Redd siameser hann

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Redd siameser hann

Post by Antitvist »

Hei. Jeg har hatt rotter i noen måneder nå. Har to hann hetterotter fra før, og fikk en ny rotte nylig. De to hannrottene jeg har fra før er rundt 1,5 år gamle, mens den lille siamesiske rotta fikk jeg Igår, og han er bare èn måned gammel. De to hetterottene er ikke så veldig håndtamme, men er vant med meg. Jeg introduserte siameser rotta (krem) til disse to gamlingene, og de så ikke ut til å ha noe imot rotta.

Det som er saken, er at jeg kjøpte siamseren krem fra en dyrebutikk, og han er blitt dratt bort fra sine unge venner. En annen rar ting jeg så med han er at han "tilter" side til side når han står stille, er det noe jeg bør bekymre meg for?

En annen sak er at han ser så ensom ut, da de andre rottene allerede er gamle, og er vant med hverandre, mens krem ligger inne i en tunell i første etasjen fordi han er redd for å komme ut.. Så de to andre ligger og koser i tredje etasje mens krem ligger nede alene. Jeg skjønner at krem skal få tid til å bli vant med omgivelsene, men bør jeg gjøre noe med det?

Han tar fint mat fra hendene mine, men tør ikke å komme ut av tunnelen. Hvis jeg gir han tid, vil han kanskje bli vant til omgivelsene og etterkvart komme og henge med de andre?

Hvordan burde jeg temme han sånn at han skal bli N ordentlig koserotte?
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Redd siameser hann

Post by Antitvist »

Og en ting til. Av og til så ser de på hverandre som en stirrekonkurranse, så gnisser de med tenna, og biter på hverandre som om de krangler, det skjer med de to voksne hetterottene, men en av dem gjør det også med krem.. Bør jeg være bekymret? Noen ganger blir det så voldsomt at hele buret rister...
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Redd siameser hann

Post by Antitvist »

Krem er ikke så veldig redd da han lar med klappe han og av og til løfte han om jeg er forsiktig, så piper han ikke. Han koser seg i genseren min :-)
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Redd siameser hann

Post by WillyWonka »

Skal me sjåååå.

Om du kjøpte han som 1 mnd gammel, er han for liten til å tas fra mor. De er egentlig ikke leveringsklare før de er 5 uker gammel.

Selv har jeg erfart at det ofte går fint og bare introdusere babyer og la de finne ut av ting. Det er ikke unormalt at de eldre viser dominant adferd ovenfor den nye for å vise han hvor plassen er (buste med pelsen, dytte den andre med bakparten, tråkke på han osv). Litt vanskelig å skjønne med biter hverandre. De bruker ofte og groome hverandre (på en måte pusse pelsen til den andre) og de kan av og til finne på å pipe (gjerne ett tegn på at den ene er hardhendt). Dette er greit, men om du mener at de virkelig biter, altså lager sår på hverandre, er det jo ikke like bra.

Om du er utrygg på dette, kan det være greit å bruke litt lengre tid på introen. La de stå litt hver for seg og treffes når de er ute av buret. Ha dn lille på fanget slik at de andre kan lukte på, men at du selv har full kontroll slik at du kan ta den lille bort om det skulle bli bråk.
Så er det viktig å huske på at det ofte høres mye værre ut enn det egentlig er :) Svært sjeldent at jeg har hatt problemer når den minste er såpass liten.


For å få dem tam er det flere tråder her inne om tillitstrening som jeg anbefaler deg å se på. Sara er en av våre aktive medlemmer som har laget flere veldig informative tråder. Anbefaler blant annet denne:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=17206
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Redd siameser hann

Post by Antitvist »

WillyWonka wrote:Skal me sjåååå.

Om du kjøpte han som 1 mnd gammel, er han for liten til å tas fra mor. De er egentlig ikke leveringsklare før de er 5 uker gammel.

Selv har jeg erfart at det ofte går fint og bare introdusere babyer og la de finne ut av ting. Det er ikke unormalt at de eldre viser dominant adferd ovenfor den nye for å vise han hvor plassen er (buste med pelsen, dytte den andre med bakparten, tråkke på han osv). Litt vanskelig å skjønne med biter hverandre. De bruker ofte og groome hverandre (på en måte pusse pelsen til den andre) og de kan av og til finne på å pipe (gjerne ett tegn på at den ene er hardhendt). Dette er greit, men om du mener at de virkelig biter, altså lager sår på hverandre, er det jo ikke like bra.

Om du er utrygg på dette, kan det være greit å bruke litt lengre tid på introen. La de stå litt hver for seg og treffes når de er ute av buret. Ha dn lille på fanget slik at de andre kan lukte på, men at du selv har full kontroll slik at du kan ta den lille bort om det skulle bli bråk.
Så er det viktig å huske på at det ofte høres mye værre ut enn det egentlig er :) Svært sjeldent at jeg har hatt problemer når den minste er såpass liten.


For å få dem tam er det flere tråder her inne om tillitstrening som jeg anbefaler deg å se på. Sara er en av våre aktive medlemmer som har laget flere veldig informative tråder. Anbefaler blant annet denne:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=17206
Nei asså, de biter ikke, men det er den lille som går etter dem og piper. De store snuser den litt på magen bare, de har ikke bitt hverandre hittil, da de har vært sammen i et døgn inne i samme bur. Men takk for svar, skal sjekke ut tråden. :) det som er er at krem ser ut til å være veldig ensom da de to andre sover mye med hverandre mens krem sover alene..
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Redd siameser hann

Post by Antitvist »

Antitvist wrote:
WillyWonka wrote:Skal me sjåååå.

Om du kjøpte han som 1 mnd gammel, er han for liten til å tas fra mor. De er egentlig ikke leveringsklare før de er 5 uker gammel.

Selv har jeg erfart at det ofte går fint og bare introdusere babyer og la de finne ut av ting. Det er ikke unormalt at de eldre viser dominant adferd ovenfor den nye for å vise han hvor plassen er (buste med pelsen, dytte den andre med bakparten, tråkke på han osv). Litt vanskelig å skjønne med biter hverandre. De bruker ofte og groome hverandre (på en måte pusse pelsen til den andre) og de kan av og til finne på å pipe (gjerne ett tegn på at den ene er hardhendt). Dette er greit, men om du mener at de virkelig biter, altså lager sår på hverandre, er det jo ikke like bra.

Om du er utrygg på dette, kan det være greit å bruke litt lengre tid på introen. La de stå litt hver for seg og treffes når de er ute av buret. Ha dn lille på fanget slik at de andre kan lukte på, men at du selv har full kontroll slik at du kan ta den lille bort om det skulle bli bråk.
Så er det viktig å huske på at det ofte høres mye værre ut enn det egentlig er :) Svært sjeldent at jeg har hatt problemer når den minste er såpass liten.


For å få dem tam er det flere tråder her inne om tillitstrening som jeg anbefaler deg å se på. Sara er en av våre aktive medlemmer som har laget flere veldig informative tråder. Anbefaler blant annet denne:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=17206
Nei asså, de biter ikke, men det er den lille som går etter dem og piper. De store snuser den litt på magen bare, de har ikke bitt hverandre hittil, da de har vært sammen i et døgn inne i samme bur. Men takk for svar, skal sjekke ut tråden. :) det som er er at krem ser ut til å være veldig ensom da de to andre sover mye med hverandre mens krem sover alene..
Dessuten ser det veldig ut som at de ikke har noe imot krem da alle rottene ligger i første etasje, og krem lokker ved dem, med ikke oppå som cuddling. De ser ikke ut til å vise aggresjon mot han, eller noen dominanse, men det kan skje..
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Redd siameser hann

Post by Antitvist »

WillyWonka wrote:Skal me sjåååå.

Om du kjøpte han som 1 mnd gammel, er han for liten til å tas fra mor. De er egentlig ikke leveringsklare før de er 5 uker gammel.

Selv har jeg erfart at det ofte går fint og bare introdusere babyer og la de finne ut av ting. Det er ikke unormalt at de eldre viser dominant adferd ovenfor den nye for å vise han hvor plassen er (buste med pelsen, dytte den andre med bakparten, tråkke på han osv). Litt vanskelig å skjønne med biter hverandre. De bruker ofte og groome hverandre (på en måte pusse pelsen til den andre) og de kan av og til finne på å pipe (gjerne ett tegn på at den ene er hardhendt). Dette er greit, men om du mener at de virkelig biter, altså lager sår på hverandre, er det jo ikke like bra.

Om du er utrygg på dette, kan det være greit å bruke litt lengre tid på introen. La de stå litt hver for seg og treffes når de er ute av buret. Ha dn lille på fanget slik at de andre kan lukte på, men at du selv har full kontroll slik at du kan ta den lille bort om det skulle bli bråk.
Så er det viktig å huske på at det ofte høres mye værre ut enn det egentlig er :) Svært sjeldent at jeg har hatt problemer når den minste er såpass liten.


For å få dem tam er det flere tråder her inne om tillitstrening som jeg anbefaler deg å se på. Sara er en av våre aktive medlemmer som har laget flere veldig informative tråder. Anbefaler blant annet denne:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=17206
Forresten er han 2mnd gammel, født i april. Nevnte feil i beskrivelsen min, beklager
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Redd siameser hann

Post by Kesia Madeleine »

Det at han vaier med hodet fra side til side kan komme av dårlig syn pga at han er rødøyd. Rødøyde rotter står ofte i ro og vaier frem og tilbake med hodet for å fokusere. Så det er ikke noe å bekymre seg for.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Redd siameser hann

Post by Hardy Rats »

Noen babyer liker å erte de voksne. De løper etter de og napper i halen for gøy, så når den store snur seg, begynner minstemannen å pipe for å vise at han er underdanig og det hele er en lek. Når eldsterotten blir lei, kan det være de snur Krem på ryggen for å si "nå er det nok!". Da kan det godt være Krem lager sterkere pipelyder. Hvis det er det som skjer, er det helt normalt og Krem vil sannsynligvis vokse det av seg.
Når det er så stor aldersforskjell på rottene er det anbefalt å kjøpe 2 babyer. Sannsynligvis kommer de eldste til å dø lenge før han lille og da blir han alene. I tillegg har han ingen på sin alder å leke med, noe som kan gjøre at han erter de store enda mer. Hvis du kjøper en av brødrene til Krem, tror jeg alle vil trives bedre. Krem kommer nok til å sove med de store etterhvert som de blir mer kjent. Det tar bare litt tid ;)
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Redd siameser hann

Post by Antitvist »

Cliarra wrote:Noen babyer liker å erte de voksne. De løper etter de og napper i halen for gøy, så når den store snur seg, begynner minstemannen å pipe for å vise at han er underdanig og det hele er en lek. Når eldsterotten blir lei, kan det være de snur Krem på ryggen for å si "nå er det nok!". Da kan det godt være Krem lager sterkere pipelyder. Hvis det er det som skjer, er det helt normalt og Krem vil sannsynligvis vokse det av seg.
Når det er så stor aldersforskjell på rottene er det anbefalt å kjøpe 2 babyer. Sannsynligvis kommer de eldste til å dø lenge før han lille og da blir han alene. I tillegg har han ingen på sin alder å leke med, noe som kan gjøre at han erter de store enda mer. Hvis du kjøper en av brødrene til Krem, tror jeg alle vil trives bedre. Krem kommer nok til å sove med de store etterhvert som de blir mer kjent. Det tar bare litt tid ;)
tusen tusen takk for svar!!
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Redd siameser hann

Post by Antitvist »

Kesia Madeleine wrote:Det at han vaier med hodet fra side til side kan komme av dårlig syn pga at han er rødøyd. Rødøyde rotter står ofte i ro og vaier frem og tilbake med hodet for å fokusere. Så det er ikke noe å bekymre seg for.
Ok, ble litt bekymret, han har røde øyne ja :)
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Redd siameser hann

Post by Antitvist »

Han har en liten "vorte" kul på nesa. De som jobbet i buddy sa at moren kan ha bitt på nesa hans, så nesa hans er litt morsom, men han har ikke vondt da han løper rundt kjempe nyskjerrig og sniffer som alle andre rotter. Han viser ingentegn til sykdom, men bør jeg være bekymret?
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Redd siameser hann

Post by Kesia Madeleine »

Har du mulighet til å ta et bilde av nesen hans og legge ut? Lettere å komme med en mening da :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Redd siameser hann

Post by Antitvist »

Kesia Madeleine wrote:Har du mulighet til å ta et bilde av nesen hans og legge ut? Lettere å komme med en mening da :)
Her er bildet.
http://imgur.com/2nyda9N
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Redd siameser hann

Post by WillyWonka »

Om det er snakk om en vorte vet jeg ikke om jeg hadde bekymret meg noe. men er man usikker, så er det jo bedre med en time hos veterinæren for sikkeerhetsskyld :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply