Rottene har fått lus...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
sonja89

Rottene har fått lus...

Post by sonja89 »

Mamma hadde en venninne på besøk i dag, og hun ville se på rottene. Hun har rotter selv. Jeg fortalte at Bånnsky var blitt urenslig i det siste og at han er blitt litt tynnere. Hun sa at han kanskje hadde lus. Jeg har ganske dårlig syn, så jeg ser ikke sånne småe ting. Hun begynte å se på pelsen hans og sa at han var fullpakket av brune småe lus. *frysninger*
Jeg klarte jo og se det etter hvert, måtte konsentrere meg ganske mye da. Gud, de var stygge!!! *klør*

Skal til dyrlegen kl 16.00 idag. Hva kommer dyrlegen til å gi Bånnsky og de andre rottene? Blir bare å ta med Bånnsky, gidder ikke dra med meg 8 rotter. Kan horottene ha det? De har jo ikke vært i kontakt med hannene. Skal jeg ta med en for sikkerhets skyld? Hvor kan lusene komme fra?

Stakkars Bånnsky som har gått med det lenge. Pelsen ble jo gul for lenge siden.

sonja89

Post by sonja89 »

Hva er rottelus? Hva gjør de? Finnes det noe mot de? Veterinæren sa at det ikke var noe og gjøre, men det vil ikke jeg tro. Håper på svar...

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Høres ikke særlig seriøst ut :? Rottelus? Ikke noe å gjøre? Skal man ikke fjerne småkrypene? Merkelig..

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Hørtes veldig rart ut..Hvis noe har lus så må lusa fjernes!
Så enkelt er det..
Ville ha ringt en annen dyrlege..Hva het dyrlegen du var hos?og hvor i landet befinner "den" seg?

Fikk du virkelig beskjed om at det var rottelus og det ikke kunne behandles?? :shock: :shock: :shock:
Mvh
Elin:o)

sonja89

Post by sonja89 »

Dyrlegen sa at det var mange rotter i Vadsø som hadde fått det. Hun visste ikke hvor det kom fra. Hun sa at det ikke var laget noe til rottene får å få vekk disse små krypene.
Hun dama som var her tidligere i dag hadde hatt det samme på hennes rotter så hun fortalte om noe spraye greier. Jeg sa til dyrlegen at en jeg kjenner hadde brukt spray greier på rottene, og at det funka. Men jeg hadde ikke noe navn. Dyrlegen bladde i en bok, å så kom hun opp med et ord som begynte på F..... Det var visst en spray som ikke ble brukt til rotter, men hun trodde det var det venninnen til mamma brukte. Hun sa at siden den ikke blir brukt på rotter så kan det hende at den tar knekken på rottene mine, så jeg måtte prøve på en først :shock: Den skulle få en dosering i morgen og en etter 2 uker.

Hun skulle ringe apoteket i morgen slik at jeg kan hente det. Hun måtte bare tenke litt.

Kan det hende at hun bare ikke har peiling på rotter i det hele tatt? Hun har aldri tatt borti rottene mine (har vært der en del ganger) og hun skal alltid være "vanskelig". Har ikke lyst til å teste det på noen av rottene mine, men jeg vil heller ikke at de skal plages av lus.
Hva er den mest normale lusa og hva tar knekken på den?

sonja89

Post by sonja89 »

Elsol wrote:Hørtes veldig rart ut..Hvis noe har lus så må lusa fjernes!
Så enkelt er det..
Ville ha ringt en annen dyrlege..Hva het dyrlegen du var hos?og hvor i landet befinner "den" seg?

Fikk du virkelig beskjed om at det var rottelus og det ikke kunne behandles?? :shock: :shock: :shock:
Dyrlegen kommer fra Vadsø, hun er IKKE flink. Mange sier at det er et under at hun får jobbe i det hele tatt (avliver i hytt og pine).
Er ikke noen andre dyrleger i nærheten. Rotta mi skulle være "test-rotte". DET kan hun bare glemme.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Lus må behandles!

Be dyrlegen din om å få Ivomec, enten å gi oralt eller injeksjon under huden. Alle rottene må behandles samtidig, og alle rottene må få tre behandlinger med en ukes mellomrom. Det dyrlegen din foreslo var sannsynligvis Frontline. Det anbefales ikke til rotter (les mer om det ved å søke på forumet).

Det er veldig ubehagelig for rottene å ha lus, det klør! Og lusa kan svekke rottene på flere måter, bl.a. fordi de "tapper" så mye blod fra dem. Dette burde enhver dyrlege vite!

Rottelus smitter ved kontakt med andre rotter, så rottene dine har nok hatt det med seg fra dyrebutikken du kjøpte dem i. Kjøper du nye rotter vil du høyst sannsynlig risikere å smitte dine med lus igjen.

sonja89

Post by sonja89 »

Takk :) Liker ikke den dyrlegen. Har aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det heller.....! *skrive ned Ivomec på en papir lapp*

sonja89

Post by sonja89 »

Kan disse lusene smitte over på andre dyr (katter, hunder, ilder osv)?

Locked