holde dere oppdaterte.

-Lene-

Lene

Post by Lene »

Hei hei!

Beklager at jeg ikke har fått skrevet før nå. Marianne var inne på Avivet og besøkte Isis. Hun var i forbausende god form etter å ha vært gjennom en så stor operasjon. Marianne fikk også se det de hadde kuttet ut, og hun sa det var flere sammenvokste byller som til sammen var så store som en vanlig tomat!

Jeg ringte til klinikken ca kvart på fem, og fikk beskjed om at det ikke var noen endringer, men at hun var usedvanlig tøff og sprek.

Snakket senere med vår faste dyrlege, og hun sa at fordi Isis hadde hatt diaré såpass lenge, så var hun nok ganske underernært, og derfor ville nok mesteparten av maten hun fikk i seg bli sugd opp av kroppen sånn i starten.

Skriver igjen i morgen.

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Post by Maria »

Grøss.. Flere her på forumet har litt peiling på vetrinærfag, noen som kan gi mer info om hva dette er? Har ikke hørt om noe liknende før, er det en kjent sykdom?

Veldig hyggelig å høre at det går bedre :D
Maria H.

Lene

Post by Lene »

Hei Maria (og dere andre). Takk for fortsatt støtte.

Jeg kunne også tenke meg å høre fra noen som kan rottesykdommer bedre enn meg. I følge veterinæren på Avivet var dette er veldig uvanlig problem, så da er det ikke så rart at Maria ikke har hørt om det, selv ikke dyrlegen vår hadde jo det.

Vel, snakket med Avivet igjen i dag, og Isis har fremdeles ikke hatt avføring. De var visst ganske bekymret pga det, og mente at hun burde fortsette å være hos dem. Marianne og jeg hadde på forhånd diskutert om det kunne være bedre for Isis å komme hjem til vante omgivelser og søsteren. Kanskje det vil hjelpe. Avivet var ikke helt enig, men de mente det kunne være verdt et forsøk, og vi kan komme tilbake med henne i morgen hvis hun fremdeles ikke har bæsja. Dessuten koster det 500,- døgnet å ha henne der, og sparepengene begynner å minke betraktelig. Jeg synes egentlig det er forferdelig dyrt, spesielt med tanke på hva operasjonen kostet. Så nå er Marianne i Oslo for å hente henne, og så får vi se om vi klarer det noe bedre enn dem. Det er jo gjerne sånn med oss mennesker også, at når vi er på sykehus og ikke er helt i form, så fungerer jo ikke alltid alt som det skal.

Skriver igjen senere, så dere får høre hvordan det går når hun kommer hjem.

-Lene-

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

xXx krysser fingrene for at rotta får avføring da den kommer hjem. Det er alltid stressende for et dyr å være borte hjemmefra, og med fremmede mennesker. Lykke til. :wink:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Håper virkelig det viser seg at det går bra med Isis når hun kommer hjem! Krysser fingrene! :)
Mvh Ragnhild

Lene

Post by Lene »

Hei igjen!

Nå er Isis hjemme (har forsåvidt gått noen timer nå). Hun er i uforskammet god form, selv om hun går litt rart og ser litt snodig ut. Hun er ganske hoven på magen, og det er bl.a. det som bekymret veterinæren, fordi hevelsen kan presse på tarmen. Den gode nyheten er har hun slapp en liten "bønne" i fraktburet på vei hjem, men dessverre så har det ikke kommet noe mer siden. Men det tyder ihvertfall på at noe passerer inni der. Skal si hun blir bortskjemt nå, for vi har putta inn alt mulig av godsaker i buret. Vi har kjøpt babymat, kokt potet og gitt henne fem forskjellige grønnsaker, i tillegg til godtebiter og vanlig rottemat. Hun spiser faktisk en god del, så der går det jo bra.

Skriver igjen i morgen.

-Lene-

Locked