Hvordan temme rotta?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Marianne123
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 17 Nov 2010, 16:03

Hvordan temme rotta?

Post by Marianne123 »

Heisann!
Jeg er ny her på forumet, og anskaffet meg en rotte på Mandag.
Rotten er en hanne på 7-8 uker ved navn Bernard.
Søt liten skapning, men jeg trenger tips av dere til hvordan jeg kan temme han :)
Nå så lar han meg få klappe han, men han får totalt panikk om jeg prøver å løfte han, så det har jeg ikke prøvd mer på.

Han tør heller ikke ta godbit fra hånden min, men syns det er ok om jeg legger det på gulvet.
Jeg vet også at det er best å ha 2 rotter, men damen i dyrebutikken anbefalte og starte med 1, og temme den først før jeg skaffet meg en til. Hva syns dere om dette?

Så, hva har dere av tips? :)
Her er et bilde av Bernard :) avatar bildet er også av samme rotta.

Image

Pippi
Omegarotte
Posts: 138
Joined: 15 Aug 2009, 00:06
Location: Sandnes

Re: Hvordan temme rotta?

Post by Pippi »

Jeg ble også anbefalt å skaffe meg en rotte først da jeg skulle starte mewd rotter. De sier mye dumt i dyrebutikkene :bleh: ...

Det beste er å starte med to eller flere rotter med en gang. Rottene blir ikke mindre tamme om de har en kompis eller to. Det skaper bare mer trivsel for rotta og den blir tryggere og lettere tam :cheer: .

Så jeg ville nok skaffet meg en liten kompis med en gang :cheerful: .

Ellers så kan du søke i forumet om det å få rotten tam. Det er mange gode tips :happy: .
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan temme rotta?

Post by wollf »

søt tass. det første du må gjøre er å skaffe en til. han vil nok ikke trives om han er alene og han vil bli tryggere da han har en flokk som er med å passe på...
gi han tid, godbiter fra hendene, legg inn noe som lukter deg sånn at han venner seg til lukten, legg han i genseren din da du går rundt osv:)

lykke til

Marianne123
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 17 Nov 2010, 16:03

Re: Hvordan temme rotta?

Post by Marianne123 »

Takk for svar :) Da skal jeg få tak i en til, så han får en kompis :)
Ellers så ser han ut til å trives godt i buret sitt. Spiser og drikker godt.
Men han tør ikke gå ut av buret da, hehe.

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Hvordan temme rotta?

Post by Lyngrottene »

Da vil jeg si at damen i dyrebutikken tar helt feil....
JEg ville ha anskaffet 1-2 til. De lærer også av hverandre at ting ikke er farlig etc, så temmingen vil gå fortere for seg.

Og en rotteunge, som er skeptisk ifra før, vil jeg si at er tryggere om h*n har noen og dele "hus" med, ovenfor og være totalt alene, dete kan jo være meget skremmende.

Om du søker på "alene rotte" her inne, så vil det nok dukke opp masse tips og andres meninger om saken :D

Eller se på linken http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=11863

Når det gjelder temming, så er jo genser trikset en fin løsning, søk rundt på forumet her, er utrolig mye tips du finner :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan temme rotta?

Post by wollf »

anbefaler å kjøpe en rottegutt eller to fra en oppdretter. da er de som oftest tamme fra før og du har noen å spørre om tips og råd til. og den redde ser at de andre synes du er trygg

Marianne123
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 17 Nov 2010, 16:03

Re: Hvordan temme rotta?

Post by Marianne123 »

Huff, får så dårlig samvittighet for stakkars rotta jeg nå! Så lurer på om jeg skal dra å kjøpe en til med en gang :)
De hadde et kull på en annen butikk jeg var på, og de var kjempestore iforhold til den jeg har, selv om de var omtrent like gamle.

Har også innredet buret med trapper, papir, hengekøye, stige og ting som rotter kan more seg med :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan temme rotta?

Post by wollf »

ikkes stol på alt de sier på dyrebutikk. de juger ofte på alderen til rotter.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hvordan temme rotta?

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg har jo bare omplasering rotter men jeg skal ælig si at jeg sliter mer med han som er alen en med de to jenten jeg har.
Han som står alene er på en måte tam, men ikke på andre måter, han elsker jo og kose med oss og alt det der, men kommer det mat så er han helt bytting da hugger han og skal ha med seg alt av mat med en gang ( skulle nesten tro han ikke hadde sett mat før).
Men vi har funnet ut at han skal få kompis for jeg tror mye bedrer seg med det.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan temme rotta?

Post by Larm »

Som de andre sier, så skaff en kamerat til ham av samme kjønn så fort som mulig :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan temme rotta?

Post by wollf »

Søstrene Halvorsen wrote:Jeg har jo bare omplasering rotter men jeg skal ælig si at jeg sliter mer med han som er alen en med de to jenten jeg har.
Han som står alene er på en måte tam, men ikke på andre måter, han elsker jo og kose med oss og alt det der, men kommer det mat så er han helt bytting da hugger han og skal ha med seg alt av mat med en gang ( skulle nesten tro han ikke hadde sett mat før).
Men vi har funnet ut at han skal få kompis for jeg tror mye bedrer seg med det.

sånn var min james dean hele livet sitt

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hvordan temme rotta?

Post by Søstrene Halvorsen »

Det var godt og høre at jeg ikke har en helt gal rotte her. Men det to jo tre dager føre Hallis forsto at man kunne sove i sovehuse sitt også da, han gikk frem og til make mellom burveggen som sto ved jenten og til sove huset og den ene av mine jenter sto der hver gang og når han endelig gikk og la seg så gikk hun også og sov i sitt hun. Ja dem står godt fra hverandre. Nå ligger han for det meste på den ene hylla i en gammel plastikk blomsterpotte som ser ut som en hundekurv og sover, tror han bare har godt av og få lære seg litt rotte ting av andre rotter også. Så jeg vet ikke om jeg skal finne en voksen eller en ung burkompis til han enda det er der ting står hos oss.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Marianne123
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 17 Nov 2010, 16:03

Re: Hvordan temme rotta?

Post by Marianne123 »

Da har jeg vært å kjøpt en rotte til :)
Puttet den rett i buret til den andre, og foreløpig går det kjempefint :) De snuser på hverandre, og Bernard er stalker, og følger etter den nye.
De på dyrebutikken sa de var så store fordi at oppdretteren brukte mye kjøtt i maten.

Den jeg har kjøpt er helt kullsvart, med hvitt opp til knærne på frambeina, og en hvit tegning under magen.

Hvilke farger er det på de? Det hadde vært moro å visst :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan temme rotta?

Post by wollf »

den nye høres black berkshire ut.

hvilken butikke handlet du han på? størrelse hansler mye om arv, de blir ikke store i størelse pga kjøtt i kosten. eller et næringsrikt måltid har mye å si, men tror ikke et dugg på hva de på butikken sier

Marianne123
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 17 Nov 2010, 16:03

Re: Hvordan temme rotta?

Post by Marianne123 »

Kjøpte den på Dyrego på CC Gjøvik. Den første kjøpte jeg på Hero's Dogshop på Hamar.

De ser ut til å trives i hverandres selskap :) Nå ligger de ved siden av hverandre.

Post Reply