Blod ut av øyne og nese!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
kari mette
Omegarotte
Posts: 140
Joined: 20 Jun 2004, 22:41
Location: Kongsvinger

Blod ut av øyne og nese!

Post by kari mette »

Jeg badet hannrotta mi, han var redd, men det var ingen kamp.
Han måtte bade for han er under "avlusing". Har fått sprøyte.
Under badet kom det blod i fra øyne og nese. Jeg ble skremt, hva er dette? Har noen av dere et svar på hva som skjedde?Det sluttet å blø så fort han fikk tørket seg, etterpå var alt normalt :?:
Kari Mette
Knerten og Rikard

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er ikke blod, rottenes snørr er rødfarget av et stoff som heter porphyrin. De snørrer ofte litt når de blir stresset, så jeg tror ikke det er noe å bekymre seg om. Derimot hvis han begynner å snørre uten noen åpenbar forklaring bør du få ham sjekket hos dyrlege, for evt. å få antibiotika til ham hvis han har en luftveisinfeksjon.

PS: Det er ikke nødvendig å bade rottene selv om de har lus, Ivomec-behandling er nok.

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Jeg har lest at stoffet (porphyrin) vanligvis er uten farge (dvs gjennomsiktig), men hvis noe er galt med rotta (ofte når en sykdom begynner å utvikle seg, spesiellt hvis det er noe med luftveiene) blir væsken rød/rødbrun. Men det må ikke være noe farlig, og man må ikke dra til dyrlegen hvis det ikke skjer noe mer...
Flere av mine rotter har fått det når de ble litt eldre, men det skjedde aldrig noe alvorlig.

kari mette
Omegarotte
Posts: 140
Joined: 20 Jun 2004, 22:41
Location: Kongsvinger

Post by kari mette »

Han er nå helt i orden igjen etter badet, det er ikke vært tegn til noe rødt hverken fra øyne eller nese etterpå.
Det var skikkelig ekkelt da det skjedde, for da dette "sekretet" blandet seg med vann så det akkurat ut som blod randt ut av nese og øyne. Han er 16 mnd. og virker frisk, ingen nysing etc. (kun lus som han er under behandling for).
Kari Mette
Knerten og Rikard

kriztin

Post by kriztin »

Hva om en rotte er rød rundt det ene øyet.. kanskje rød/brun? og bløt, ser det ut som... øyeinfeksjon? Den bor alene fordi den liker ikke hanner sier de..
Det er ikke min rotte, men jeg skal be eierne om å la dyrlegen se på den.. Hvis det går som det skal, får den en burkamerat snart..

kristin

Ariadne

Post by Ariadne »

Cowgirl wrote:Jeg har lest at stoffet (porphyrin) vanligvis er uten farge (dvs gjennomsiktig), men hvis noe er galt med rotta (ofte når en sykdom begynner å utvikle seg, spesiellt hvis det er noe med luftveiene) blir væsken rød/rødbrun.
var hos dyrelegen med min rotte pga "neseblod" men hun sa at d mest sannsynligvis kun var øyevæske, som har en rødbrun farge og mange ganger kommer ut nesa... men man skal jo ikke ta sånt for gitt..

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Ariadne wrote:var hos dyrelegen med min rotte pga "neseblod" men hun sa at d mest sannsynligvis kun var øyevæske, som har en rødbrun farge og mange ganger kommer ut nesa... men man skal jo ikke ta sånt for gitt..
Og hva sa dyrlegen? At dette er vanlig, eller bør tas alvorlig???

Ariadne

Post by Ariadne »

med mindre det ikke vedvarer så er det ikke så alvorlig.. Men det kan komme av så mangt, ikke bare luftveisinfeksjon.. feil næring og stress er de viktigste årsakene til at det kan skje... noen rotter har det slikt konstant uten at det er noe alvorlig.. den dyrelegen jeg var hos virket som hadde mye kunnskap om rotter, så jeg stoler på hva hun har å si om det :) men jeg begynte å gi rotta vitamin i vannet, og da gikk det over..

hvis små rotter begynner å blø neseblod kan det komme av vitaminmangel eller mangel på proteiner (generelt feil næring).

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Ariadne wrote:noen rotter har det slikt konstant uten at det er noe alvorlig..
Ok, for det var noen av rottene mine (som ikke lever lenger) som hadde det, selv om det ikke var noe galt med dem... Takk for svaret!!! :wink:

Locked