tisselukt i stuen :-/

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

tisselukt i stuen :-/

Post by sessan »

Sitter i stuen min, og kjenner at det lukter tisselukt. Buret står 2-3 meter unna sofaen, men det lukter helt hit. Og jeg har ikke lyst til å ha det slik at gjester sitter i tisselukt hos meg :?

jeg vasker hyllene inni buret en gang i uken, og skifter ut strøet i bunnen ca hver andre uke. har så stor bunn at det går en del strø.

Klutene/fillene deres bytter jeg ut et par ganger i uken, for disse ligger de i og tisser i.

Men jeg har begynt å lure på om det rett og slett er trehusene som lukter! For de har tisset der og det lukter litt tiss fra dem. Men det er flotte trehus, som de begge får plass inni.

Hva kan jeg gjøre med tisselukten, og går det an å gjøre noe med disse husene så de kan brukes uten å lukte?

Heldigvis så stinker ikke urinen slik som urinen til hamsteren min gjør :shock: , den lukter skikkelig ille - stinker virkelig amoniakk etter et par dager.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: tisselukt i stuen :-/

Post by wollf »

sluttet med tre og plast i mine bur. det lukter ekstremt fort.

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: tisselukt i stuen :-/

Post by Atyla »

ja treverk suger tiss utrooolig fort til seg. så jeg har ingenting av tre i mine bur- ikke annet en ting jeg skal kaste med en gang det lukter. har ting av plast da dette er lettere å vaske. men de og vil etterhvert lukte..
jeg vasker en gang i uken. men har masse fleece inni der jeg bytter annen hver dag. hos meg lukter det ikke. det kan og være at når de klatrer på sprinklene og tisser så kan det lande utenfor buret.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: tisselukt i stuen :-/

Post by renya »

Det skal vel vere mulig å lakkere tresakene, giftfritt naturligvis, og det er full mulig(/ganske sannsynlig) at dei vil gnage av lakken og då er du like langt. Usikker på om det går an etter at dei er nedtissa allerede, eg ville nok ha kasta dei tresakene du har no så kan du sjå om det kjem seg.

Eg bytta ut mine trehus med plasthus og pappkartonger. :] Det er mange plasthus å få tak i: Iglooer, sputniker og ein heil mengde andre saker. Plast er lettare å få reint, og papp er enkelt å kaste.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: tisselukt i stuen :-/

Post by Tiannina »

Mine er så og si pottetrente, jeg tømmer doen etter behov, bruker avis i bunnen.
Bruker bare tøy hengekøyer (vaskes hver uke) og en plasthylle som er dekket av avispapir, hos meg lukter det ikke i det hele tatt :bravo:
Mitt står også i stua, og da er det hvertfall fint at det ikke lukter :)

Før brukte jeg strø i hele bunnen, trehus og plasthyller, da luktet det fort!
Så det er nok lurt å gjøre en del forandringer :)
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: tisselukt i stuen :-/

Post by sessan »

Jeg synes jo de er så fine disse trehusene ... plast blir ofte så glorete, masse sterke farger .... og dyrt ! men det går kanskje an å lage hus av plastboller som snus oppned, og så skjære ut dør. Da kan jeg se om jeg får tak i hvite boller.

Mine er absolutt ikke renslige, de tisser mest på hyllene eller i fillene som de skal sove i.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Re: tisselukt i stuen :-/

Post by tore »

Våre står og i stua og blir skiftet regelmessig og jeg synes ikke det lukter ille, men jeg er litt redd for at jeg har blitt desensitivisert som følge av all eksponeringen. :p

Jeg håper ikke gjester synes det lukter tiss her. :(

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: tisselukt i stuen :-/

Post by oliver;) »

Jeg hadde samme problemet som deg. Det blir ganske dyrt å skifte på buret 1-2 ganger i uken, men jeg begynte å kombinere strø og avispapir.. det fungerer veldig fint her:)
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: tisselukt i stuen :-/

Post by Stine »

Jeg synes heller ikke at det lukter, men det er nok fordi jeg sover i det og er blitt så vandt til det :P
Det er vasking av alt som er skittent hver dag + hele buret(ikke sprinklene) 1 dag i uka.. Selv om jeg gjør alt dette kommer søstra mi med komentarer om at det stinker innimellom :|
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: tisselukt i stuen :-/

Post by Matmor »

Hos meg fungerer det dårlig med hyller, luktmessig. Særlig guttene liker å tisse på dem, så hyllene måtte i praksis vaskes daglig, og gjerne to ganger daglig når jeg hadde en gammelrotte. Av en eller annen grunn luktet det mindre av hengekøyene, selv om jeg har hatt noen fine "marinører".
:rottehode:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: tisselukt i stuen :-/

Post by tantepose »

Ingen hyller her heller,ligger jo der og marinerer seg! :roll: :spy:
Køyer er bedre,og du vasker/skifter jo så ofte du syns det trengst. ;)
Har man dyr får gjestene finne seg i at de lukter litt,det ligger i sakens natur.... :geek: hehe
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: tisselukt i stuen :-/

Post by Atyla »

lager hus av isbokser jeg=) skjærer ut et hull til inngang og sånt. når det lukter så kaster jeg det=)

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: tisselukt i stuen :-/

Post by Itchigo »

Atyla wrote:lager hus av isbokser jeg=) skjærer ut et hull til inngang og sånt. når det lukter så kaster jeg det=)
Det er smart, og visst du tar en lighter og smelter den skarpe kanten så er det helt 100% trygt :P

Ingen hyller i helplast/tre. Det du kan bruke er sånn gitterhyller/skuffer som de selger på IKEA og sånn. også legger du en avis over :)
Aurora

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: tisselukt i stuen :-/

Post by Atyla »

ooh det var lurt. det skal jeg gjøre neste gang=) mine biter rundt der uansett da. så blir jo spiss:P

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: tisselukt i stuen :-/

Post by Woodgirl »

Ofte kan lukta avhenge litt av hva de har spist. ;)
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply