Feilinformasjon og skadedyr

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Feilinformasjon og skadedyr

Post by Itchigo »

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid ... 70:4:::0:0

"Halen er i tillegg 15-21 cm lang, hårløs, skjellbelagt, og alltid kortere enn kroppen. Halen er lys på undersiden og mørk på oversiden."
Burde ikke Folkehelseinstituttet sine nettsider inneholde korrekt informasjon? Mine 4 Rattus norvegicus har i allefall både hår på halen og hale som er like mørk og lys på begge sider.

"Kjønnsmoden: 2-3 mnd"
Brunrotta som skadedyr

Brunrotta er regnet som et av de viktigste skadedyrene på verdensbasis. I tillegg til den direkte økonomiske skaden de er årsak til, har de potensial til å spre sykdom. Det er svært vanlig at mennesker er redde for brunrotter, og selv om denne frykten som oftest er ubegrunnet, så skal man ikke overse betydningen av den.

Når brunrotta lever i og rundt bygninger medfører det nesten alltid konflikter med menneskelige interesser, og de kan medføre betydelige økonomiske tap spesielt i bygninger der næringsmidler lagres og produseres. Brunrotta spiser nesten alt mulig, og de vil derfor spise på all slags mat og dyrefôr de kan få tilgang til. Man har derfor et direkte økonomisk tap på grunn av hva de spiser. I tillegg forurenser de mat og området rundt med urin og ekskrementer, noe som direkte kan ødelegge varene. De kan også ødelegge innpakninger for mat og dyrefôr.

Brunrotta påfører strukturelle skader på bygninger pga. gnaging og bolbygging. De kan ødelegge vegger, gulv, dører og tak ved å gnage hull i disse. Man ser ofte skader i isolasjonsmaterialer inne i bygninger der det er brunrotter. Videre kan de gjøre stor skade på møbler, klær, gardiner, bøker, malerier og lignende. Det er heller ikke ukjent at de kan gnage på vann- og avløpsrør, og på den måten medføre vannskader. Noe av det alvorligste er at rotter ofte gnager på strømledninger (se Figur 3), noe som kan øke risikoen for kortslutning og brann. Datakabler og telefonledninger kan også være spesielt utsatt. Dyr som dør inne i vegger og gulv kan forårsake et betydelig luktproblem.
Ja uff disse dyrene er virkelig ute etter oss mennesker. Vi har for all del rett til å forgifte og påføre utrolig mye unødvendig smerte til disse dyrene fordi de lever nærmt oss...

De skriver også at de ikke anbefaler gift fordi mennesker og andre dyr som fugler kan få tak i det... Er liksom rottene mindre verdt en fuglene? Føler rottene mindre smerte av å blø ihjel innvendig en fuglene?
Skjønner jo at vi ikke kan ha rotter leve i huset vårt, men bruk av gift er barbarisk og disse klappfellene er ikke feilfrie. Heldigvis står det at vi ikke har lov å bruke limfeller, men de gjør det i andre land. Nå som jeg faktisk bor på samme rom som 4 rotter så har jeg jo skjønt at disse dyrene er utrolig inteligente, kjenner både fysisk og psykisk smerte og har følelser selvom de ikke er like utviklete som hos oss. Hvordan kan vi da behandle dem som en plagsom sykdom eller en soppinfeksjon i huset. De er levende dyr!
Aurora

timon&pumba
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 01 Feb 2010, 22:43

Re: Feilinformasjon og skadedyr

Post by timon&pumba »

noe så teit!!
Pumba<3 R.I.P Timon<3

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Feilinformasjon og skadedyr

Post by Tonje! »

Halen er jo mer eller mindre hårløs, da. Joda, det er små og stive hår der, men de synes knapt og de fleste ville vel ikke kalt det pels akkurat. Hvordan halene til villrotter ser ut vet jeg ikke, så det vil jeg ikke uttale meg noe om.

Trist at noen dyr må bøte med livet på grunn av oss mennesker, men per i dag er det ikke så mye å gjøre med, egentlig? Dessverre lever vi ikke i en perfekt verden hvor absolutt alle dyr kan leve side-om-side i harmoni (ikke ment sarkastisk). At vi mennesker krever alt for mye plass på jorda er jeg enig i, men det er vanskelig å få gjort noe med det her og nå.

Men å jobbe for å finne humane avlivningsmetoder er jeg absolutt for. Vet ikke hva det er vanlig å bruke i dag, eller hvor humant det er.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Feilinformasjon og skadedyr

Post by Stine »

Den giften som brukes i dag er desverre slik at den tar lang tid på drepe dyret, slik at de andre rottene ikke skal skjøne at giften hadde noen innvirkning på døden hos den rotta.
Rotter har jo åtevegring, og de sleiker ofte hverandre på munnen for å smake det de andre har spist, og dersom en rotte blir syk eller dør kort tid etter de har spist det, skjønner også resten av rottene at dette er farlig, noe som jo ikke blir tilfellet med dagens gift.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Feilinformasjon og skadedyr

Post by Stine »

Og en liten ting til ang dette..
Før hadde jeg hest, og var mye i stallen. Og i stallen var det både duer og rotter, og eiern ville helst bli kvitt begge deler. Duene ble skutt og rottegift ble satt ut. Det skjedde flere ganger at jeg så døde rotter liggende rundt om kring :(
"greit" nok dette da, ikke at jeg er enig og ville gjort det samme, men folk som er kyniske og tenker skadedyr gjør nå det som må gjøres for å bli kvitt de
SÅ en dag fortalte søstra mi meg, at når hun hadde vært i stallen hadde en bittelitsen rotteunge gått rundt i stallenganen. Max 5 uker var den nok. Og i stallen var det mange som pleie å spise potetgull, så det lå litt smuler rundt trappa der alle pleide å sitte. Den lille rotteungen fant disse smulene, og spise de, og søtra mi som er veldig glad i rotter som meg, satt og beundret den lille på god avnstran for å ikke skremme den. Plutselig så kommer stalleiern å slår den ihjel med en kost :shock:
Hvem er det som kllarer å slå ihjel en sånn liten søt en med en kost? :cry: Så sinna jeg blir når sånt skjer :-x
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Feilinformasjon og skadedyr

Post by Itchigo »

:evil: :evil: :evil: Herregud, det hadde vært greit om han skulle spise den (man vet aldri...) men å bare slå den ihjel fordi den levde er jo bare ekkelt... :evil: Det er akkurat det jeg mener. At man behandler de som noe som ikke kan føle smerte. De kan jo det! Stakkar lille rotteunge!
Aurora

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Feilinformasjon og skadedyr

Post by heidiii »

Det jeg synes er mest frustrerende med denne "skadedyr"kontrollen er at det beviselig mest effektive vi kan gjøre er forebygging - bl.a. bedre søppelhåndtering og skikkelig isolering av hus. Drap av rottene er ikke bare ubarmhjertig, men også svært ineffektivt.

Post Reply