Risting på hodet

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Risting på hodet

Post by Tonje! »

Betyr det noe spesielt om rotta rister på hodet? Ikke sånn fra side til side for å bedømme avstanden til noe den skal hoppe til, men når den rister fort på hodet som om den vil "riste seg våken" eller noe..? Takk :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Rister den seg hele tiden, eller bare når den nettopp har våknet f.eks? Hvis den rister mye kan det være den klør eller har ubehag i ørene sine. Men hvis den rister på seg etter at den har våknet er kanskje for å "riste av seg søvnen"? Er du usikker, skader det ikke å ringe dyrlegen din, og høre hva de har å si om saken.
Mvh Ida S. Eggen

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Til veterinær snarest for å sjekk av ørene! Hoderisting er ett av flere symptomer på øre / mellomørebetennelse - få dette sjekket ut først.
Anita

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

hei.
Rotten min Røyskatt rister av og til på hodet, men er ikke syk.

han gjør det som oftest når han er oppspilt og eller leken.
Jeg kaller det "vill og gal" når han gjør det.
"Nå er jeg skikkelig vill og gal" ristingen varer i ca 1-2 sekunder og så løper han avgårde.
Har sett det hos andre rotter og, vanligvis når de leker.
Bevegelsen kan minne om en hund som rister vann av hodet sitt, bare veldig fort.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja, jeg vet hva Anne Kathrine mener, jeg vil egentlig ikke helt sammenligne det med når en hund rister på hodet. Det er sjelden like voldsomt, og varer heller ikke så lenge, nesten bare brøkdelen av et sekund, man må være oppmerksom for å legge merke til det. Lekeristingen er gjerne etterfulgt av små hopp, eller litt større hopp (som mange kaller "å spoinke"). Hoppingen eller "spoinkingen" har jeg filmet, se Aapje rocket på videosiden min: http://awas.nvg.org/rats/video.php
Skal se om jeg får til å filme en av rottene som gjør sånn liten hoderist fordi de er glade. Det må ikke forveksles med sånn hoderisting som de gjør hvis det er noe i øret som plager dem!

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Takk for svar! Jeg burde vel ta en liten tur til dyrlegen snart jeg da, og få skjekket det. I dag merket jeg forresten at hun også noen ganger løftet raskt på hodet, litt som når mennesker nikker med hodet for å si hei. Kan det ha noen sammenheng tror dere? Ja ja, vi får se hva dyrlegen sier :S
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Vanskelig å mene noe om det, egentlig - jeg får ikke helt fatt på situasjonen...
Har en en tjukkas her som rister på hodet som beskrevet av Anne Kathrine og Heidi - men det er så åpenbart at det skjer fordi han leker / er yr, at det ikke kan forveksles med annet. Bevegelsene er ikke koblet til andre situasjoner enn dette - men hadde de vært det, hadde jeg nok blitt litt betenkt...
Anita.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Jeg er helt sikker på at det ikke har med leking å gjøre, for hun gjør det når hun ligger inne i buret sitt og slapper av..

Heldigvis virker hun mye bedre i dag, så da er det forhåpentligvis ikke noe alvorlig. Jeg tar henne med til dyrlegen snart uansett, for jeg vil skjekke hvordan det går med luftveisinfeksjonen hennes.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Locked