Trønderrottaljonen på dyrlegebesøk

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Trønderrottaljonen på dyrlegebesøk

Post by Roger&Ingrid »

Da har vi vært en snartur til dyrlege med dameklanen. Lille My har helt siden vi fikk henne i midten av desember hatt sporadiske ulyder i pusten og de siste dagene har hun virket litt tufs. Heldigvis har vi hatt flaks med vår lokale dyreklinikk og fikk også denne gangen raskt time til de små.

Dyrlegen kunne ikke høre særlig mye lyder på My, bare noen små "trompetstøt", som han kalte det. Siden ingen av de andre har ulyder i pusten, er det trolig ikke noe smittsomt. Vi fikk 1,0 mg Baytril med hjem, i tilfelle det skulle være sykdom, medisinen skal kun brukes på My (0,1 mg daglig i ti dager). Han trodde det var en mulighet for at My rett og slett har en liten misdannelse på lungene/luftveiene som forårsaker lydene. Da vi fikk henne, oppga butikken at hun var 7 uker, men ut i fra det vi har lest her og erfart med de andre rottene, antar vi at hun var 4-5 uker gammel da vi fikk henne. Det kan også hende at hun faktisk var 7 uker da kjøpte henne, men at hun på en eller annen måte har blitt hemmet i veksten, noe som kan forklare en eventuell misdannelse. Konklusjonen ble at My er i tipp-topp form, men at hun får medisin for å ta knekken på en eventuell infeksjon. Dyrlegen synes alle fem var ved godt hold.

Puh! Da var den saken ute av verden, har bekymret meg litt for My. Hun likte medisinen godt (sprøyte i munnen, nam, nam!) og satt og smattet og slikket seg rundt munnen etter dagens dose. :roll: Skrullerotte... Nå er hun tilbake i velkjent skrulleform; kanskje var hun litt tufs fordi de har knuffet litt i nattens løp.

Ida (Topolinis): Lyn er i fin form og får ikke medisin, vi krysser fingrene for at hun forsatt holder seg godt og kan vurderes for avl når den tid kommer. Tenkte bare jeg skulle presisere det, så du er informert. :wink:

Og så må jeg få skryte litt av Byåsen Dyreklinikk: Vi har bare gode erfaringer med dem, de verken over- eller undermedisinerer dyrene, og de virker å ha god greie på rotter. Har også vært der med kanin, marsvin og undulat og alle disse ble behandlet like godt som våre små. Vi har fått masse info og svar på alt vi spør om, dessuten er de hyggelige på telefonen og vi har alltid fått time kjapt. Prisen på undersøkelse og 1,0 mg Baytril mikstur: 288,-. Det kaller jeg god service og "lommebok-to-dager-før-lønning"-vennlige priser. :lol:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Det missdannelse greiene fikk jeg beskjed om engang å, da Keira var lite og ejg nettopp hadde fått hanne hjem laget hun u-lyder . Hørtes nesten ut som et marsvin eller noe . Dyrlegen kunne ikke høre noe spesielt og tridde hller ikek at hun hadde lvi , men rett og slett en misdannelse i lungene/luftveiene .
Jeg tenkte bare - går det ann ?? aldri hørt om . Man bra at hun ikke har lvi da . og så tenkte jeg ikke mer på det :) :roll:
Jeg hører ulydene fortsatt, og hun nyser litt også :? Jeg har hatt henne hos flere dyrleger og alle iser det samme , om nysingen også .
:?

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Bra å høre at det ikke er bare vi som har fått den beskjeden. I og med at vi ikke kjenner bakgrunnen til My, kan vi jo ikke vite hva slags medfødte defekter og arvelige disposisjoner hun bærer på. Hun er veldig aktiv og ser ut til å stortrives iallefall. Det var fint å høre at hun ikke har smittet de andre fire med noe, men det visste vi vel på forhånd, ettersom de ikke har hatt tilsvarende lyder. Vi koser oss med henne så lenge hun er hos oss uansett. :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Locked