Tegn på allergi?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Vel, hvis han har mycoplasma er det ikke rart han er dårlig - at det kan være en stri tørn kan jeg skrive under på selv. Så hans plager godt nok forklart med det alene, ihvertfall. Klacid kan anbefales, da infeksjonen kan være lei å bli kvitt + er supersmittsom. Selv kunne jeg ikke stå oppreist da det var på det verste. God bedring - håper dere får orden på utslettene også. Det hadde vært hyggelig!
Anita

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Ånei :( Håper alt ordner seg til slutt!

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Angående det med utslett ved håndtering av rotter eller andre dyr: Dette trenger ikke ha med allergi å gjøre. Jeg er allergitestet (blodprøve) mot mye rart, og har ikke påvist allergi mot noen dyr. Likevel får jeg utslett slik som dere beskriver ved håndtering av rotter/gnagere med spisse klør, og ved kontakt med hunder med korthåret, litt stri pels. Årsaken er så enkel som at klørne/hårene klarer å stikke såvidt igjennom ytterste hudlag, og dette er nok til at huden reagerer med kløende utslett/prikker som kommer veldig plutselig.

Jeg har ikke prøvd allergimedisiner når dette skjer, for det hjelper bra å bare vaske seg godt på de hudområdene det gjelder med mild såpe, og smøre med fuktighetskrem (utslettet/kløen går da over etter en halvtime, max). Dette skyldes altså bare ømfintlig hud, og ikke allergi. Noen kan sikkert få lignende reaksjon når det faktisk dreier seg om allergi, men så lenge plagene ikke er mer omfattende enn lokal hudirritasjon, er det vel heller ikke noe større problem...

Ønsker Elsol all lykke med rottene og helbredelse hos samboeren! Legen som anbefalte dere å kvitte dere med rottene burde kunne forklare dere bedre om eventuell fare ved å beholde rottene, og hvordan smitten kunne skje/vært forhindret? Dette hørtes jo voldsomt drastisk ut... Håper det ordner seg! :?
Mvh Ragnhild

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Legen som anbefalte dere å kvitte dere med rottene burde kunne forklare dere bedre om eventuell fare ved å beholde rottene, og hvordan smitten kunne skje/vært forhindret?
Hvilken smitte? Han har jo ikke fått rotte-mycoplasma! :wink:
Anita

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Nei, men hvordan rottene kan ha gjort ham syk... Hørtes jo ut som legen mente det var rottenes feil.
Mvh Ragnhild

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

En del leger har ubegrunnet lav terskel for å (an)befale dyr ut av huset. Men ingen kan pinne noen kobling til rottehold på hans infeksjon - den har han skaffet seg selv fra annet hold. Mulig frabefalingen var myntet på utslettene til resten av familien. Ihvertfall var legen raskt ute - og det er en del som er det av prinsipp. I ettertid kan det vise seg vel begrunnet - eller overilt. Hvordan man mottar og håndterer slike frabefalinger uten prøvesvar varierer, men at barn er involvert kompliserer ev motforestillinger til slike raske råd.
Anita

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Allergier er merkelige ting..

Selv venter jeg i spenning på neste torsdag (den 26.) da jeg skal til legen for "utredning", som hun kalte det. Tror jeg er allergisk mot Vetfold..
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Har ikke bare lokal irritasjon,men kløe over hele kroppen som bare øker i grad...Klør klør og klør stort sett hele tiden..Har ikke anelse om hvorfør det klør :cry: På mandag feks så hadde jeg pink rotten ute bare i noen øyeblikk før vi dro på middag hos min mor,hun var på skuldra mi og krøp 1 gang rund halsen på meg. 1/2 timen etterpå spurte min bror om hva det var med halsen min..kløende "elveblest" lignende utslett hadde jeg fått da..
Vet heller ikke hvorfør legen anbefalte oss å kvitte oss med rottene,men får vel vite litt mer når han skal tilbake i juni.
Datteren min får vel svar på blodprøven på rotteallergi iløpet av denne eller neste uke og jeg skal på dobbeltime hos legen på fredag for å høre om mycoplasma og kløen..Har tatt allergi test på meg selv før (ikke rotte) og er ikke allergisk mot noenting..Men når jeg tenker etter så har jeg hatt utrulig mye kløe siden januar...Har til og med trodd vi har hatt utøy,eneste merkelige med det er at det er bare jeg som har klødd...
Nei huff....Vet ikke hva som skjer med noenting lengre..Rottene blir nå værende her til man finner nye GODE hjem uansett hvor lang tid det tar..Bare ikke jeg blir hudløs før den tid da.........
Mvh
Elin:o)

Masja

Post by Masja »

Jeg var hos spesialist og fikk testet meg for allergi. Det er nok neppe allergi jeg har, men han jeg var hos sa at det fantes noen få tilfeller hvor det var personer som helt tydelig hadde allergi, men som allikevel testet negativt på alle tester. Det er jo ikke sikkert det gjelder for deg (dere), men det er altså tydeligvis godt mulig å være allergisk uten at det gir utslag på en allergitest.

Locked