Skal få meg rotter og lurer på...

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
RatMe
Pinky
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2013, 09:58
Kjønn: Kvinne
Location: 2013 Skjetten

Skal få meg rotter og lurer på...

Post by RatMe »

Hei! Skal snart få meg to rotter (hunner) og lurte på et par ting:
-Har hørt at de tisser der de sover så hvis jeg f.eks har en hengekøye som de liker å sove i burde jeg ha to stk. som jeg kan bytte på da? I så fall hvor ofte må jeg bytte de? Og hvordan vasker jeg de?
-Hvis jeg slipper de ut løst på rommet mitt vil de tisse da?-Og tisser de når jeg holder dem?
-Hvor ofte burde de få frukt og grønt, nøtter, brød osv...?
-Hvordan trener du rotta di til å gå på do?
Gleder meg veldig! :boing:
Håper på svar:) :change:

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Skal få meg rotter og lurer på...

Post by Jasmin »

Jeg ville hatt flere hengekøyer som du kunne byttet ut, jeg skifter hengekøyene når jeg vasker buret. Men lukter det veldig tiss, pleier jeg og bare skifte ut hengekøyene.

De vil nok tisse hvis du slipper dem løst, de tisser også hvist de er redde når du holder dem.

Frukt, og and godbiter gir jeg hver dag, kanskje flere ganger til dagen og :cheer:

Hvist du har en kasse med en Stein oppi og et annet strø. Legger litt avføring opp i kassen så vil de nok skjønne det tilslutt :cheerful:

Får håpe dette hjalp :) lykke til :boing:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

RatMe
Pinky
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2013, 09:58
Kjønn: Kvinne
Location: 2013 Skjetten

Re: Skal få meg rotter og lurer på...

Post by RatMe »

rotteguri wrote:Jeg ville hatt flere hengekøyer som du kunne byttet ut, jeg skifter hengekøyene når jeg vasker buret. Men lukter det veldig tiss, pleier jeg og bare skifte ut hengekøyene.

De vil nok tisse hvis du slipper dem løst, de tisser også hvist de er redde når du holder dem.

Frukt, og and godbiter gir jeg hver dag, kanskje flere ganger til dagen og :cheer:

Hvist du har en kasse med en Stein oppi og et annet strø. Legger litt avføring opp i kassen så vil de nok skjønne det tilslutt :cheerful:

Får håpe dette hjalp :) lykke til :boing:
Takk for svarene! De skal nok komme til nytte :rofl:
Men jeg lurer på en ting til. Er det ikke litt farlig når man henger hengekøyer/tunneler osv... høyt i buret? De kan jo falle når de "hopper", eller??
Mine små: Bonnie, Lexie og minstemann R.Junior:)

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Skal få meg rotter og lurer på...

Post by Anniken.HH »

Du kan jo ha flere hengekøyer som ''falldempere'' lenger nede i buret :)
Vet at noen steder selger lange hengekøyer som strekker seg over store deler av buret
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Skal få meg rotter og lurer på...

Post by WillyWonka »

Dette er besvart mange ganger allerede. Rotter gidder der de sover, så har du hengekøyer vil de tisse der. Lurt og ha flere hengekøyer. Disse kan du vaske i vanlig vaskemaskin.

Har du de løst på gulvet, vil de trolig tisse der også. Derfor mange bruker pleddet f.eks sofaen for å unngå urin.

For fortetning har du enten en boks eller hjørnedo med ett annet materiale enn det du har i bunnen. Ha også en sten i doen (de foretrekker gjerne å markere den) og samle avføringen i doen slik at de kanskje skjønner terningar.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

RatMe
Pinky
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2013, 09:58
Kjønn: Kvinne
Location: 2013 Skjetten

Re: Skal få meg rotter og lurer på...

Post by RatMe »

Jo, takk så mye for svarene!:)
Mine små: Bonnie, Lexie og minstemann R.Junior:)

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Skal få meg rotter og lurer på...

Post by c00nan »

vil bare si en ting om det med tissing utenfor buret..
så lenge mine har tilgang til buret når de er ute, gjør de ikke fra seg utenfor buret (utenom markering da såklart, både der de går, på meg, på pc'n min og på tlf min :thhpt:)
men de har spist opp 2 ledninger og litt andre ting så be careful.. :oops:

RatMe
Pinky
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2013, 09:58
Kjønn: Kvinne
Location: 2013 Skjetten

Re: Skal få meg rotter og lurer på...

Post by RatMe »

c00nan wrote:vil bare si en ting om det med tissing utenfor buret..
så lenge mine har tilgang til buret når de er ute, gjør de ikke fra seg utenfor buret (utenom markering da såklart, både der de går, på meg, på pc'n min og på tlf min :thhpt:)
men de har spist opp 2 ledninger og litt andre ting så be careful.. :oops:
Skal være det :shocked: skal huske å sette frem buret når de er ute, så får jeg håpe de skjønner tegninga... :narr:
Mine små: Bonnie, Lexie og minstemann R.Junior:)

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Skal få meg rotter og lurer på...

Post by monlan »

Når guttene mine er ute på luftetur så har de alltid doen med seg. Jeg har skoeske med strø i som de bruker til do når de er utenfor buret og som jeg setter der de går. Da bæsjer de i den. Angående tissing så er det kun charlie, som ikke er kastrert som skvetter overalt mens Loffen ikke tisser utenfor doen i det hele tatt. Ikke der han sover heller. Eddy markerer ikke men han tisser der han finner et hjørne, men ikke i doen :thhpt: mine tidligere gutter Rasmus og findus brukte også doen konsekvent. Ingen tiss i senga. Mens jerry brukte doen når han var våken og tissa kun der han sov.
Men jeg har ikke erfaring med hunnrotter. Tror de markerer mindre.

Jeg må skifte dostrø og soveplass hver dag, ellers lukter det veldig, men jeg har tre store gutter og det blir mye mer urin av det enn fra to små damer :giggle: guttene mine bor i stua og da kan det ikke lukte. siden du har rottene på rommet så trenger du kanskje ikke legge så mye arbeid i det. dessute tror jeg det lukter mer av gutter og de markerer mer. De som er kastrert markerer ikke og lukter godt. Jeg vil uansett råde deg til å holde det rent i buret og passe på at du plukker lort og legger i doen og holde soveplassen ren ved å ha mange hengekøyer og skifte når du synes det lukter. Rotter som sover på en rein plass lukter godt og en får lyst til å begrave nesa godt inni pelsen, men lukter stramt dersom ikke. Jeg vil tro at det er viktig at rottene ikke tror at hele buret er en do. Så kanskje det er lurt å ha stø bare på en plass og ellers dekke til meg pledd eller annet. Har funne ut at det fort stinker dersom du legger aviser i bunnen på buret. Da er det bedre at du krøller sammen avispapir og bruker det i bunnen. Har også funnet ut at rotter helst ikke tisser i ulendt terreng :giggle: men foretrekker å rygge inn i et hjørne.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Skal få meg rotter og lurer på...

Post by monlan »

Du har mye å glede deg til. Rotter er verdens beste kosedyr og du kommer til å bli kjempeglad i dem. Og de vil bli kjempeglad i deg. Og så er det bra at du vil skaffe deg to og ikke bare en :kisses: lykke til.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

RatMe
Pinky
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2013, 09:58
Kjønn: Kvinne
Location: 2013 Skjetten

Re: Skal få meg rotter og lurer på...

Post by RatMe »

monlan wrote:Du har mye å glede deg til. Rotter er verdens beste kosedyr og du kommer til å bli kjempeglad i dem. Og de vil bli kjempeglad i deg. Og så er det bra at du vil skaffe deg to og ikke bare en :kisses: lykke til.
Takk, gleder meg veldig! Klarer nesten ikke vente :cheeeers:
Mine små: Bonnie, Lexie og minstemann R.Junior:)

Post Reply