til skrekk og advarsel (sterk historie)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

jeg må førs si at jeg tar på meg alt ansvar over følgende situasjon. selv om dette er noe som aldrig skulle skje så kan det skje selv med den beste. det er en risk man tar da man setter rovdyr i samme hus som med byttedyr.

jeg har som sagt hund, katt og rotter. dyrene mine har altid levd i harmoni, aldrig har de forsøkt å ta hverandre eller skadet hverandre, men jeg har aldrig latt roter gå med hund eller katt i viten om at instinkter er ikke noe man kan kontrolere.

i dag skjedde det værst utenkelige. jeg skulle rengjøre burene, så jeg lot min gammle mann krokan gå løs oppå buret sitt, han går aldrig på gulvet, (hvorfor skulle han det da han kan gå oppå buret og lukte på jentene?)
korkan sitt bur er et jenny bur på 80 cm, det står oppå et venezia på 113 cm. temmelig høyt oppunder taket altså.
da krokan er en gammel mann er også hans ben blitt svakere, noe jeg burde tenkt på.
men gammle rutiner gjør nye situasjoner lett å overse. og et uhell kommer skjelden alene.
krokan klarte i dag å falle ned fra toppen av jennyburet, i det øyeblikket kom min hund (siberian husky) snikende rundt hjørnet der burene står, med snikende mener jeg krypende siden han vet at han ikke får komme bort da jeg holder på med rottene, men snuten fortalte han så fint at det kom en del interessante ting ut av buret jeg holdt på med. i hunden runder hjørnet kommer krokan i gjennom luften og lander nesten på snuten på buddha (hunden)
her kommer reflekser og instikter inn og hunden glefser til over hue på krokan. heldigvis for at jeg har en hund med sammvittighet så slapp han fort og løp da han så sin skyld. men desværre for sent, skaden var gjort. krokan var hardt skadet. han blødde av nese og munn og øyet så ut til å være punktert.
jeg har aldrig vært så redd, sinnt og hysterisk før, vi dro rett til dyrlege, men mot alle odds satt krokan og vasket seg på dyrlege bordet, da undersøkelse var vanskelig pga en livlig, og meget aktiv og bestemmt gammel mann ikke så nytt i å drive å bli håndtert så mye mått vi legge han i narkose. ved nærmere undersøkelse viste det seg at øyet var inntakt, røntgen viste at benet undet øyet på ene siden var knust og andre benet var bristet. nå må jeg jo si at det er 2 tonns trykk i en hundekjeve.
øyet har fallt ned i øyengropen som det ødelagte benet skulle ha holdt oppe, og blodet ut av nese og munn hadde ikke kommet til lungene. mot alle odds har krokan overlevd. dyrlegen mener at han kan leve med dette og klare seg fint men må ha antibiotika og smertestillende i grotiden.
en harcore rotte med andre ord. jeg sitter må med klump i mage og hjerte og hals.
i mitt stille sinn tenker jeg hurra, men jeg vet at det kunne vært unngått. og det var jeg som kunne gjort noe med det. jeg venter på at han skal våkne fra narkose, han er tross alt over 2 år, og jeg er inponert over hvor lenge han kjempet imot den narkosen før han sovet.
en sterk liten mann som virkelig fortjener og leve et langt liv.

så bare for å dele min erfaring. ikke stol 100% på et rovdyr, selv om de ikke ville skadet noe levende, så vet man aldrig. som min dyrlege roy sa, "hva ville du gjort om noe kom flygende gjennom luften og i trynet på deg"?

illustrasjon for å vise benet som har knekt (maxillia)
Image

krokan
Image

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by tantepose »

Må være helt grusomt for deg!Trøsteklemmer fra meg! :kiss: Og masse masse god bedring til den uheldige gamle fine mannen!Bli bra! :kisses:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

taker så mye. tøket litt snute og slik nå, virker som om han prøver å våkne stakkars

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by tantepose »

Huff,narkose kan være noe dritt! :trist:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

nessa
Pinky
Posts: 28
Joined: 10 Dec 2010, 22:44
Location: Feiring

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by nessa »

Jeg føler meg deg.. må ha vært forferdelig sjokkerende å se den lille med blod overalt. Men ikke føl skyld, som du selv sa kan dette skje selv den beste. Det viktigste er jo at det gikk bra til slutt, ikke sant? God bedring til Krokan og klem til deg fra meg :kisses:

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by miriam »

Jeg og Martin tenker masse på Krokan. Han er tøff! Tenker på deg også Marlen, fælt å se deg så utafor i stad :trist:
-Miriam

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by oliver;) »

Masse bli frisk kyss fra oss på hamar :kisses:
Tenker på deg snuppa, hvis du trenger noe, just say the word :kiss:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Irmiel
Gnager på ledninger
Posts: 110
Joined: 23 Oct 2010, 00:40
Location: Narvik

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Irmiel »

Godbedringsklem fra oss jenter her oppe i nord! :cheerful:
All those who believe in telekinesis raise my hand...

Ayari's Storm - Sansa - Eleanor
R.I.P Murmeli's Jaz & Pax Riot <3

kriistiinee
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 27 Dec 2010, 22:51
Location: Harstad

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by kriistiinee »

Huff,, godt det gikk godt da, nei ett rovdyr skal man ikke stole på.
God bedring til lillevenn!! og for en herlig rotte du har. **god bedring klem**

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

krokan kjemper enda. han hoper rundt rundt i buret å prøver å våkne

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

krokan har fått tilbake øyet? hvordan er det mulig uten ben til å holde det oppe? han har fått i seg veske og prøver å gå rundt nå. ser ut som om dette blir beldig bra gitt

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Chrizzie »

Åh, så godt å høre :cheerful: Hva skulle vi ha gjort uten disse viljesterke dyrene :kisses:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by miriam »

Det må være musklene som pressa det ut igjen :cheerful: Men det er veldig rart at det går ann :gasp:
-Miriam

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

skal høre med vet i morra hva de mener

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Itchigo »

Det var et ordentlig uhell, men det er jo noe man tar sjangsen på når man har andre dyr i huset. Like mye din feil som viss en stor bok falt over han når han klatret i bokhyllen, eller om man faller mens man holder rotta. Man kan ikke gjøre alt helt 100% trygt.

Det viktigste var at det gikk relativt bra. Håper han blir helt frisk igjen :)
Aurora

Post Reply