SDA i Danmark igen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
collaitz

SDA i Danmark igen

Post by collaitz »

Min veninde og jeg er begge blevet ramt af SDA. Dette er udelukkende pga vores egen dumhed og tiltro til andre mennesker og nu bliver vores stakkels rotter straffet.

I går ringede min veninde for at høre, om jeg ville komme og kigge på hendes rotter, da to af hendes bestand på 5 havde det skidt. Hun opdagede dette om formiddagen. Rotterne havde kun let vejrtrækningsbesvær. Da jeg kom først på aftenen var de to rotter forværret så kraftigt, at de ikke kunne klare det. Hendes resterende tre rotter har det godt. Den ene har formentlig medbragt smitten og viser ingen tegn på sygdom. En anden har tidligere været udsat for SDA og vil derfor være immun, mens den sidste er i højere risikozone. Alle er under behandling. Fra første symptomer til døden indtraf gik under 12 timer.

Mine egne havde det fint i går, men i dag var det galt. Mine har sammenknebne øjne, en enkelt med en hævet lymfekirtel, porphyrin og vejrtrækningsproblemer. Alle er under behandling, men der er på nuværende tidspunkt forværring fra time til time hos de der er hårdest ramt.

Der er størst sandsynlighed for, at vi har fået dette ind fra Zoo Zity, derfor vil jeg advare folk mod at håndtere deres rotter. Min veninde og jeg var begge under den opfattelse at korrekte karantæneforhold var opretholdt siden i starten af sommeren, hvor dette først viste sig. Derudover begik vi den fatale fejl at tro, at hvis nye rotter havde sygdommen med, ville ældre rotter, der havde været i ZZ længere vise sygdomstegnene nu. Vi tog ikke højde for, at disse sikkert er immune nu, hvis de har været smittet tidligere.

Dette bliver ikke skrevet for at skabe en debat, for det sidste min veninde og jeg har brug for lige nu er at blive råbt ad. Vi har det dårligt nok med, at det er vores egen skyld at vores elskede rotter dør/bliver syge. Men jeg mener, at det er vigtigt at vi alle er åbne og ærlige omkring dette, så vi kan få et komplet billede af, hvordan denne sygdom virker.

Det vi ved omkring SDA er kun det vi kan læse os frem til i litteraturen. Men vi ved ikke, om den art vi har i Danmark kan opføre sig anderledes. Blandt andet ved jeg, at en rotteejer oplevede symptomer i sin bestand længe efter det burde være muligt mht inkubationstid og sygdomslængde. Jeg håber, at ved at vi får alle oplysninger og sygdomstilfælde på bordet (beviste og ubeviste) har en chance i kampen mod dette, uden at vi skal leve i evig frygt for vores rotters liv.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er så kjempe, kjempe trist å lese dette, jeg får helt vondt inni meg. Selvfølgelig er det ingen som skal kjefte på deg, som du selv sier er det viktig at vi er åpne omkring det som skjer, og at folk forstår hvor lett det er å få smitten med uten å tenke over det. Vi er jo egentlig totalt uvitende om hva det er som foregår, dette har ikke vi nok kunnskap om til å kunne håndtere, og det er det vel heller ingen som tror. Derfor er det alltid bedre å være føre var!

Du skriver at "en anden har tidligere været udsat for SDA og vil derfor være immun", det skal vi forresten også være litt forsiktige med å anta at stemmer i alle tilfeller, siden vi ikke vet 100% hva det er vi har med å gjøre. Det utvikler seg jo ofte flere varianter av et virus. Det du sier om at en hadde symptomene i lang tid etter at det burde være mulig, understreker jo dette.

Jeg håper så inderlig at rottene dine, og din venninnes rotter, alle klarer seg fint gjennom dette. Her krysses alt som krysses kan, jeg vet du gjør alt hva du kan for dem. Og så håper jeg at dere der nede snart klarer å få begrenset denne ulykken, dette er det ikke verdt!
:cry:

collaitz

Post by collaitz »

Her til morgen var mange af mine i bedring. Det vil sige, at jeg endnu ikke tør sige, om de kommer igennem det eller ej, men jeg synes at det var mere positivt en i går aftes. Dog er en enkelt blevet værre. Han får nu killingevådkost blandet med vand til en grød, samt druesukkervand. Han tager endnu begge dele selv, selvom han ser forfærdelig ud. Vi kæmper stadig for dem der er ramt. De sidste tre rotter hos min veninde har det heldigvis alle godt.

Shana

Post by Shana »

Jeg er så frygtelig ked af det på dine vegne.. Men det ved du nu godt.. Håber sådan vi kommer gennem det her snart.. :(

collaitz

Post by collaitz »

Mange tak begge to. Desværre ser det ud til at Arunsun stadig får det værre. Han kan ikke spise selv nu. Han er endnu ikke så slem at se på, som min venindes to rotter var, så vi kæmper videre med alt vi har.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Jeg håper virkelig at det skal gå bra..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

collaitz

Post by collaitz »

*weeeeeeee* Arunsun har spist ½ kogt pastaskrue her til morgen :D Og han kigger på mig...han ligger ikke bare med et dødt blik, men kigger på mig. Han er interesseret i hvad jeg laver, selvom han stadig er svag. Det er første tegn på fremgang og jeg er så glad og så lettet.

Tak for de krydsede fingre og poter...det lader til at have hjulpet :D

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Bra! :D
Mvh Ida S. Eggen

collaitz

Post by collaitz »

Her er en kort opdatering. Arunsun har det rigtigt godt igen, men desværre er følgesygdommene nu gået ind i de andre to bure. Så der er mange hævede og generede øjne, der skal dryppes flere gange om dagen. Enkelte har også problemer med luftvejene, men heldigvis ser ingen så slemme ud som Arunsun gjorde. Der er flere over hele linien, der har tabt sig, men jeg håber at kunne få vægten på dem igen hurtigt.

Locked