Lucy vil ikke spise

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Lucy vil ikke spise

Post by Catya »

Hun hetet Lucky, men skiftet navn til Lucy.

Anyways, hun var ikke så begeistret for Care+ foret, men fikk et annet rottefor som hun likte, men det kom i små esker, og når det var tomt, kjøpte jeg en stor pose Beaphar - XtraVital, tror ikke hun liker det, jeg hører hun spiser av og til, men pleier å dekke skålen med burstrø enda den er full. Jeg tenker hun kommer til å spise det før eller siden ,men vil ikke risikere at hun sulter fordi hun ikke liker det.

Bør jeg bytte for igjen?

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Lucy vil ikke spise

Post by Niana »

Jeg tror ikke et dyr ville gått på sultestreik om det ikke likte maten akkurat :P
Vi hadde en hund en gang som hadde bodd hos mennesker som bare ga den middagsrester og biff når den ikke spiste hundematen, så den var megabortskjemt. Men hos oss fikk den ikke noe annet enn hundemat, og etter fire dager hvor han nektet å spise, spiste han tilslutt hundemat som aldri før og fortsatte med det.
Jeg kan ikke se for meg at Lucy kommer til å la seg selv sulte i hjel, hvis hun ikke får noe annet så spiser hun nok foret du har kjøpt til henne. Du sier jo selv at hun spiser det av og til.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Lucy vil ikke spise

Post by Søstrene Halvorsen »

Hun driver slik som hannen min hun. Han skal også gjemme tørrfore i bunnstrøe sitt med skål og alt.
Hun spiser nok til slutt skal du se. Det har tatt litt tid hos oss da før hannnen min forsto at han ikke trengte og gjemme maten sin særlig hvis det var nye ting i den. Men jo dem spiser nok.
Min spiser når jeg sover av tørrfore sitt har jeg funnet ut.

Hunden min kan fint gå i streik i fire dager hvis han får annettørrfor men han spiser til slutt han også
så lenge dyra ikke mister vekt eller blir apatiske så tror jeg ikke det er så falig.

Nå får dere andre bare rette meg hvis jeg tenker feil her men jeg vet det har virket her hjemme på rotten. men jeg blandet litt av nytt for i litt grøt jeg da og etter det spiste hannen maten også, nåvirker han gretten hvis han ikke får det fore han er vanttil.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Lucy vil ikke spise

Post by wollf »

hun spiser til slutt, eneste dyret jeg vet som kan få anoreksia er grandanios:P

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Lucy vil ikke spise

Post by Catya »

Hunder og katter kan få anoreksi. Leste om en katt som var utrolig kresen i matveien, det endte med at hun døde av anoreksi, hun var frisk,men kresen. Igår fikk Lucy noen brødskorper og litt mais, man skal ikke gi de et alternativ, men idag fikk hun en frø-pinne snacks (de lange som de selger i dyrebutikken/enkelte butikker),hun elsker de, men de skal ikke erstatte foret.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Lucy vil ikke spise

Post by wollf »

det er enkelt individer og jeg tror at det kan ha mye med andre ting å gjøre. grandanios er noe som er generellt for rasen

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Lucy vil ikke spise

Post by Matmor »

Katter kan dø av anoreksi etter så lite som ett døgns faste hvis de var overvektige i utgangspunktet. Antagelig er alle pattedyr utsatt for det i mer eller mindre grad, fugler også. Sultperioden induserer fettlever, som gjør at dyret mister apetitten. Dyrevernsorganisasjoner som tar imot vanskjøttede dyr er veldig på vakt overfor det. (I alle fall større organisasjoner som vet hva de gjør...)

Fettlever og anorexi på grunn av sult er en aktuell problemstilling for rotter også, men ikke i samme grad som for katt, så vidt jeg har forstått. Men bare to hele dager helt uten matinntak er nok til at man kan se leverskader og svekkelse av muskulatur hos rotter. Blant annet går det ut over muskulaturen i mellomgulvet slik at det blir mer slitsomt å puste.

Hvis man skal bytte fór er det vanlig å prøve å gjøre det gradvis. Og følg med på vekten :wink: Så lenge rotta ikke går vesentlig ned i vekt (vesentlig ned betyr en nedgang på 10%) går det nok bra. To dager helt uten mat kan visstnok føre til vekttap på 15% for unge Sprague-Dawley-rotter, men SD-rotter er kjent for å ete!

Post Reply